Tesla отваря първия си шоурум в Мумбай, но имат ли индийците пари за EV?
Автомобилният производител оказва натиск върху правителството да намали данъците върху вноса, за да са по-поносими цените за местните жители
&format=webp)
Автомобилният производител на Илон Мъск Tesla откри първия си шоурум в Индия, отбелязвайки дългоочаквания дебют на третия по големина пазар в света.
Разположен в Bandra-Kurla Complex, престижен бизнес център във финансовата столица Мумбай, шоурумът ще служи като водеща търговска верига на Tesla и място, където компанията ще представя на индийските клиенти своята гама електрически превозни средства, съобщава Euronews.
Навлизането в Индия идва след години на забавяния и политически търкания, отбелязвайки ключова експанзия в една бързо растяща потребителска база, докато глобалните продажби спадат и компанията е изправена пред предизвикателства на двата си основни пазара - Китай и САЩ.
Продажбите спаднаха рязко от април до юни, основно заради политическите възгледи и публични скандали около главния изпълнителен директор, които предизвикаха негодуванието на клиентите.
За Индия навлизането на Tesla е сигнал за повишаване на доверието на инвеститорите и засилване на стремежа към екологична мобилност, въпреки че по-високите цени на вероятно ще направят автомобилите ѝ недостъпни за повечето индийци.
Начинаещият EV пазар в страната заема малко над 2% от общите продажби на автомобили през миналата година. Но правителството иска да промени това и да увеличи дела на електрическите превозни средства до 30% до 2030 г.
Tesla ще започне с внос и продажба на популярния си модел Y. Базовата цена ще е 6,78 млн. рупии (68 000 евро) за автомобила с дълъг пробег и задно задвижване, според презентацията на компанията по време на откриването на шоурума. Очаква се доставките да започнат от третото тримесечие, заявиха представители на Tesla.
За сравнение, цената е около 44 990 долара (37 000 евро) в САЩ без федерален данъчен кредит.
Tesla ще се конкурира предимно с германски производители на луксозни автомобили като BMW и Mercedes-Benz Group AG, а не с бюджетни индийски играчи като Tata Motors Ltd. и Mahindra & Mahindra Ltd. Пазарът на луксозни автомобили съставлява едва около 1% от общите продажби на автомобили.
Дебютът на американския гигант обаче ще доведе до внедряване на технологии от световна класа в страната, заяви автомобилният анализатор Гаурав Вангаал.
„С по-дълбоки местни инвестиции Tesla може да ускори екосистемата за електрически превозни средства в Индия, да стимулира иновациите и да подкрепи целта на правителството“, допълва Вангаал, който е и асоцииран директор в S&P Global Mobility.
Правителството на Нарендра Моди от години ухажва Tesla заради глобалната стойност на марката и за насърчаване на усилията на областта на чистата енергия.
През април 2016 г. Мъск покани индийците да направят предварителна поръчка на предстоящия Tesla Model 3. Няколко клиенти отговориха, но автомобилите така и не пристигнаха и се наложи резервациите им да бъдат възстановени.
Още през 2019 г. Мъск изрази загриженост в публикация в своята социална медийна платформа X, че данъците върху вноса могат да удвоят цените на автомобилите Tesla, което ще ги направи „недостъпни“.
Компанията настояваше пред индийските власти да намалят данъците, достигащи до 100 %, за да може да тества местния пазар. Ню Делхи обаче искаше Tesla да създаде производствени мощности, така че една цялостна политика да бъде от полза за всички участници в сектора.
Динамиката се промени, след като Моди и Мъск се срещнаха в САЩ през февруари по време на държавното му посещение.
Месец по-късно Индия въведе нова политика за ухажване на Tesla, като намали данъците върху вноса от 70% до 100% на 15% за електромобили на цена по-ниска от 35 000 долара (29 900 евро), стига производителят да се ангажира да построи завод в страната в рамките на три години.
Скоро след това Мъск обяви, че ще посети Индия през април, за да се срещне с Моди.
Широко разпространено беше очакването, че той ще разкрие плановете на Tesla за създаване на производствени мощности и ще се ангажира с инвестиции в размер на милиарди долари. Но той отмени посещението, позовавайки се на „много тежки задължения на Tesla“, и вместо това пътува до Китай.
Оттогава Tesla заяви, че няма непосредствен интерес към производство в Индия. Междувреенно президентът Доналд Тръмп заяви, че би било „несправедливо“ спрямо САЩ, ако Tesla построи завод в Индия.
Освен автомобилният пазар в Индия, интересите на Мъск засягат и търговските интернет услуги на Starlink.
Наскоро компанията получи регулаторни разрешения от властите и сега трябва да си осигури телекомуникационна честота от правителството, което може да отнеме няколко месеца, преди услугите да бъдат официално стартирани.