От „монтажен цех” до водещ технологичен играч: Xiaomi иска да изяде обяда на Тesla и Apple
Отхвърляна в миналото като „Лего” компания, Xiaomi затвърждава репутацията си на високотехнологичен производител
&format=webp)
Завод за електрически автомобили, построен от най-големия производител на смартфони в Китай, се е превърнал в туристическа атракция в Пекин.
Посещенията в предприятието на компанията трябва да се резервират месец предварително, а в пикови периоди влизането понякога става чрез лотария, пише Financial Times.
Лоялните фенове на Xiaomi, известни като „ми фен“, ежедневно пълнят завода за смарт автомобили, за да наблюдават процеса, който произвежда по една кола на всеки 76 секунди. Екскурзоводите с гордост сравняват фабриката си с тези на Tesla, докато китайската компания се стреми да имитира автоматизираната линия на своя американски конкурент и да изгради ключови компоненти за електромобили.
Въпреки че досега са пуснати само два модела, според прогнозите на Citic Securities електромобилите, слизащи от производствената линия, ще надминат по продажби тези на Tesla в Китай още догодина.
Новият SUV модел на компанията събра стотици хиляди предварителни поръчки само за минути след премиерата си през юни, докато първият ѝ спортен седан се класира на второ място по продажби на премиум модели в Китай през първата половина на годината – веднага след Model Y на Tesla.
Еуфорията около колите на Xiaomi помогна за поскъпване на акциите ѝ с почти 200% за последните 12 месеца.
Някога производител на сглобени устройства от чужди компоненти, Xiaomi сега цели да се превърне в мощна технологична сила.
Амбициите ѝ бяха далеч по-скромни при основаването ѝ преди едва 15 години.
Името „Xiaomi“ на китайски означава просо, а основателят Лей Джун заявява, че компанията е създадена през 2010 г. в духа на „просо и пушки“ – препратка към описанието на Мао Дзедун за скромните военни ресурси на Комунистическата партия по време на гражданската война.
Но само за три години тя изпреварва конкурентите и се превръща в третия по големина производител на телефони в света, разширявайки продуктовата си гама до всичко – от оризоварки до роботи-прахосмукачки.
Въпреки ранния успех, критиците постоянно обръщат внимание на липсата на собствени ключови технологии и прекомерната зависимост от доставчици.
„Някога казвахме, че Xiaomi доставя всичко отвън и ги сглобява в тухла, в устройство... почти като да играеш с Lego“, казва Иван Лам, анализатор на смартфони в Counterpoint Research.
„Всъщност Xiaomi продължи да инвестира в научноизследователска и развойна дейност през последните години.“
Самият Лей неведнъж е признавал критиките и е решен да изгради образ на компанията като производител на висококачествени продукти, а не просто „цех за сглобяване“.
Първата стъпка към вътрешно производство идва през 2020 г. с откриването на фабрика за 600 млн. юана (83,5 млн. долара) в покрайнините на Пекин за малки серии от първия сгъваем телефон на марката.
С амбицията на Лей да сравнява Xiaomi с Apple, компанията мести производството на най-скъпите си модели телефони в собствени фабрики в началото на 2024 г.
През първото тримесечие доставките на премиум смартфони нарастват с 81% на годишна база – далеч над общия ръст на доставките от 3%, според данни на Canalys.
„Технологичните марки получават премия, когато са известни с използването на авангардни технологии, а модерните фабрики са едно от осезаемите доказателства за това“, казват от Xiaomi пред Financial Times.
Компанията прилага същата стратегия и при автомобилите. Следвайки Apple при смартфоните, Xiaomi се нуждаеше само от три години от обявяването на намерението да прави коли до дебюта през март миналата година на първия си модел – спортния седан Speed Ultra 7, произведен в новата ѝ фабрика.
За сравнение – Apple прекрати своя десетгодишен проект за автомобил само месец по-рано.
Освен с функции за автономно шофиране и операционна система, свързваща телефоните и смарт устройствата, компанията се похвали и с инвестиции в разработка на собствени автомобилни компоненти и производствено оборудване – от уникална алуминиева сплав и ултра-здрава стомана до матрици за отливане на автомобилни купета.
Потребителите реагират положително. След като SU7 се превърна в един от най-продаваните автомобили на ожесточения китайски пазар, новият SUV YU7 – създаден като конкурент на Tesla Model Y – получи 200 000 предварителни поръчки само за три минути след премиерата, „чудо“, според Лей.
„Наричайте ме директор Лей“, написа милиардерът в социалните мрежи, възхвалявайки фабриките за електромобили и смартфони.
Манията му по производството не спира дотук. Компанията вече строи втората фаза на завода за електромобили, която ще удвои капацитета и ще позволи годишни доставки от 350 000 коли. В град Ухан в централната част на Китай се изгражда и завод за климатици.
Завоят от „леката“ потребителска електроника към мощно производство е в пълно съответствие с призива на Пекин към местните компании да развиват „нови, висококачествени производствени сили“.
В одобряващ коментар в „Женмин жибао“ – официалния орган на Комунистическата партия – беше направено сравнение между китайските инженери, които през 50-те години ровят във вносна стомана с надежда да открият части за автомобили, и над 700-те робота, които работят днес във фабриката на Xiaomi за електромобили.
Стратегията на Xiaomi се простира и върху друга ключова сфера на конкуренция с американските технологични компании, като отново следва Apple – в разработката на собствени чипове.
По-рано тази година компанията пусна Xring O1 – система върху чип, произведена по водещ 3-нанометров процес. Процесорът захранва най-новите ѝ смартфони и таблети, поставяйки Xiaomi сред елитните компании – включително Apple, Samsung и Huawei – постигнали високо ниво на вертикална интеграция.
„Собствено проектираният чип може да помогне на Xiaomi да изгради по-интегрирана екосистема, тъй като позволява безпроблемна комуникация между различните устройства“, казва Лам от Counterpoint, но предупреждава за уязвимостта на компанията към потенциални американски санкции.
Тайванският гигант TSMC произвежда чипсета.
Xiaomi заяви, че ще инвестира поне 50 млрд. юана (7 млрд. долара) през следващото десетилетие в разработването на авангардни чипове, а още 200 млрд. юана ще бъдат насочени през следващите пет години към „твърди“ технологии, включително операционни системи и продукти с изкуствен интелект.
Президентът на Xiaomi Лу Уейбинг прогнозира в разговор за приходите миналата седмица, че способността да създава собствени чипове ще бъде ключов фактор за отличаване на технологичните компании.
„В бъдеще ще има само два типа бизнеси: тези, които разработват собствени чипове, и тези, които не го правят“, каза той.
„Между тях ще възникне поколенческа пропаст в основната конкурентоспособност.“