Китайските производители на електромобили настъпват в Европа
Европа се превърна в център на вниманието за азиатските компании, тъй като традиционните производители на автомобили изостават в разработването на електромобили

Тази седмица Германия беше домакин на едно от най-големите автомобилни изложения в света, но в сърцето на европейската автомобилна индустрия, китайските производители на електромобили се опитаха да засенчат някои от най-големите марки в региона на тяхна собствена територия, пише в свой материал, посветен на форума CNBC.
Конференцията IAA Mobility в Мюнхен събра множество компании с огромни щандове, които демонстрираха най-новите си автомобили и технологии. Сред най-големите павилиони, обясняват от медията, са били тези на китайските производители на електромобили - поредното доказателство, че те се стремят да се излязат извън Китай.
Европа се превърна в център на вниманието за азиатските компании, тъй като традиционните производители на автомобили изостават в разработването на електромобили, въпреки че увеличават пускането на нови модели. В същото време Tesla, която дълго време беше лидер на пазара на електромобили, отбеляза спад в продажбите в региона.
Въпреки че китайските производители на електромобили са изправени пред мита от Европейския съюз, те си поставят агресивни цели за продажби и разширяване.
„Настоящият растеж на Xpeng в световен мащаб е по-бърз, отколкото очаквахме“, казва пред CNBC Хе Сяопенг, главен изпълнителен директор на Xpeng.
Агресивни планове за разширяване
Китайските автомобилни производители акцентират пред медията, че плановете им за глобална експанзия са, меко казано, амбициозни. Хе от Xpeng казва, че компанията планира да пусне на пазара в Европа серията Mona през следващата година. В Китай автомобилите Mona на Xpeng се продават на цена малко под 17 000 долара, така че въвеждането им в Европа би довело до сериозна ценова конкуренция.
Междувременно Guangzhou Automobile Group (GAC) също се стреми към бърз растеж на продажбите си в Европа. Вей Хайган, президент на GAC International, казва, че компанията има за цел да продаде около 3000 автомобила в Европа през тази година и поне 50 000 до 2027 г. Компанията планира също така да въведе два електромобила – Aion V и Aion UT – в Европа.
Първите признаци, че китайските производители вече са стъпили в Европа вече са налице. Пазарният дял на китайските автомобилни марки в Европа почти се е удвоил през първата половина на годината в сравнение със същия период през 2024 г., въпреки че все още остава нисък – малко над 5%, според Jato Dynamics.
„Значителното присъствие на китайските производители на електромобили на IAA Mobility е знак за нарастващите им амбиции и увереност в европейския пазар“, казва пред CNBC Муртуза Али, старши анализатор в Counterpoint Research.
Технологии и допълнителни екстри на фокус
Много от китайските автомобилни компании се позиционират като технологични, подобно на Tesla, и техните автомобили подчертават това. Много от моделите имат големи екрани, оборудвани с лъскави интерфейси и гласови асистенти. Допълнителни екстри също не липсват.
Например, Aion V на GAC разполага с хладилник, както и с масажна функция в седалките. Това е един от начините, по които китайските производители се опитват да се отличат от традиционните марки
„Шансовете за успех на китайските автомобилни производители са големи, особено като се има предвид, че те имат предимство по отношение на достъпността, батерийната технология и мащаба на производството“, казва Али от Counterpoint.
Европейските автомобилни производители отвръщат на удара
Традиционните автомобилни производители също демонстрираха сила по време на IAA, като Volskwagen, BMW и Mercedes имаха едни от най-големите щандове на изложението, пише още CNBC.
BMW, подобно на китайските производители, поставя силен акцент върху технологиите, като изтъква своята така наречена „супермозъчна архитектура“, която замества хардуера с централизирана компютърна система. BMW, която представи iX3 на изложението, и производителят на чипове Qualcomm обявиха също така софтуер за подпомагане на шофирането, разработен съвместно от двете компании.
Volkswagen и френската автомобилна компания Renault също представиха някои нови електромобили.
Независимо от продуктовата офанзива, все още има опасения, че европейските компании не се движат достатъчно бързо. Новият iX3 на BMW се базира на платформата за електромобили, която дебютира за първи път преди две години. Междувременно китайските производители бързо пуснаха на пазара по-нови модели.
„Привързаността към старите структури и постепенното развитие забавиха способността на компанията да изгради и използва стабилна екосистема за електромобили, което я остави зад бързо развиващите се конкуренти“, коментира Тами Мадсен, професор по мениджмънт в Leavey School of Business в университета Санта Клара, по повод BMW.