Дубайският шоколад отдавна надмина пределите на собствената си категория, „разливайки“ сладката си консистенция в цялата индустрия – от млечни шейкове до чийзкейк, торти и кроасани.

Сега обаче Conspiracy Chocolate, базирана в Хонконг компания, има нова идея – да го превърне в част от асортимента на традиционния азиатски десерт mooncake, който обикновено представлява пълнеж от сладка паста от лотосови семена и яйчен жълтък в мека тестена обвивка, в кръгла плоска форма.

В продължение на четири месеца Conspiracy Chocolate разработва своя версия на оригиналния FIX Dessert от Дубай, която според тях не е толкова сладка и не съдържа тахан, за да се получи по-концентриран вкус на пистакио в домашно приготвената паста от ядки, разказва CNN.

Докато подхождат творчески към вкусовете и текстурите, сладкарите в компанията Оз и Херен мечтаят да създадат продукт, който да отдаде почит на оригиналния mooncake, чиято история датира от над 1000 години и който е неразделна част от един от есенните празници в много азиатски домакинства.

Десертът е свръзан с Луната, както подсказва името му. Например, в центъра на някои разновидности има топка от малиново сладко, обгърната с тъмен шоколад, която предлага кисел контраст на по-наситените аромати и отразява символичната пълна луна, представяна от крема от яйчен жълтък.

„Нашият mooncake има богата традиция и ние трябва да я уважаваме“, допълва Оз.

Тенденции в сладкарските изделия

Conspiracy Chocolate не е единствената компания, която се възползва от тази тенденция: производителите на десерти от Хонконг Dulce Vida и Soulgood Bakery също предлагат продукти за есента, вдъхновени от дубайския шоколад.

„Продажбите на mooncake се колебаят през последното десетилетие и след възстановяването от пандемията са спаднали с 9% през 2024 г. Но в същото време, за нашата марка е важно да експериментираме постоянно.“, казва Анжайлия Чан, основателка на Soulgood Bakery.

Компанията е продавала традиционни mooncake в миналото, но подобно на Conspiracy Chocolate, решава да създаде нещо по-различно. Нейният вариант с чийзкейк се предлага в седем вкуса, включително с дубайски шоколад. „Искаме да зарадваме нашите клиенти“, добавя Чан.

Големите хотелиерски вериги в региона също се включват, включително Mandarin Oriental Kuala Lumpur с mooncake с дубайски шоколад, Singapore Marriott Tang Plaza Hotel с морска сол и шоколад с аромат на пистакио и кюнефе, Four Seasons Hotel Singapore също със своя версия на дубайски шоколад.

Новите вкусове „пробуждат любопитство“ и предизвикват вълнение, но „традиционните mooncake са основен акцент на сезона“, заявява за CNN Съмър Ло, директор „Храни и напитки“ във Four Seasons Hotel, Сингапур.

Макар че не всички посочват дубайския шоколад като свое вдъхновение, десетки производители на mooncake го включват в своите предложения тази година: от Häagan-Dazs, който произвежда богата гама десерти – от mooncake до сладолед, до Maxims, една от най-продаваните марки mooncake в Хонконг.

Всяка година марките черпят вдъхновение от популярните храни, за да създадат алтернативни, атрактивни версии на традиционния десерт за „клиенти, търсещи разнообразие“, казва Манди Ху, асоцииран професор в Китайския университет в Хонконг (CUHK) и директор на Центъра за потребителски проучвания.

Тенденциите в ароматите рядко заменят традиционните в тази милиардна индустрия, но добавят вълнение и привличат нови, особено по-млади потребители. Социалните медии предлагат бърз начин да се проучи пазарът и могат да помогнат на новите марки да пробият там, където традиционните производители доминират.

„Ако искате да се отличите от останалите конкуренти, трябва да предложите нещо различно“, допълва Ху.

Отвъд тренда

По-рано тази година германски съд постанови, че всичко, което носи марката „Дубай шоколад“, трябва да е произведено там, за да не се заблуждават потребителите.

Търсенето е станало толкова голямо, че вече се появяват фалшиви версии: миналия месец в британските супермаркети бяха открити фалшиви продукти, представящи се за имитация на барчето knafeh на арабския производител Le Damas, които бяха изтеглени от пазара от Агенцията по хранителни стандарти.

Сара Хамуда, съоснователка на FIX Dessert Chocolatier, казва, че макар да е загрижена за продуктите, които експлоатират марката й в опит да измамят потребителите, й харесва да вижда как компании и предприемачи по целия свят подхождат творчески към тази тенденция.

„Особено ми харесва да виждам как хората опитват за първи път близкоизточния вкус на кюнефе и шам фъстък, и как тези традиционни съставки се трансформират във всяка нова страна и рецепта“, признава тя пред CNN. „Виждали сме всичко – от каноли в Италия, вдъхновени от дубайския шоколад, до mooncake в Малайзия.“

Въпреки това, има и отрицателни страни. През април Financial Times съобщи за 34% годишно увеличение на цените на шамфъстъка, въпреки 7% увеличение на производството според Министерството на земеделието на САЩ, отчасти поради нарастващото търсене на дубайски шоколад и свързаните с него продукти.

Conspiracy Chocolate обаче твърди, че не е усетила кризата. „Самите ядки не са поскъпнали толкова много. Поскъпнала е пастата от шамфъстък, защото повечето хора, които се опитват да пресъздадат Dubai Chocolate, я използват, докато ние я произвеждаме в собствената си фабрика“, казват от компанията.

Сега те имат за цел да произведат около 2000 mooncake през сезона, които ще се продават на цена от 69 $ за кутия от четири броя, до края на септември. Въпреки че това е сезонен продукт, компанията твърди, че mooncake с дубайски шоколад фисташки са нещо много повече от модна прищявка.

„Ако искахме да се възползваме от тенденцията, щяхме да го направим преди година, когато тя беше на върха. Ние умишлено не го направихме. Освен че е тенденция, това е нещо, което хората харесват, и е добро – и трябва да отдадем заслуженото на FIX Desserts и тяхната идея.“