Пътят на Данте Алигиери към ада в Божествена комедия завършва, когато той най-сетне вижда отново звездите. Някои от тях се появяват и в най-новия филм на режисьора Джулиан Шнабел. И в известен смисъл именно те му помагат да излезе от собствения си мрак.

В това се крие и най-неволният му поклон към италианския поет – сърцевината на проекта In the Hand of Dante (В ръката на Данте). Лентата прекарва години заровена под всевъзможни непредвидени обстоятелства и лесно можеше да остане завинаги в някой от демоничните кръгове.

Но премиерата ѝ се състоя в сряда на кинофестивала във Венеция, извън конкурсната програма. А на екрана блеснаха нейните „звезди“: Оскар Айзък, Джон Малкович, Ал Пачино, Гал Гадот, Мартин Скорсезе, Джейсън Момоа и Джерард Бътлър.

Някои вече бяха обявили филма за култов още преди излизането му. След прожекцията човек би се усъмнил сериозно в това.

„Раят изглежда много далеч. Но поне Шнабел е напуснал чистилището“, пише кинокритикът Томасо Коч за El Pais.

През 2000 г. Шнабел снима Преди да падне нощта с Хавиер Бардем и Джони Деп. Последният му предлага куп книги за екранизиране.

„Избрах най-невъзможната“, признава режисьорът във Венеция – романа In the Hand of Dante на Ник Тошес.

Ексцентричният писател, специализиран в биографии и починал през 2019 г., измисля собствено търсене на оригиналния ръкопис на Алигиеровата Комедия и начин да бъде удостоверена автентичността му.

В действителност този безценен документ не съществува – или поне още не е открит. В книгата, а вече и във филма, авторът го намира в кутия във Ватиканската библиотека. Но попада в спирала от измамници, наемници и мафиоти, всички преследващи безценната реликва. И същевременно открива любовта – онова, което, както пише Данте във финалния стих на шедьовъра си, „движи слънцето и другите звезди“.

Междувременно Деп вече не е част от проекта. Заменен е от Айзък, който също е бил привлечен от неговата „невъзможност“. Актьорът играе едновременно съвременния герой и италианския поет.

Филмът прескача от днешно време към Флоренция на XIV век и пътува из Рим, Верона, Венеция, Сицилия и Ню Йорк. Съчетава поезия с псувни, откъси от Комедията с престрелки, размишления за история, религия и изкуство с щипка комедия.

„Всичко, което трае прекалено дълго, накрая разкрива дефектите си“, гласи реплика във филма. Тук кадрите се разтягат до близо два часа и половина.

А това е нищо в сравнение с продукционното време. Еl Pais предава, че Деп е купил правата чак през 2008 г. Но снимките тръгват едва преди две години, вече без основния си двигател.

Скоро след това проектът е спрян от актьорската стачка, която продължи месеци. Шнабел успява да издейства разрешение да продължи като независим артист. Снима, довършва работата си и получава покана за фестивала във Венеция, където вече бе представил предишния си филм Ван Гог: Пред портите на вечността.

Вместо мечтаната световна премиера обаче In the Hand of Dante има неочакван дебют: изтича онлайн. А малко преди премиерата го връхлита ново препятствие – обществено недоволство срещу двама от актьорите му, Гал Гадот и Джерард Бътлър.

И двамата са изразявали подкрепа за израелското правителство през последните години. Затова стотици техни колеги, най-вече италианци с международно признание, настояват във фестивално писмо Гадот и Бътлър да не бъдат поканени.

Движението, обединено срещу клането в Газа, се оказва разделено по въпроса за бойкота. Фестивалът отхвърля искането като „цензура“, но нито Гадот, нито Бътлър пристигат.

В тяхно отсъствие Шнабел заявява: „Няма причина да бойкотираме артисти. Избрах ги заради актьорските им качества – свършиха изключителна работа във филма, а именно това е важното. Трябва да говорим повече за филма, отколкото за това.“

В крайна сметка, и Данте, и Шнабел ни оставят с едно послание – че дори в най-дълбоката тъмнина винаги има път към сцената, към страницата, към звездите.