Нобеловият лауреат Ричард Тейлър: Мийм акциите доказват, че пазарът е рационален, но хората – не
Пионерът в поведенческата икономика предупреждава, че индивидуалните инвеститори страдат от илюзия за знание и често превръщат търговията в хазарт, а не в стратегия
&format=webp)
Ричард Тейлър знае доста за мъдростта на тълпите, но това, което наблюдава на някои места на фондовите пазари, успява да го разтревожи.
Професорът от Университета в Чикаго и носител на Нобелова награда за икономика е сред пионерите в поведенческата икономика – подход, който комбинира психология и икономика, за да даде обяснение на въпроси, свързани с отделните финансови решения на хората.
Наскоро Тейлър, заедно с колегата си Алекс Имас, споделя пред Business Insider защо смятат, че именно принципите на поведенческата икономика могат да обяснят явлението „мийм акции“.
От времето на манията около GameStop през 2021 г. насам, ситуацията се повтаря постоянно – акции на трудно оцеляващи компании като Opendoor Technologies или Beyond Meat изведнъж скачат рязко заради масов интерес от индивидуални инвеститори в интернет.
Попитан за последната подобна вълна, Тейлър е откровен:
„Индивидуалните инвеститори просто трябва да спрат да търгуват. Няма шанс да надминат пазара.“
Той добавя, че дори големи инвестиционни компании с екипи от анализатори често се представят по-слабо от борсовите индекси.
Илюзията за „вътрешна информация“
Тейлър и Имас са на мнение, че големият проблем всъщност е липсата на реална информация сред дребните инвеститори.
Тейлър го нарича „илюзия за вътрешна информация“ – убеждението, че знаеш нещо, което другите не знаят. Според него това усещане датира от началото на самия пазар, но социалните мрежи са го усилили до крайност.
„Всички имат достъп до една и съща информация. Вероятността някой да я интерпретира по-умно от пазара е толкова минимална, че просто е безсмислено да се опитва,“ твърди Тейлър.
Имас допълва, че индивидуалните трейдъри обикновено се насочват именно към акциите, за които са най-слабо информирани – и в крайна сметка губят пари, когато вълната отмине.
Той посочва GameStop и AMC Entertainment, чиито акции са спаднали съответно с 27% и 32% от началото на годината, като примери за това как различни обсесии приключват неблагоприятно за повечето участници.
Имас и Тейлър съветват да бъдат игнорирани хората, които промотират отделни акции по телевизията или в социалните мрежи.
„Най-доброто, което можете да направите, е да не слушате говорещите глави,“ казва Тейлър.
„Купете добре диверсифициран индексен фонд, оставете парите си там, балансирайте го на няколко години и се радвайте на живота си.“
Според него инвестирането в акции е важно, но хората трябва много внимателно да подбират как се включват на пазара.
„Ако искате да търгувате с мийм акции или по-рискови активи – приемете го като забавление, не като начин да забогатеете,“ обяснява Тейлър.
В новата си книга The Winner’s Curse: Behavioral Economics Anomalies Then and Now Тейлър и Имас разглеждат именно това – защо хората не действат рационално, особено когато става въпрос за пари.
„Когато някой е загубил пари от дадена акция, му е трудно да я продаде, защото така трябва да признае, че е сгрешил,“ обяснява Тейлър.
„Най-добрата стратегия е да режеш загубите и да държиш печелившите позиции.“
Имас добавя, че социалните мрежи усилват ефекта на FOMO (страхът да не изпуснеш нещо), защото трейдърите показват печалбите си онлайн и така подтикват другите да се включат.
„Това е комбинация от две неща,“ казва Тейлър.
„Социалните мрежи и човешката психология се преплитат – и резултатът са именно тези пазарни феномени.“


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)