Историята на Мартин Скорсезе може да бъде разказана по различни начини. За него може да се напише, че е един от най-великите режисьори. Създател на шедьоври като „Шофьор на такси“, „Добри момчета“, „Бандите на Ню Йорк“ и „Вълкът от Уолстрийт“.

Може да се каже, че той разказва американската история чрез филми за мафиоти, измамници, престъпници и убийци. Те често не попадат в учебниците, но са не по-малко важни за развитието на САЩ. Само си спомнете как в „Бандите на Ню Йорк“ гангстерите организират гласуване в полза на определен политически кандидат.

А за Скорсезе може да се каже и че е онзи режисьор, който е готов да грабне оръжие, за да защити свой филм от цензура. Тази история досега бе неизвестна, но е разказана в документалната поредица на Apple TV+ „Mr. Scorsese“.

Годината е 1976. Снимачният процес на „Шофьор на такси“ тъкмо е приключил. В главната роля е Робърт де Ниро. Създаденият от него образ на Травис Бикъл ще се помни десетилетия, но това още никой не го знае. Най-малко ръководството на холивудското студио Colombia Pictures.

Всъщност големите началници в студиото са ужасени от творбата на Скорсезе. Не стига, че филмът е мрачен и напрегнат, а и завършва с кървава баня. И поставят условие – сцените с насилието в края да се изрежат.

Като всеки творец и Скорсезе е темпераментен човек. Той направо побеснява от опасността някой да съсипе филма му по такъв начин. Защото изрязване на тези сцени наистина би било смъртна присъда за творбата му.

Бесният Скорсезе започва да търси изход от ситуацията. Звъни на колеги. Обажда се на Стивън Спилбърг.

„Звъни се в офиса, Марти е на телефона. Беше много разстроен. Можеш ли да дойдеш до вкъщи. От студиото искат да изрежа кървавите сцени от филма“, спомня си Спилбърг.

„Направо беше полудял. Дори някой разказваше, че е решил да убие шефа на студиото“, твърди пък друг режисьор – Брайън де Палма.

Твърди се, че Скорсезе сериозно е обмислял дали да не си купи пистолет и да вземе нещата в свои ръце. В типичния си стил, с усмивка и шега, той признава, че се чудил какво да прави и бил готов на крайност.

„Не знам, бях доста ядосан. Казах си, че ще ги заплаша или може би ще стрелям по нещо. Не бях съвсем сигурен“, казва той.

След това обаче разкрива истинския си план, който не е чак толкова екстремен. Искал да нахлуе в студиото, да намери лентата със заснетия филм и сам да я унищожи.

Спилбърг му казал да се спре. Но Скорсезе бил на друга вълна:

„Колкото повече ме разубеждаваше, толкова повече повтарях, че ще го направя“.

В крайна сметка обаче до ексцесии не се стига. Заслугата за това е на Спилбърг, който, като истински режисьор, намира перфектното решение за проблемните кадри. Вместо да се изрязват, предлага той, нека просто цветът на кръвта да се промени. И не да е ярко червена, а по-скоро кафява. Така сцената ще е по-малко шокираща.

Така „Шофьор на такси“ е спасен, а де Ниро, който е взел „Оскар“ две години по-рано, получава още една номинация. Скорсезе пък дава заявка, че е творец, който не търпи вмешателство в работата си.

Впрочем, това негово избухване в реалния живот не е толкова учудващо като се има предвид, че той обича да предизвиква и шокира не само като режисьор, а и с лицето си. Скорсезе влиза в малка роля в „Шофьор на такси“. Той е разгневеният клиент, който разказва на де Ниро, че планира да убие невярната си жена. Във филма Скорсезе наема таксито, настоява да бъде докаран до сградата, където са съпругата и любовникът ѝ. А след това в продължителен монолог казва на де Ниро:

“Ще я убия с „Магнум“ .44-ти калибър. Знаеш ли какво може да направи този пистолет с лицето на една жена? Просто го унищожава“.

Документалната поредица „Mr. Scorsese“ е в пет части. Премиерата се очаква през октомври.