Apple надмина Disney и Tesla по приходи от услуги, докато регулаторите я обграждат
Бизнесът с услуги – с висока печалба и под надзора на дългогодишния топ мениджър Еди Кю – се е удвоил по размер за последните пет години, превръщайки се в ключов източник на растеж в момент, когато продажбите на iPhone стават все по-непредсказуеми
&format=webp)
Apple е на път за първи път в историята си да надхвърли 100 милиарда долара годишни приходи от бизнеса си с услуги, въпреки засилващия се правен и регулаторен натиск върху App Store.
По данни на анализаторите от Visible Alpha, приходите от звеното за услуги – което включва iCloud, Apple Pay и застраховката AppleCare – се очаква да достигнат 108,6 милиарда долара за финансовата година, приключила миналия месец. Това е ръст от около 13% спрямо предходната година.
Ако компанията потвърди тези резултати при публикуването на отчета си за четвъртото тримесечие тази седмица, само приходите от услугите на Apple ще надминат годишните продажби на Walt Disney, Tesla или Tencent, пише Financial Times.
Бизнесът с услуги – с висока печалба и под надзора на дългогодишния топ мениджър Еди Кю – се е удвоил по размер за последните пет години, превръщайки се в ключов източник на растеж в момент, когато продажбите на iPhone стават все по-непредсказуеми.
Според анализатора Самик Чатърджи от JPMorgan, услугите вече формират около 25% от приходите на Apple, но до 50% от печалбата, благодарение на „устойчивостта“ на продукти като Apple Pay и абонаментните плащания за iCloud.
„Ангажираността на потребителите продължава да расте – не само заради по-голямата база устройства, но и заради по-високата монетизация на всяко устройство“, допълва той пред FT.
Подразделението е подкрепено и от мултимилиарден договор с Google, който прави търсачката по подразбиране на iPhone и други устройства на Apple.
Тази сделка бе до голяма степен пощадена от решението на американски съд през септември, след като Министерството на правосъдието на САЩ спечели антитръстовото си дело срещу Google. Съдът не забрани на Google да споделя приходи от реклама с партньори – облекчение за инвеститорите на Apple.
Въпреки това, собственото антитръстово разследване срещу Apple от американското министерство продължава да хвърля сянка върху бизнеса ѝ с услуги. Нови регулации в Обединеното кралство и ЕС също могат да ограничат таксите на App Store до 30% за продажби на дигитални стоки.
Американските власти твърдят, че Apple злоупотребява с монопола си при смартфоните, за да ограничава конкуренцията и избора на потребителите - включително чрез правилата си за App Store, смарт часовници и мобилни плащания.
Технологичният гигант продължава и правната си битка с Epic Games, която цели да отвори App Store за конкуренция. Компанията обжалва съдебно решение от април, при което съдия препрати делото към прокурор заради умишлено възпрепятстване на съдебна заповед.
Миналата седмица британски трибунал постанови, че Apple е злоупотребила с „почти абсолютната си пазарна власт“ в дистрибуцията на приложения за iOS и при плащанията в приложения, което може да доведе до обезщетения до 1,5 млрд. паунда за милиони британски потребители. Apple нарече решението „погрешно“ и заяви, че ще обжалва.
Британският орган за конкуренция също обяви, че ще постави мобилната платформа на Apple под надзора на новия режим за дигитални пазари, който може да я задължи да допусне алтернативни магазини за приложения и нови платежни системи на iPhone.
Apple твърди, че строгият ѝ контрол върху софтуера и услугите на iPhone е от съществено значение за сигурността и поверителността на клиентите, както и за гарантиране на качество в App Store. Компанията вече предлага намалена 15% такса за платени приложения и покупки в приложения от малки разработчици и определени абонаменти.
Въпреки регулаторните битки, анализаторите очакват делът на услугите в бизнеса на Apple да продължи да нараства през следващите години. Компанията разширява медийното си подразделение с инвестиции в спортни права - включително 700-милионен договор за излъчване на Формула 1 в САЩ - и подготвя основен ъпдейт на виртуалния асистент Siri.
Според Visible Alpha, до края на десетилетието услугите ще формират над 30% от приходите на Apple, а продажбите на звеното могат да достигнат 175 милиарда долара.
За сравнение, iPhone ще носи около половината от очакваните 415 милиарда долара годишни продажби през финансовата 2025 година, като ръстът при смартфоните се прогнозира около 4%.
Дигиталните стоки и абонаментите носят значително по-високи маржове на печалба от хардуера. Брутният марж на услугите се очаква да достигне 75%, срещу 40% за iPhone, сочат данните на Visible Alpha. Това е позволило на Apple да повиши общия си брутен марж от 38% през 2020 г. до около 47% през тази година.


)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)