Връзката между Доналд Тръмп и Рупърт Мърдок е оформяла консервативна Америка в продължение на повече от десетилетие. И когато бизнесменът се настанява в луксозната ложа на американския президент, за да гледа победата на Челси в Световното клубно първенство миналата неделя, всичко изглежда наред.

Но само няколко часа по-късно Тръмп отново се обажда на милиардера - този път с искане да не публикува материал за негово писмо за 50-ия рожден ден на финансиста Джефри Епстийн, който беше осъден за педофилия и трафик на жени и се самоуби в затвора. В писмото, написано на машина, според информациите е имало рисунка, направена с „дебел маркер“, на гола жена, върху която се откроява подписът на Тръмп. Посланието е „всеки ден да бъде още една прекрасна тайна“.

Но Мърдок не откликва, разказва Financial Times, и Wall Street Journal (WSJ) – един от вестниците, които той притежава – в крайна сметка публикува историята в четвъртък вечерта. Малко след това Тръмп напада Мърдок в социалните медии, заплашвайки да „съди него и треторазрядния му вестник“.

На следващия ден той изпълни заплахата си, завеждайки дело срещу Мърдок и WSJ.

Хора, близки до медийния милиардер, коментират пред Financial Times, че този зрелищен разрив е знак, че 94-годишният Мърдок обмисля дали Тръмп губи влиянието си върху движението MAGA заради сагата с Епстийн.

„Той тества: губи ли Тръмп подкрепата си заради това? И къде трябва да бъда, за да запазя тази към мен?“, казва бивш заместник на Мърдок. „Защото Рупърт мисли, че ще живее вечно. Рупърт иска да надживее майка си, която е живяла до 102 или 103 години. Той чувства, че все още има време и че Тръмп ще дойде и ще си отиде“.

Тръмп остава изключително популярен сред републиканските избиратели, като 88% от тях одобряват работата му, според скорошно проучване на CNN. Но през последната седмица той се бори да овладее критиките от някои от най-големите имена в движението MAGA по повод начина, по който администрацията му се справя със случая Епстийн.

Бившите водещи на Fox News Тъкър Карлсън и Мегин Кели, заедно с влиятелните фигури от MAGA Чарли Кърк и Лора Лумер, са сред най-гласовитите критици. Те призоваваха Тръмп да оповести повече информация или да уволни главния прокурор Пам Бонди заради начина, по който тя се е справила с документите, свързани със самоубилия се финансист.

Въпреки това Кели, Кърк и Лумер са сред поддръжниците на Тръмп, които първи отхвърлят статията на WSJ. Кели я определя като „най-глупавият опит за компрометиране“, който „някога е чела“.

В петък Тръмп заведе дело срещу Мърдок, Dow Jones и News Corp, което е поредният пример за опитите на президента да сплаши пресата със съдебни дела. Телевизионните оператори CBS и ABC платиха по 16 милиона долара, за да уредят искове на американския президент - успехи, на които той акцентира в заплахите си срещу Мърдок и WSJ.

„Очаквам с нетърпение Рупърт Мърдок да свидетелства в съдебния ми процес срещу него и неговата „купчина боклук“ WSJ“, написа Тръмп в петък. „Това ще бъде интересно преживяване!!!“

Тирадата и съдебният процес на Тръмп дойдоха след няколко дни лобиране за премахване на статията на Wall Street Journal. Той и прессекретарят на Белия дом Каролин Лийвит са направили многобройни телефонни обаждания до редактора на вестника Ема Такър, както и до Мърдок и главния изпълнителен директор на News Corp Робърт Томсън, твърди Financial Times.

Тръмп твърди в публикация в Truth Social, че Мърдок е казал, че „ще се погрижи за това“, добавяйки обаче, че Мърдок „очевидно не е имал властта да го направи“.

WSJ интервюира Тръмп във вторник вечерта, два дни преди публикуването на статията, като той категорично отрича да е написал писмото или да е нарисувал картинката. Той също така е заплашил още тогава, че ще съди вестника, твърдейки, че статията е „лъжлива, злонамерена и клеветническа“.

Вицепрезидентът Джей Ди Ванс също се притече на помощ на шефа си с публикация в X късно в четвъртък: „Тази статия е пълна и абсолютна глупост. WSJ трябва да се срамува, че я е публикувал“.

