Медиите бързат да намерят начини да противодействат на заплахата от т.нар. „Google Zero“ — рязък спад в уеб трафика, от който много издания се опасяват.

В края на юли последната версия на AI инструментите на Google беше внедрена в Европа, след като вече бе пусната в САЩ. Това накара някои издателства да предупредят, че вече видимият спад в трафика от търсачката рискува да се ускори.

Режимът Google AI предлага подробни отговори дори на нюансирани търсения най-отгоре в резултатите и надгражда върху съществуващите AI Overviews, които обобщават информацията, без потребителите да е необходимо да кликват върху изходните материали.

„Както всички, и ние определено усетихме ефекта от AI Overviews. Посоката е само една – не само че AI става по-добър, но той се подобрява в експоненциални мащаби“, казва Шон Корнуел, главен изпълнителен директор на Immediate Media, собственик на брандовете Radio Times и Good Food.

„Развитието върви само в една посока и трябва да приемем, че спадовете ще бъдат доста рязки в някакъв момент през следващите няколко години“, добавя той пред Financial Times/

Според доклад на Enders и Професионалната асоциация на издателите от май, медийните групи „губят видимост и стойност, тъй като съдържанието им се използва, но не се възнаграждава“, като около половината съобщават за спад в трафика от търсачките през последната година.

AI Overviews изземват посещенията на сайтовете, казват от Enders, като четирима от всеки петима потребители разчитат на „резултати без клик“ поне в 40% от търсенията си.

Скорошни проучвания на Pew Research Center и Authoritas показват, че потребителите на Google са по-малко склонни да кликват върху линкове, когато в резултатите се появява AI обобщение. Google заяви, че в методологията на тези доклади има „фундаментални пропуски“.

Digital Content Next, търговската организация на медийната индустрия в САЩ, съобщи, че последното ѝ проучване сред членовете показва среден годишен спад от 10% в трафика от Google Search към първокласни издатели през май и юни в сравнение с година по-рано.

Нийл Фогъл, главен изпълнителен директор на People Inc. — най-големият дигитален и печатен издател в САЩ — каза, че „Google Zero“ е „Северната звезда“ в стратегията на групата, когато обмисля как читателите ще откриват и ще имат достъп до статиите от десетките ѝ издания в бъдеще.

Журналистиката на компанията е „създадена от хора, за хора; ние не сме синтезирани и не сме изкуствени“, коментира още той.

По думите му, препратките от Google Search вече са спаднали през последните пет години от около 65% до близо 30% от трафика — още преди пускането на AI Overviews и AI Mode.

Някои издатели, които разчитат на това читателите да намират статиите им чрез Google, предупредиха, че кликовете от търсачката намаляват и във Великобритания след въвеждането на AI Overviews.

AI Mode и Overviews могат да обхванат част от съдържанието, на което лайфстайл издателите са разчитали за трафик — например препоръки и съвети за теми като градинарство.

Един автомобилен издател, който инвестира в детайлно съдържание за сравняване на различни модели коли, е отчел 25% спад в трафика към статии, класирани на първо място в органичното търсене, въпреки 7% ръст във видимостта в търсачката.

Google обаче твърди обратното. Според информация на FT, представители на американската компания са заявили, че кликовете от страници с AI Overviews са с „по-високо качество“ — потребителите са по-склонни да прекарват повече време в сайтовете.

В публикация в блога си този месец Google заяви, че общият обем органични кликове от Google Search към сайтове е останал относително стабилен на годишна база, докато средното качество на кликовете се е повишило.

„Докато общият трафик към сайтовете е относително стабилен, уебът е необятен и потребителските тенденции насочват трафика към различни сайтове, в резултат на което някои губят, а други печелят“, коментира Лиз Рийд, ръководител на Google Search.

В изявление до FT Google посочва:

„Ние ежедневно насочваме милиарди кликове към сайтове и не сме наблюдавали значителни спадове в общия уеб трафик, както се твърди.“

Какъвто и да е мащабът на въздействието на Overviews и AI Mode, издателите се подготвят за бъдеще, в което Google ще бъде по-малко важен за техните сайтове.

Пиърс Норт, главен изпълнителен директор на Reach — британската група, която притежава вестниците Mirror и Express, казва, че „очевидно промяната вече е започнала“ за бъдещето на трафика от търсачки.

„Съзнаваме нуждата да се подготвим за това, което някои хора наричат Google Zero, или поне за бъдеще, различно от търсачковата екосистема, която движи онлайн пространството през последните около 25 години.“

По думите му целта е да се изгради „диверсифицирана екосистема от източници, да развием директния си трафик, собствените ни аудитории, и да използваме силата на разнообразната мрежа от читатели с цел да намалим зависимостта от един-единствен източник“.

Някои издатели търсят и нови начини за генериране на приходи, като например чрез събития и конференции.

Корнуел от Immediate Media казва, че диверсификацията на приходите е ключова за противодействие на спада в трафика от търсачки — чрез изграждане на директни връзки с читателите посредством дигитални абонаменти.

Той също така развива авторите в изданията като доверени „брандове“ сами по себе си, превръщайки групата повече в „фабрика за таланти“.

„За хората под 35 години, тоест Gen Z и милениалите, е съвсем очевидно, че те нямат особена лоялност или привързаност към брандове. Те следват отделни личности“, посочва той.

Корнуел отбелязва още, че въздействието на AI инструментите за търсене изглежда различно в зависимост от типа съдържание и издание, като доверените „водещи в категорията“ брандове имат предимство.

Освен това определени категории — като новинарското съдържание — изглежда изобщо не се появяват в Overviews, добавя той.

„Съдържание с вечна стойност, като ръководство как да сварите яйце, как да засадите рози или какво се е случило с Хенри VIII… това е нещо, на което AI Overview може лесно да отговори.“

Хенри Фор Уокър, главен изпълнителен директор на Newsquest, издател на регионални новини във Великобритания, казва пред FT, че поне новинарските медии са по-слабо засегнати, тъй като е трудно да се възпроизведе „хиперлокална“ журналистика, за разлика от „вечни“ теми като препоръки.

Въпреки това групата остава притеснена за бъдещето с оглед на подобряващите се AI инструменти.

„Ключът е да насочим директен трафик“, oтбелязва той.