Gen Z в офиса: Как може поколението да просперира в ерата на изкуствения интелект
Те навлиза на пазара на труда с отлични дигитални умения и високи очаквания, но и с нарастваща тревога за бъдещето. С определени стъпки мениджърите могат да им помогнат, като едновременно с това укрепват компанията си
&format=webp)
Възходът на технологиите променя офисната среда и факсовете, стационарните телефони и дори книгите са вече реликви от едно отминала ера. Най-младото поколение на пазара на труда – Gen Z, например е израснало със смартфон в ръка. Те са свикнали с незабавна информация, дигитална комуникация и свят, оформен от дистанционна работа, гъвкавост и кариери с ясен път за развитие. Разнообразието не е просто стремеж за тях, а очакване.
Но поколението Z е не само амбициозно, а и тревожно. Проучвания показват, че те са по-песимистични за бъдещето си от всяко друго поколение, съобщава New York Times. Напредъкът на изкуствения интелект само засилва тази тревога, особено като се има предвид, че автоматизираните инструменти все по-често поемат дейности като проучвания, планиране и преглед на документи.
На ръководителите се пада отговорността да преодолеят разликата между силните страни на поколението Z и основните умения, които те трябва да придобият, пише Fast Company.
Цифрови инициативи
Добра практика е насърчаването на мислене, ориентирано към автоматизацията. Служителите се поощряват да отделят време за откриване на нови инструменти и интегрирането им в работните си процеси. Макар оптимизирането на системите да изглежда като отговорност на мениджмънта, няма причина да се изключват младите служители от този процес. Всъщност те са идеални кандидати за оценка и експериментиране с новите технологии.
Преди всичко те са родени в дигиталната ера. Някои проучвания показват, че служителите от поколението Z са до 43% по-продуктивни, когато използват инструменти за дигитално сътрудничество, в сравнение с по-традиционните форми на комуникация като имейл. Проучване на MIT Sloan School of Management устаноява, че новите и по-нискоквалифицирани работници отбелязват най-голямо повишение на производителността при работа с изкуствен интелект.
Този подход не само изгражда умения, подготвящи за бъдещето, но и повишава ефективността на цялата организация.
Естествени създатели на съдържание
За добро или за лошо, много представителите на поколението Z възприемат света като потенциално съдържание за социалните мрежи. В професионален план те не мислят за себе си като толкова лоялни към дадена компания, а се фокусират върху изграждането на собствена професионална идентичност.
Тази тяхна нагласа може да бъде голямо предимство за компаниите, особено когато става въпрос за създаване на ангажиращо съдържание. Компаниите трябва да се възползват от креативността им в тази сфера, като им дават основна роля в създаването на съдържание. Често новите служители са по-ангажирани и мотивирани в изпълнението на такива задачи и крайният продукт е изключително успешен.
Менторството като двустранен процес
Макар че изкуственият интелект и автоматизацията елиминират голяма част от рутинната работа на нискоквалифицираните позиции, те не могат да заменят значението на менторството, особено когато става въпрос за развиване на меки умения. В една все по-дистанционна и дигитализирана работна среда, тези неформални менторски взаимоотношения са изложени на риск от изчезване. Задачата на ръководителите е да гарантират, че това няма да се случи.
Тези взаимоотношения обаче не трябва да бъдат едностранни. Менторството между колеги може да бъде диалог, от който печелят и двете страни. По-опитните служители могат да предложат насоки за комуникация, разрешаване на конфликти и справяне с динамиката на работното място – умения, които не се преподават лесно онлайн. Например, как да подходите към колега по повод на повтарящ се конфликт, без да навредите на работните си отношения. Всеки, който е работил достатъчно дълго в екип, знае, че нещата вървят по-гладко, когато личните проблеми са сведени до минимум.
В същото време служителите от поколението Z могат да запознаят по-възрастните си колеги с новите инструменти, платформи и дигитални тенденции. Тези симбиотични отношения на обучение са особено важни в ерата на изкуствения интелект – мениджърите оценяват, че до 40% от работната сила ще се нуждае от преквалификация през следващите три години.
В крайна сметка, насърчаването на култура на споделено учене между различни роли и поколения е от полза за растежа и готовността за бъдещето както на отделните лица, така и на цели екипи.