Оригиналният модел на първата произведена от Hermès чанта Birkin влезе в историята и като една от най-скъпите оферти на търг за всички времена.

Миналия месец деветте наддавания започнаха от 1 млн. евро, а когато достигнаха 6 млн. евро, иначе сдържаната зала на Sotheby's в Париж избухна в аплодисменти.

След като чукчето падна на 7 млн. евро, което значеше, че след таксите анонимен купувач по телефона ще плати равностойността на 10,1 милиона долара, участниците избухнаха в радостни възгласи.

На другия край на телефона, на повече от 6 000 мили разстояние, японският бизнесмен Шинсуке Сакимото осмисля смелостта на това, което току-що е направил, разказва историята CNN.

„Това беше най-скъпата покупка, която някога съм правил за един предмет“, каза Сакимото, главен изпълнителен директор на компанията за препродажба на луксозни стоки Valuence Holdings, в първото си голямо интервю след знаковата продажба.

Беше много вълнуващо, но наистина ме заболя стомахът.

Бизнесът на Сакимото е с поне отчасти – употребявани дамски чанти. Тези, които компанията му препродава, могат да струват значително по-малко от оригиналните Birkin, но често се продават за хиляди долари.

И все пак 43-годишният мъж става кандидат за един от най-желаните артефакти в модата – прототип, създаден за покойната английска актриса Джейн Бъркин, който днес е стока със статут на икона в света на лукса.

Бивш играч във висшата футболна лига на Япония, Сакимото участва в няколко професионални мача, преди да бъде освободен от клуба и да се „пенсионира“ само на 22-годишна възраст.

Той открива първия си магазин за препродажба на луксозни стоки в Осака през 2004 г., като преди това работи в магазина за втора употреба на баща си, а седем години по-късно основава Sou (който става Valuence).

Сакимото запазва конкурентоспособността си, която обяснява със спортното си минало. Разказвайки за 10-минутния търг от офиса си в Токио, той многократно нарича другите участници „айте“ (противник) и „теки“ (враг).

Дори когато офертите се доближават до неговия ценови таван, съветва своя представител по телефона незабавно да се противопостави на предложенията на съперниците му.

Отговаряхме след три или пет секунди. Трябваше да бъда агресивен.

„Почти бяхме стигнали горната граница, но в тези няколко минути разработвахме стратегия как да нанесем психологически щети на опонентите си и да ги принудим да се откажат.“

Дългосрочна инвестиция

В нощта преди търга Сакимото мечтае за печелившата оферта.

„Влязохме в този процес с много вяра. И в известен смисъл бяхме избрани от модните богове да притежаваме първата Birkin“.

Но при цялата романтика на буквалното сбъдване на мечтите, това преди всичко е огромна инвестиция.

Високопоставените покупки на търг са най-новата стратегия за големи пари в наръчника на корпоративния PR (вижте например криптопредприемача Джъстин Сун, който миналата година купи прословутата творба на Маурицио Кателан „Банан“ за 6,2 млн. долара, след което я изяде).

В крайна сметка собственикът на историческата Birkin технически е Valuence, а не нейният главен изпълнителен директор, а оценката на компанията се основава на възвръщаемостта. Сакимото изчислява, че публичността в резултат на търга от миналия месец ще генерира „няколко милиарда йени“ или осемцифрена сума в долари, под формата на „рекламна стойност“ за десетилетие.

„Беше сигурно, че печелившата оферта ще счупи рекорда, което означаваше, че ще бъде отразена в целия свят“, казва той, без да прави особени опити да идеализира мотива си. „Всички се съгласиха и разбраха, че е добра инвестиция.“

В същото време Сакимото се ангажира да запази тази част от модната история.

Valuence настоява, че за разлика от останалия си луксозен инвентар, Birkin няма да бъде пусната отново в продажба. Всъщност тя вероятно ще бъде постоянен разход: Компанията изчислява, че към първоначалната инвестиция от 10,1 млн. долара ще се прибавят още 300 млн. йени (около 2 млн. долара).

Макар че точните планове все още не са разкрити, компанията се надява да изложи чантата публично. Хиляди дойдоха да я видят, когато тя беше изложена от Sotheby's в Ню Йорк преди продажбата миналия месец. Преди това е участвала в изложби в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк и в лондонския „Виктория и Албърт“.

„Целта на спечелването на това произведение на изкуството не е да го превърнем в лична собственост на богатите, а да създадем нов модел на собственост – за компании като нашата и обществото, които да споделят, заедно“, каза Сакимото и добавя:

Искаме да я запазим в бъдеще и да я споделим с всички.

Икона на стила

Легендата за прототипа има и история за неговото създаване.

Самата Джейн Бъркин замисля дизайна в случайна среща с председателя на Hermès, Жан-Луи Дюма, по време на полет до Лондон през 1984 г.

След като вещите ѝ се изсипват от нейната Kelly (една от ранните чанти, популяризирана от Грейс Кели) на пода в самолета, актрисата предлага по-голям дизайн и когато Дюма я моли да му я нарисува, скицирала идеята за щедро оразмерен самолетен плик за… повръщане.

Така Hermès създава чантата и я кръщава на Бъркин.

Въпреки че по-късно моделът ще обхване различни цветове и материали, нейната е изработена от обикновена черна кожа,гравирана с инициалите J.B. Освен това на дръжката за рамо висят малки сребърни нокторезачки, тъй като Бъркин обича да поддържа маникюра си перфектен, казват от Sotheby's.

Сакимото признава, че не е дългогодишен „фен“ на звездата. Но вижда паралели между своята и нейната мисия.

„Колкото повече се вглеждах в живота и позицията на Джейн Бъркин, толкова повече осъзнавах колко очарователна е тя. Почувствах, че имам много силна връзка с тези хора и тяхната роля на посланици, които съвпадат с бизнес философията на моята компания.“

Тази философия е твърдо съсредоточена върху кръговата система.

Valuence твърди, че само през последната година нейните бизнеси за препродажба и повторна употреба са предотвратили 5,3 милиона тона въглеродни емисии и над 70 милиарда галона водни отпадъци, като са намалили търсенето на нови дрехи, бижута и луксозни стоки.

Какъв по-подходящ корпоративен талисман може да има от 41-годишна чанта, която е в състояние за употреба въпреки десетилетията на ежедневно носене?