Медийният сектор очаква повече яснота по правилата за политическа реклама в ЕС
ЕК се ангажира да предостави допълнителни насоки за това какво представлява политическа реклама, но досега такива не са публикувани. Новите правила влизат в сила на 10 октомври
&format=webp)
Телевизионните оператори и рекламните агенции в ЕС очакват повече яснота какво точно попада в обхвата на новите правила за политическа реклама, които ще бъдат напълно приложими от 10 октомври.
Европейската комисия се ангажира да предостави допълнителни насоки, за да подпомогне прилагането на правилата и определянето на това какво представлява политическа реклама, но досега такива не са публикувани, отбелязва Euronews.
Технологичните гиганти Meta и Google вече заявиха, че ще спрат всички реклами, свързани с политика, избори и социални въпроси, на своите платформи в ЕС, след като новите правила влязат в сила.
Meta заяви по-рано през юли, че новото законодателство „въвежда значителни оперативни предизвикателства, правна несигурност“ и „неприложими изисквания“.
Правилата на ЕС за прозрачност и насочване на политическата реклама (TTPA) – чиято цел е да противодействат на манипулирането на информацията и чуждестранната намеса в изборите, влязоха в сила през април 2024 г., но повечето ще станат напълно приложими на 10 октомври тази година.
Съгласно тях политическите реклами трябва да бъдат прозрачни и да посочват ясно ключова информация като спонсори, изборите, с които са свързани, платените суми и техниките за насочване към аудитория.
В своята публична обратна връзка към призива на ЕК за предоставяне на доказателства медийните компании предупреждават за двусмислието в определението за политическа реклама.
Съветът на издателите, който обединява изпълнителните директори на водещи европейски медийни организации, действащи в новинарските медии, телевизията, радиото и дигиталните пазари, изразява загриженост, че издателите може да не са в състояние да спазват правилата.
Те призовават за по-голяма яснота относно начина, по който трябва да се идентифицират спонсорите, форматите на декларациите, за да се гарантира последователност, и процесите на проверка, за да се гарантира автентичността на спонсорите.
Европейският алианс за стандарти в рекламата (European Advertisers Standards Alliance), неправителствена организация, която работи за гарантиране на законността и достоверността на рекламите, твърди, че определението за политическа реклама е „пряк проблем“ и е необходимо „да се гарантира, че въпросите, свързани с търговската реклама, са изключени от него“.
„Широкото определение за политически участници може да бъде трудно за прилагане. Смятаме, че понастоящем няма надежден източник на информация, въз основа на който доставчикът на услуги да провери политическия статус на клиент или потребител, за да потвърди дали той може да се квалифицира като политически участник“, се казва в становището.
Европейският съюз за радио и телевизия също споделя тези опасения.
Алиансът от 113 обществени медийни организации в 56 държави в Европа и извън нея заяви, че е необходима по-голяма яснота за какво се отнасят политическите рекламни кампании. „Не е напълно ясно дали определени неплатени реклами, основани на конкретни проблеми, могат да бъдат обхванати от тази дефиниция“, се казва в изявлението.
„В случай че даден телевизионен оператор реши да излъчи поредица от реклами, насърчаващи аудиторията да действа по-екологично, може ли това да се счита за „вътрешна“ дейност, предназначена да повлияе на политическите процеси?“, пита организацията.
Парламентарните избори в Нидерландия на 29 октомври ще бъдат първите, при които правилата на ЕС за политическите реклами ще се прилагат в пълна степен.