Настоящи и бивши служители на Мърдок казват, че той е известен с това, че защитава журналистите си.

„Въпреки всички ужасни неща, които Рупърт Мърдок е направил през последните 60 години, той е истински вестникар“, казва Габриел Кан, бивш кореспондент на Wall Street Journal, който преподава журналистика в Университета на Южна Калифорния.

Той цитира няколко случая, в които шефове на холивудски студия са се обаждали на Мърдок, за да се опитат да попречат на публикуването на статии. Мърдок им е отговарял: „Съжалявам, статията ще излезе“.

„Той обича да е в центъра на събитията. Този човек обича новините и обича добрите сензации. Той не е от онези, които биха попречили на една история“, категоричен е Кан.

Публикуването на доклада на WSJ е нов удар по отношенията между Мърдок и Тръмп – съюз, изключително изгоден и за двамата, но понякога изпълнен с напрежение.

През годините подкрепата на Мърдок за настоящия президент е минавала през възходи и падения. Според хора, близки до него, той никога не е бил фен на Тръмп в лично качество. Милиардерът беше един от последните, които подкрепиха кандидатурата му за Белия дом през 2016 г. и се опита да обедини партията около други кандидати през 2024 г.

След бунтовете на 6 януари 2020 г. във Вашингтон Мърдок дори е казал на изпълнителен директор на Fox News, че „искаме да направим Тръмп несъществуващ“, според имейли, публикувани като част от съдебен процес за ролята на медията в разпространяването на фалшиви твърдения за изборни измами.

Бившият заместник на Мърдок казва, че той използва различните си медийни активи в САЩ – Wall Street Journal, Fox News и New York Post – така че има „три начина да представи една история“ за различните си аудитории.

„Това е неговият начин на действие, той се грижи за различните избиратели“, добавя той.

Редакционната страница на Wall Street Journal – десетилетия наред силен глас на консерватизма – критикува Тръмп по време на втория му мандат по въпроси като мита, ваксини и имиграция. Тази критика явно е раздразнила президента.

Въпреки това вторият мандат на Тръмп е добър за вестника от гледна точка на бизнеса. През тримесечието до края на март той достига над 4,3 млн. абонамента, което е с 3% повече от предходната година, а цифровите абонаменти са се увеличили с 5%.

Fox, междувременно, отбелязва ръст на аудиторията си след завръщането на Тръмп в Белия дом, лесно изпреварвайки конкурентните мрежи и в някои вечери ставайки най-гледаният канал в цялата американска телевизия.

„Тръмп е изключително важен за Fox News, а Fox News е изключително важен за Мърдок“, казва пред Financial Times медийният анализатор Клер Ендърс. „Той се вижда като пазител на американския консерватизъм“.

Тръмп използва New York Post, за да се промотира като новоизлюпен магнат в областта на недвижимите имоти през 70-те и 80-те години, като понякога разкрива истории за себе си в клюкарската рубрика Page Six. Но вестникът се обърна срещу него през 2022 г., след като Тръмп обяви, че отново се кандидатира за президент.

„Мърдок имаше своите възходи и падения с Тръмп през цялото време. Знам със сигурност, че никога не го е харесвал. Смята го за грубиян. Но не иска да бъде заобиколен и да загуби основната си американска консервативна база“, казва бивш високопоставен подчинен на милиардера.

Странното напрежение в отношенията им се проявява и през февруари, когато Мърдок се появява в Белия дом с група репортери, за да гледа как Тръмп подписва изпълнителна заповед. Тогава президентът го нарича „невероятен човек“, но също така казва на журналистите, че „ще трябва да поговори с него“ за критиката на WSJ. Току-що вестникът е публикувал редакционна статия, в която критикува тарифите му като „най-глупавата търговска война в историята“.

Така стигаме до съдебната сага от тази седмица. Как ще завърши тя?

„Статията стана хит и благодарение на нея спечелихме нови абонати“, казва един от служителите на вестника. „Всички изглеждат доволни.“

Като цяло усещането е, че WSJ, за разлика от ABC и CBS, няма да е склонен да плати на Тръмп, за да уреди делото. Така че тепърва ще става интересно на републиканския фронт.