Годината е 2018, а Сам Алтман има спешна нужда от човек, който да управлява финансите на OpenAI.

По това време тя все още е нестопанска изследователска компания с 40 служители, без потребителски продукти и без ясен модел на приходи.

Но някой трябва да контролира парите.

Сам Алтман се обръща към Брад Лайткап, с когото преди това е работил в Y Combinator, за да му помогне в търсенето. Той интервюира над 20 души, но никой няма достатъчно желание за позицията. Затова просто решава да я заеме той и така се превръща в оперативен директор - първата корпоративна длъжност в това, което все още е само лаборатория.

„Нямахме представа, че ще създадем чатбот, с който много хора ще разговарят“, сподели Сам Алтман по време на вечеря с журналисти по-рано този месец в Сан Франциско, на която присъстваше и Лайткап. „Това просто не беше в концепцията ни.“

7 години по-късно Лайткап е оперативен директор на стартъп с 3000 служители и оборот от 500 млрд. долара.

Неговата задача е да превърне OpenAI от потребителски феномен, създал ChatGPT и предизвикал бум в силата на AI, в корпоративен фактор. Компанията направи важна крачка в тази посока преди няколко дни, след като обяви нови офиси в Бразилия, Австралия и Индия в отговор на търсенето.

При навлизането си на нови пазари Лайткап вече не трябва да се притеснява за изграждането на марката. ChatGPT има над 700 милиона активни потребители седмично, по-малко от три години след създаването си.

През последните 18 месеца Лайткап разширява екипа си в OpenAI от около 50 до над 700 души, включително търговски представители, фокусирани върху клиентите, връзки с разработчици, стратегически партньорства.

Изграждането на екипа започва още през 2023 г. с GPT-4 и пускането на ChatGPT Enterprise. Бизнесът внезапно осъзнава, че големите езикови модели на OpenAI са в състояние да се справят надеждно с работните задачи. Клиенти започват да пристигат от всички посоки.

„За първи път преодоляхме пропастта между моделите, които са достатъчно интелигентни, за да решават реални проблеми на бизнеса“, заяви 34-годишният Лайткап в интервю миналата седмица. „Видяхме значително търсене след този старт.“

Moderna използва ChatGPT Enterprise, за да ускорява откриването на нови лекарства и да обобщава огромни количества данни от изследвания.

Uber създава специален инструмент, който позволява на инженерните екипи да използват моделите на OpenAI за обслужване на клиенти, опит на шофьори и вътрешна продуктивност.

Morgan Stanley първо внедрява GPT-4 в работните процеси на екипа за управление на богатството, а после разширява интеграцията в инвестиционното банкиране и търговията.

„Смятам, че нашата отговорност е както да създаваме инструментите, така и да бъдем, в известен смисъл, най-компетентните хора в света по отношение на това как да ги използваме. Взехме това на сериозно от първия ден.“, допълва Лайткап.

Въвеждането на OpenAI в бизнеса не разчита на традиционните търговски представители. Стратегията за навлизане на пазара залага в голяма степен на инженери, които работят директно с корпоративни партньори, за да гарантират, че моделите решават реални бизнес проблеми.

Докато играе централна роля в глобалното развитие на един от най-бързо растящите бизнеси в Силициевата долина, Лайткап трябва да управлява и деликатни отношения с най-близкия партньор на OpenAI, Microsoft.

Microsoft е водещият инвеститор в стартъпа, като е вложил около 13 млрд. долара и е нейният основен доставчик на облачни услуги.

Моделите на OpenAI са тясно интегрирани в продуктите на Microsoft като Copilot, а софтуерният гигант използва близките връзки с OpenAI, за да предлага ранен достъп до инструменти, преди те да станат достъпни в други облаци.

Колкото по-дълбоко OpenAI навлиза в корпоративните продажби, толкова повече двете компании се превръщат в конкуренти.

За тези, които вече работят с Azure, аргументът на Microsoft е безпроблемната интеграция, която идва с добавянето на моделите на OpenAI. Но директният достъп предлага близост до екипите, разработващи авангардната технология.

Това не е единственият пазар, на който двете компании се конкурират.

В годишния отчет на Microsoft от миналата година компанията официално посочва OpenAI като конкурент в търсенето и рекламата в новините. Разкритието идва дни след като OpenAI представя прототип, наречен SearchGPT, което подчертава колко бързо се припокриват интересите на двете компании.

Миналата седмица Microsoft обяви, че е започнала публично тестване на свой AI модел, наречен MAI-1-preview, който може да доведе до подобрения в асистента Copilot за потребители.

Лайткап омаловажава конкуренцията.

„Възможностите са толкова огромни, че в известен смисъл е невъзможно да не се сблъскаш с всички останали“, казва той и допълва, че ключът за OpenAI е качеството на моделите, тяхната безопасност и надеждност, както и начинът, по който компанията работи с клиентите.

Microsoft не отговори на запитването за коментар от CNBC.

Двете компании в момента преговарят отново условията на партньорството си, включително разпределението на продажбите, което осигурява 80% от приходите на OpenAI.

Други точки на напрежение включват работата на OpenAI с различни доставчици на облачни услуги и системата за управление, която ще оформи следващия етап от растежа, тъй като се стреми към набиране на 40 млрд. долара и преструктуриране в търговско дружество.

С разширяването в нови региони OpenAI адаптира подхода си към местното търсене и предпочитания.

Бразилия, която в момента е най-бързо растящият ѝ пазар в Латинска Америка, има над 50 милиона месечни потребители на ChatGPT, които изпращат около 140 милиона съобщения всеки ден. Офисът в Сао Пауло ще служи едновременно като център за обучение на неправителствени организации и малки предприятия, както и като общностен център за бързоразвиващата се база от разработчици в Бразилия.

„В цяла Бразилия се усеща истинска енергия около изкуствения интелект“, казва Лайткап. „Стартъпите се развиват бързо, а по-големите компании вече използват тези инструменти. Откриването на офис тук ни помага да бъдем близо до клиентите и партньорите, и да подкрепим тази динамика.“

Индия, с бързо нарастващата си база от разработчици, се превърна във втората по големина потребителска общност на компанията в световен мащаб.

Австралия, дом на едни от първите потребители на приложния програмен интерфейс (API) на OpenAI, се превръща в център за внедряване в предприятията в Азиатско-тихоокеанския регион.

В Япония, където компанията вече стартира съвместно предприятие със SoftBank за разпространение на корпоративни инструменти в цялата страна, екипът в Токио е структуриран така, че да се фокусира върху специфични приложения като автоматизация, роботика и производителност, базирана на изкуствен интелект.

„Колегите в Япония ни научиха много и за това как да подобрим начина, по който излизаме на пазара, по който предоставяме услуги на предприятията. Така че това наистина се превръща в двустранен процес на учене.“

Това не е свят, който Лайткап би могъл да си представи преди 7 години, когато новосъздадената лаборатория, към която се присъединява, работи в триетажна дървена сграда в квартал Мишън в Сан Франциско.

На вечерята в Сан Франциско пред няколко дни той седи на масата точно срещу шефа си и одобрително кимва, когато Сам Алтман описва кратките работни дни далеч от прожекторите.

„Наистина имахме хубав живот. Бяхме най-умните хора, занимаващи се с най-интересната наука, на границата на откритията в тази голяма тайна.“, призна един от най-влиятелните технологични лидери на нашето съвремие.