Дисниленд в пустинята. Как Абу Даби привлече най-новия увеселителен парк
Обединените арабски емирства искат да са световната столица на забавленията
&format=webp)
В продължение на десетилетия световната столица на лунапарковете е американският град Орландо, Флорида. Приютил обекти на Disney, Seaworld и редица други атракционни, Орландо привлича милиони туристи, съответно и милиони печалби.
Но вече има нов претендент за първенството в тази област. И той се намира на може би неочаквано място – в пустинята на Арабския залив. Да, в област, известна в миналото с петрол и състезания с камили, сега ще се строи огромен увеселителен парк, пише CNN.
Мястото е Абу Даби, а марката, под която ще функционират бъдещите атракциони – Disney.
През май тази година компанията обяви, че ще строи първия си нов обект от 15 години насам. Местата, измежду които Disney избираше, бяха Орландо, Калифорния, Япония и Абу Даби.
„Нямаше никакво съмнение какъв ще бъде изборът“, казва председателят на Disney Experiences Джош Д‘Амаро.
А ето ги и причините. Или поне част от тях. В Абу Даби вече е построен Ferrari World с най-бързото влакче в света. Освен него има и Yas Waterworld, огромен воден парк с всякакви видове пързалки, басейни и друг атракции. Както и обект от веригата на Sea World. В този смисъл не е учудващо, че Орландо губи битката с Абу Даби.
По план „Дисниленд-Абу Даби“ трябва да отвори врати в началото на 2030 г. Паркът ще се намира на остров Яс, където вече са построени споменатите няколко атракциона. Това, твърдят от Disney, ще бъде най-високо технологичният парк до момента. Ще има много визуализации, висока кула, която ще наподобява хоризонта с няколко емблематични сгради в Абу Даби вместо традиционния замък в европейски средновековен стил. Това ще бъде и първият обект на Disney, разположен на крайбрежие – на около 20 минути от центъра на Абу Даби.
Паркът ще бъде построен и ще се оперира от Miral, местната компания, създала и останалите атракции на остров Яс. Дизайнът и надзорът при строителството ще са от Disney, за да се спазят изискванията на марката.
Интерес към такъв парк ще има, убеден е Мохамед Абдала Ал Зааби, директор на Miral. През миналата броят на посещенията на остров Яс се е увеличили с 20%. А увеличаването на атракциите вече е в ход – в момента се строи тематичен парк „Хари Потър“ в съдействие с Warner Bros. Изграждат се и още хотели, като се обособяват и нови плажове. Като местоположение „Дисниленд -Абу Даби“ може да привлича милиони посетители от Европа и Азия като се разчита много на индийски туристи.
„Това не е просто още един увеселителен парк. Тук става дума за превръщане на Абу Даби в глобална дестинация за забавления, в която се пресичат културата и луксът“, казва Мохамед Ал Гезири, главен директор по въпросите на туризма в емирството.
Усилията за възход на Абу Даби са стратегически избрани и от гледна точка на време. В момента Орландо се регистрира спад на посетителите най-вече заради миграционната политика на Доналд Тръмп – бавят се производства по издаване на визи, а миграционните служби са непредсказуеми с масовите си арести и депортации.
В Абу Даби обаче гражданите на редица държави могат да влязат без виза. Ако все пак им се наложи да кандидатстват за такава, процесът е улеснен и изцяло електронен. Летището в столицата в момента се разширява, за да поеме по-голям пътникопоток. И макар че се намира в район, известен с напрежение и конфликти, емирството всъщност се класира на високи позиции в Глобалния индекс за мир, т.е. счита се за сигурна дестинация.
Остров Яс отдавна е грижливо подготвен за посрещане на посетители. Повечето атракациони са климатизирани, за да се избяга от екстремните жеги. Опашките са малки, което е нетипично за този вид паркове.
„За хора, свикнали с увеселителните паркове в САЩ и Европа, Абу Даби е истинско откритие. Не чакате часове в жегата, всичко е далеч по-достъпно, което си е истински лукс, особено ако сте с малки деца“, казва емигриралият в емирството британец Стивън Хопкинсън.
Орландо може и да е във Флорида, но през лятото е горещо, влажно и претъпкано с хора. В Абу Даби също е топло, но пък е климатизирано.
Всъщност емирството не се опитва просто да измести Орландо от първата позиция на увеселителните градове. „Дисниленд-Абу Даби“ ще бъде само частг от по-голямото портфолио – атракции, културни забележителности, луксозни хотели, плажове и приключения в пустинята.
Само на 15 минути с кола от Яс се намира остров Саадият, където пък построен местният Лувър, който само през миналата година е посетен от 1.4 млн. души. Строят се и още два огромни музея – „Гугенхайм“, както и националният „Зайед“. Иначе казано – островът на културата и островът на забавленията са съвсем близо един до друг.
„Къде другаде можете да започнете деня си под купола на Лувъра и да го завършите в завладяващите, изпълнени с истории светове на Warner Bros World или Ferrari World“, казва Ал Гезири.
Въпреки тези уверения, не всички са убедени, че увеселителните паркове в Абу Даби ще бъдат успешен бизнес. Денис Шпайгел, основател на консултантската компания International Theme Park Services, припомня, че такива опити са правени в съседен Дубай още през 2010 г.
„През първите десет години от съществуването си тези обекти се бореха да регистрират някакви печалби“, казва той.
Шпигел все пак отчита, че ситуацията в Абу Даби е различна – има инфраструктура, средата е сигурна, а са построени и други атракциони. Което означава, че изборът на Disney може да се нарече „разумен“, посочва той.
Според Стратегията за развитие на туризма посетителите в Абу Дани трябва да се увеличат от 24 млн. през 2023 г. до 39 млн. към края на десетилетието. За постигането на целта се разчита и на бъдещата атракция на Disney. Населението на града вече се увеличило е над 4,1 млн. души при 2,7 млн. през 2014 г.
Остров Яс е претърпял пълна трансформация през последните години. До голяма степен той е самостоятелна туристическа дестинация с голф игрища, молове, ресторанти и луксозни хотели.
И така, Орландо може би все още е световната столица на забавленията. Но Абу Даби бързо скъсява дистанцията. Безпроблемното пътуване, новоизградените атракции, множеството културни институции, а и сериозната реклама имат потенциала да превърнат града в желана дестинация от милиони туристи.