Shark Whisperer: Netflix се изправя срещу страха от най-неразбраните морски хищници
Филмът проследява историята на Оушън Рамзи – фрийдайвър и активист, посветила живота си на опазването на акулите и на промяната на имиджа им в културата на социалните мрежи
&format=webp)
Gen Z не се страхува от акули. Те ги обожават.
Днес, когато климатичните проблеми се преливат с естетиката на TikTok, а миймовете и документалните филми се гледат със същата страст, зъбите на голямата бяла акула вече не притесняват никого. Напротив – те вдъхновяват.
Виждаме ги навсякъде. Буквално навсякъде. Акули върху дрехи. Емоджи акула. Акули като символи на устойчиви практики. В културната реалност на новото поколение тези морски хищници не са чудовища от хорър филм, а просто неразбрани икони с мисия – и доста често с личен бранд в Instagram.
Именно тук влиза Netflix с новия си проект Shark Whisperer – документален филм, който не просто показва акулите на аудиторията, а реално ни кара да се запитаме какво всъщност виждаме, когато гледаме една.
Главно действащо лице в продукцията е Оушън Рамзи – да, това е истинското ѝ име, въпреки иронията – фрийдайвър, активист и човек, посветил живота си на това да промени представите ни за един от най-неразбраните (и оклеветени) морски хищници.
„Страстта ѝ към акулите, които по нейно мнение са изключително неразбрани и несправедливо демонизирани, се превръща в мисията на живота ѝ“, пише Netflix в сайта си Tudum.
Продуциран от Джеймс Рийд – носител на „Оскар“ за My Octopus Teacher – филмът не избягва противоречията около личността на Рамзи. Подходът ѝ към опазването на акулите, особено чрез присъствието ѝ в социалните мрежи, където има над 2 милиона последователи, със сигурност предизвиква възхищение, но и критики – както от учени, така и от широката публика.
„Рамзи е критикувана за това, че търси вниманието на медиите, което я поставя в риск – самата нея, други хора, както и самите акули“, отбелязва Tudum.
Но Рамзи е наясно с рисковете, които поема. В трейлъра на филма тя казва:
„Не съм луда. Просто съм хиперосъзната за това, на което са способни.“
Shark Whisperer стои на ръба между зрелището и научния активизъм – част от по-голяма тенденция в стрийминг съдържанието, при която опазването на планетата се разказва през лични, визуално въздействащи истории.
С над 100 милиона убити акули всяка година, според данни, цитирани във филма, оцеляването им е критично не само за морската екосистема, но и за здравето на цялата планета. А понякога е нужна именно доза човешка смелост – и маркетинг инстинкт – за да бъде чута тази история.