200 000 поръчки за 3 минути: Новият електромобил на Xiaomi изстреля акциите ѝ до рекорден връх
Скокът дойде, след като в четвъртък Xiaomi, която започна като производител на смартфони, но оттогава се насочи към почти всякаква електроника, включително електромобили, стартира предварителни поръчки за своя спортен модел YU7
&format=webp)
Акциите на Xiaomi достигнаха рекорден връх, след като базираният в Пекин производител на смартфони заяви, че е получил 200 000 предварителни поръчки за най-новия си електромобил за три минути. Тази хвалба поставя нови въпроси пред позициите на BYD, Tesla и други производители на автомобили, които се конкурират на динамичния пазар в Китай.
Листваните в Хонконг акции на китайската група поскъпнаха с 8% след отварянето на пазара в петък до исторически връх от 61,45 хонконгски долара (7,83 щатски долара), след което намалиха печалбите си и се търгуваха с ръст от 3%.
Скокът дойде, след като в четвъртък Xiaomi, която започна като производител на смартфони, но оттогава се насочи към почти всякаква електроника, включително електромобили, стартира предварителни поръчки за своя спортен модел YU7.
Най-новият електромобил, чиято цена е 35 370 долара, за да се конкурира директно с Model Y на Tesla, беше пуснат на пазара в критичен момент за производителите в Китай.
Въпреки че продажбите на електромобили с батерии и хибриди изпреварват тези на традиционните автомобили с ДВГ, бързият темп на технологично развитие и изключителната конкуренция натоварват финансите на производителите и техните доставчици.
Анализаторът на Citi Джеф Чунг коментира, че на Tesla, която понастоящем е пета на китайския пазар на електромобили, може да се наложи да намали собствените си цени, да прекрати абонаментните такси за своята т.нар. платформа за пълно самоуправление, да удължи предлагания на клиентите безлихвен заем от пет на седем години и да предостави повече финансови стимули.
Xiaomi заяви в социалните мрежи, че е получила над 289 000 предварителни поръчки за YU7 в рамките на един час от началото на продажбата в четвъртък. Чунг оценява, че бъдещите месечни продажби на YU7 ще бъдат около 60 000 до 80 000 броя.
Силните първоначални продажби на електромобила с вид на Ferrari отбелязват отсрочка за основателя на Xiaomi, милиардера Лей Джун, който бе подложен на критики, след като трима души загинаха при инцидент с електрически седан SU7 с полуавтономни възможности. Катастрофата също така увеличи загрижеността на регулаторите относно безопасността на автомобилите без водач.
Лей Син, основател на китайската консултантска компания AutoXing, пише в LinkedIn, че е очаквал продажбите на YU7 да достигнат до 100 000 през първите 24 часа, отбелязвайки, че при миналогодишното пускане на SU7, първия модел на компанията, са направени 50 000 поръчки за 27 минути.
Производството на електромобили и хибриди се е увеличило с повече от 46% през първите четири месеца на годината, докато автомобилите с двигатели с вътрешно горене са намалели с 6%, според данни на базираната в Шанхай консултантска компания Automobility.
BYD е лидер на китайския пазар на електромобили с дял от 29% за периода от януари до края на април при продажби от малко над 1 млн. автомобила.
За сравнение, пазарният дял на Tesla е малко под 5%, а на Xiaomi вече е 3,5%.
Чуждестранните концерни, които в продължение на десетилетия доминираха на пазара, сега имат дял от 31% при електромобилите и автомобилите, задвижвани с гориво.
Акциите на Xiaomi са поскъпнали с над 70% тази година, което я превърна в една от най-добре представящите се компании на борсата в Хонконг тази година.
Акциите на BYD паднаха с 1,8% в Хонконг в петък, но все още се радват на ръст от 40% от началото на годината. За сравнение, тази година индексът Hang Seng е скочил с 21,7 %.