Може ли F1 най-накрая да донесе на Apple хит на големия екран?
Шест години след навлизането си в развлекателната индустрия Apple изостава от конкурентите си по брой абонати за стрийминг и популярност, въпреки големите разходи за звезди от А-листата
&format=webp)
Когато екипът на филма „F1“ за първи път представя идеята си в Холивуд, почти всички големи развлекателни компании пожелаха да участват и бързо се разрази война на наддаване. След това Apple изпревари всички.
Технологичният гигант се е съгласил да похарчи близо 250 млн. долара, което е повече, отколкото всяко друго студио смяташе, пише The Wall Street Journal. На Брад Пит е платено повече от стандартните 20 млн. долара за звезди от А-листата и той ще получи част от приходите на филма, ако стане хит.
F1 е един от най-големите залози на Apple в сферата на развлеченията, откакто компанията навлезе в Холивуд през 2019 г.. Хора, които са работили в компанията или с нея, казват, че ръководителите на Apple жадуват за хитове, но искат да създават само съдържание, което според тях отразява високия клас, стремежа към качество на iPhone и MacBook. С други думи, има малка вероятност Apple да направи отхвърлен от критиката блокбъстър като „A Minecraft Movie“.
С елегантни продуцентски стойности и силни отзиви F1 е точно такъв филм, какъвто Apple иска. Той е направен от режисьора на "Тop Gun: Maverick" Джоузеф Косински и продуцента Джери Брукхаймер, а ръководителите на Apple заявиха, че се надяват той да бъде сухопътен еквивалент на въздушния блокбастър, който през 2022 г. събра 1,5 млрд. долара.
Но проучванията преди премиерата показват, че F1 трудно предизвиква интерес сред аудиторията извън по-възрастните мъже. Успехът или провалът му ще бъде референдум за способността на Apple да съчетае внимателно подбрано съдържание с широка популярност след шест години, в които не е пуснала нито един боксофис хит.
F1 ще бъде достъпен на Apple TV+, стрийминг услугата на компанията, след излизането му на голям екран.
Apple TV+ си е спечелила репутация на компания, която вълнува повече критиците, отколкото публиката, включително филма на Леонардо Ди Каприо и Робърт де Ниро Killers of The Flower Moon, носителя на Оскар за най-добър филм CODA, литературната адаптация Pachinko и шпионската драма Slow Horses.
Сред малкото му успехи в мейнстрийма са спортната комедия Ted Lasso, научнофантастичната драма Severance и филма The Gorge.
„Ние се занимаваме с развлечения, за да разказваме страхотни истории, и искаме това да бъде и страхотен бизнес“, коментира наскоро главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук пред Variety.
Анализаторите се питат защо Apple харчи милиарди годишно за бизнес, който е толкова далеч от основната ѝ дейност в областта на потребителската електроника, дори ако това е едва ли е залог на живот и смърт за компания на стойност около 3 трилиона долара.
„Стратегическата стойност, която носи, е достатъчно загадъчна, за да не се говори много за нея“, казва анализаторът Крейг Мофет от MoffettNathanson.
Apple TV+ е част и от пакета Apple One, който включва музика, игри и място за съхранение в iCloud. Apple One е от решаващо значение за разрастващия се бизнес с услуги на компанията.
В знак на това, че търси повече приходи, отколкото собствената ѝ екосистема може да генерира, миналата година Apple TV+ стана достъпна чрез Amazon. Според изследователската компания Antenna през първите три месеца Apple е регистрирала 1,5 млн. потребители чрез Amazon.
Едно нещо, което Apple не е направила, е да намали разходите си. В повечето от нейните телевизионни предавания и филми участват скъпоплатени таланти с големи имена, като Джон Хам в Your Friends & Neighbours и Кейт Бланшет в Disclaimer.
За новата комедия за голф Stick с Оуен Уилсън в главната роля създателят Джейсън Келър иска скъп саундтрак, включващ добре познати парчета от The Who, Beastie Boys и Simon & Garfunkel.
„Никога не получих никакъв отпор от Apple“, казва той.
Apple обаче разочарова талантите, с които работи, по други начини, включително с това колко малко данни споделя за гледанията на стрийминг. Продуцентите прибягват до това да плащат на външни анализатори десетки хиляди долари, за да получат информация за това как се е представило съдържанието им в Apple TV+.
За разлика от другите корпоративни холивудски гиганти Amazon и Netflix, Apple не е допълнила продукцията си с по-стари телевизионни предавания и филми от каталозите на други студия, защото не иска да има съдържание в услугата си, което не е подбрано така, че да съответства на нейната марка.
В резултат на това Apple TV+ има само няколкостотин заглавия в библиотеката си, а клиентите имат навика да се регистрират, за да гледат определено предаване или филм, и след това да се отказват. Според Antenna процентът на абонатите, които се отказват през даден месец, е 6%, в сравнение с 3% за Disney+ и 2% за Netflix.
"Избрахме да не се занимаваме с набавяне на каталог. Знам, че това е по-бърз начин за навлизане в бизнеса, но в края на краищата няма да се чувстваме като Apple", казва Кук пред Variety.
„Apple трябва да има нещо, в което да вложим страстта си, и точно това правим със сериалите.“
Компанията е вложила всичките си сили в F1, който е заснет със специални камери за екрани IMAX. Тя стартира скорошната си Световна конференция за разработчици с промоционален видеоклип за филма и предлага отстъпка за билети, закупени с Apple Pay - за първи път.
Кук лично го рекламира заедно с Пит и състезателя от Формула 1 Люис Хамилтън, което главният изпълнителен директор обикновено прави само за най-важните премиери на Apple. Хамилтън е и продуцент на филма, а неговата лига рекламира F1 на състезания.
Но Apple не е инвестирала в капацитет за пускане и рекламиране на собствени филми, както направи Amazon, когато придоби MGM.
Warner Bros. разпространява F1 за Apple и получава процент от боксофис приходите, който се увеличава с продажбите на билети, пише WSJ.
Този подход спестява на Apple режийни разходи, но я поставя във властта на партньори, които могат да дадат приоритет на собствените си продукции. Warner Bros. пуска Superman, най-важния си филм за годината, две седмици след F1.