Apple се впуска в надпревара за кино слава с блокбъстъра F1
Приходите от филма с Брат Пит надхвърлят 290 милиона долара благодарение на по-комерсиален подход към филмовата премиера от страна на технологичния гигант
&format=webp)
Повече от три години след като филмът CODA на Apple спечели „Оскар“ за най-добър филм, компанията отбеляза нова важна стъпка в Холивуд: своя първи летен блокбъстър.
По данни към събота F1, с участието на Брад Пит и Дамсън Идрис, вече е донесъл над 290 милиона долара в световния боксофис от премиерата си на 27 юни.
„Този филм ще се задържи дълго време на екран“, казва Джеф Голдщайн, директор по дистрибуцията в Warner Bros - партньорът на Apple по проекта. „Има още много гориво в резервоара“, допълва Голдщайн, цитиран от Financial Times.
Филмът отбеляза най-успешния уикенд в 37-годишната кариера на Пит и е категорично най-добре представящата се кино-продукция на Apple досега. Компанията обедини усилия с продуцента Джери Брукхаймър (който стои зад хитовете Top Gun и Ченгето от Бевърли Хилс) и режисьора Джоузеф Косински (Top Gun: Maverick), за да покаже, че има сериозни амбиции в кино индустрията това лято.
Apple е на път да постигне още един важен успех - да реализира печалба от мащабна филмова продукция, отбелязва FT.
F1, ко-продуциран от Plan B Entertainment на Пит (сега собственост на френската медийна група Mediawan) и Jerry Bruckheimer Films, има производствен бюджет от над 200 милиона долара, като разходите за дистрибуция се изчисляват на над 50 милиона.
Решението на компанията да пусне филма като премиум видео по заявка преди той да се появи на Apple TV+ също ще донесе допълнителни приходи.
Apple имаше какво да доказва.
През 2023 г. изпълнителният директор Тим Кук пътува до Кан за премиерата на Убийците на цветната луна на Мартин Скорсезе, преди филмът да бъде пуснат в над 3600 киносалона в САЩ и хиляди други по света.
С бюджет от над 200 милиона долара, филмът на Скорсезе изглеждаше като ясен сигнал, че Apple навлиза сериозно в кино бизнеса - но приходите му достигнаха едва около 160 милиона долара в световен мащаб. Последваха още две големи продукции - Argylle и Наполеон на Ридли Скот - и двете приети като комерсиални разочарования.
Слабите резултати на тези филми породиха съмнения в Холивуд дали Apple може да се утвърди като сериозен играч в света на блокбъстърите и стрийминг съдържанието. Някои се чудеха защо компанията не е придобила холивудско студио, за да засили позициите на Apple TV+. Подобно на Amazon, Apple все още се възприема от индустрията като „външен играч“ заради корпоративната си култура, дълбоко вкоренена в технологиите, коментира FT.
С F1 обаче Apple започна да следва повече от типичните холивудски правила.
Компанията допусна Кук и други висши мениджъри да дадат няколко интервюта преди премиерата - ход, характерен за традиционните студиа, но нов за Apple.
Apple също така заложи силно на собствените си технологии и платформи при заснемането на F1, използвайки iPhone камери в реални състезателни автомобили за висококачествени кадри.
За да привлече зрители, предлагаше отстъпки за билети чрез Apple Pay и организира специални изяви на Кук и Пит във флагманския магазин в Ню Йорк.
Производителите на филми описват подхода на Apple като насочен към „висок клас мейнстрийм“, като отхвърлят схващането, че компанията се интересува само от артхаус проекти. Освен това изглежда, че темпото на продукциите се засилва. Новият филм на Спайк Лий Highest 2 Lowest, съвместен проект с инди студиото A24, ще бъде по кината от 15 август и на Apple TV+ от 5 септември.
Apple подготвя и Matchbox с участието на Джон Сина. Това ще е първата от очакваната поредица продукции, вдъхновени от играчките на Mattel, след гигантския успех на Барби за Warner Bros.
Косински и Брукхаймър вече работят по нов проект за Apple, който още няма заглавие. Работи се и по Mayday - приключенски филм с участието на Райън Рейнолдс и Кенет Брана.
F1 ясно показа, че Apple повишава амбициите си в създаването на хитови продукции. „Влиза в този бизнес за дълго с готовност да се разширява“, казва продуцентът Кевин Уолш, чиято компания е работила с Apple по филмите Наполеон и Echo Valley.