Спортът придобива статут на диамант в короната на туризма
Независимо дали става въпрос за пътувания, турнири или международни събития, феновете винаги са лоялни и харчат много, а четири държави забелязват това и го превръщат в своя стратегия
&format=webp)
По данни на ООН спортът представлява около 10% от разходите за туризъм в световен мащаб и се очаква да нарасне със 17,5% до 2030 г.
Само в САЩ той генерира около 114 млрд. долара през 2024 г., довеждайки над 100 млн. фенове на спортни обекти в цялата страна.
„Трудно е да координираш пътуване с много приятели, но когато има мач, който да планираш, това го прави много по-лесно“, казва Кимбърли Де Карера, която кара кемпера си на футболни мачове на колежа Georgia Tech в САЩ с приятелите си, а също така е пътувала до Ирландия, за да гледа отбора.
„Пътуванията често са по-забавни от домакинските мачове, виждаме нови градове и кампуси, създаваме спомени и истории с приятели. Спортът улеснява търсенето на цел за пътуването.“, допълва тя.
Според проучване на Expedia Group за спортния туризъм близо 44% от световните фенове пътуват в чужбина за събития, като делът им сред хората на възраст между 16 и 34 години нараства до 56%.
Разходите обикновено надхвърлят 1 500 долара на човек, като трима от всеки петима фенове остават извън града домакин, което води до по-широко икономическо въздействие, отбелязва BBC.
От Олимпийските игри до Формула 1, от Супербоул до футбола, спортът се превръща в атракция за все повече дестинации. Ето четири държави, които залагат именно на него с надеждата да им донесе милиарди от феновете.
САЩ
Със Световното първенство по футбол през 2026 г. и Олимпийските игри в Лос Анджелис през 2028 г., САЩ залагат на глобалните спортове и привлекателността на международните пътувания, въпреки че по-строгия контрол за посетители от администрацията на Тръмп кара някои да се съмняват дали ще се отрази на посещаемостта.
Като първият американски град, който ще бъде домакин на Олимпийски игри от 1996 г. насам, инфраструктурата на Лос Анджелис вече започва да се оформя.
Наскоро беше открит нов транзитен център LAX/Metro, който свързва летището с две основни линии на метрото, а през 2026 г. ще бъде изграден автоматичен транспорт. Градът ще бъде домакин и на Откритото първенство на САЩ по голф за жени през 2025 г., на осем мача от Световната купа по футбол (включително откриващия мач на мъжете) и на Супербоул LXI през 2027 г.
Междувременно Лас Вегас направи значителни инвестиции и в спорта – от липса на професионални отбори от висшата лига преди десетилетие той вече има отбор от Националната хокейна лига, от Националната футболна лига (НФЛ) и бъдещ отбор от Мейджър лигата по бейзбол.
Градът също така беше домакин на първото си Гран при от Формула 1 през 2023 г. и ще продължи тази традиция поне до 2027 г. За състезанието през 2024 г. пристигнаха близо 175 000 посетители, които генерираха икономически ефект за 934 млн. долара.
Много от тях идват за първи път. „Чуваме от някои, че никога не биха се замислили да посетят Лас Вегас, ако не е спортното събитие“, казва Брайън Йост, главен оперативен директор на Las Vegas Convention and Visitors Authority.
Докато средният посетител на Лас Вегас харчи 1290 долара за едно пътуване, спортните харчат 1980 долара. „Част от тази сума е цената на билета за спортното събитие, но останалата е по-висока склонност към харчене в категории като храна и напитки, развлечения, игри и хотели“, отбеляза той.
На Източното крайбрежие Маями инвестира във футбола.
След като подписва договор с Лионел Меси през 2023 г., Интер Маями изгражда стадион „Маями Фрийдъм Парк“ с капацитет 25 000 места, който ще бъде открит през 2026 г. Паркът с площ 131 акра, снабден с търговски обекти и площадни пространства, се очаква да генерира 40 млн. долара данъчни приходи годишно.
Градът ще бъде домакин на седем мача от Световното първенство по футбол през 2026 г., включително на бронзовия финал, като се очакват до един милион посетители и икономическо въздействие от 1 млрд. долара.
Испания
С над 60% от гражданите, които се определят като спортни фенове (особено на футбола), Испания разполага с някои от най-добрите съоръжения в света и международно присъствие, което привлича фенове.
Нейният пазар на спортен туризъм се очаква да нарасне с над 13% от 2024 г. до 64 млн. долара, според Travel and Tour World.
„Виждам колко масивен е футболният туризъм. Аз може и да не планирам пътувания около мачовете, но много хора го правят“, казва Вега Лопес Ромеро, испански блогър в Her Asian Adventures. „Някои летят само за Ел Класико (мачът между съперниците Барселона и Реал Мадрид, който се провежда два пъти годишно), други изграждат ваканциите си около мачове на Камп Ноу или Сантяго Бернабеу. Градове като Мадрид и Барселона са възприели напълно това, като предлагат обиколки на стадиона, клубни музеи и фен зони, които правят футбола културно събитие. Дори и да не сте на мача, енергията е навсякъде.“
Валенсия, третият по големина град в Испания, също прегърна тенденцията, като през 2019 г. стартира специална програма за спортен туризъм и инвестира над 1,4 млн. евро в маркетинг и обучение за местния бизнес.
„Валенсия се превърна в еталон в спортния туризъм благодарение на отдадеността и вниманието, които предлагаме на спортуващите и активните посетители. Това ни отличава като дестинация, която разбира и задоволява техните очаквания.“, казва Паула Льобет, министър на туризма на града.
В процес на изграждане са два големи обекта: Ройг Арена, която ще е най-голямата баскетболна зала в Испания, когато бъде открита в края на 2025 г., и Ноу Местала, нов стадион с капацитет 70 000 места за отбора на Валенсия. Градът ще бъде домакин и на Гран при по мотоциклетизъм през 2025 г., и на Gay Games през 2026 г., включващи 38 вида спорт.
Австралия
Като домакин на Олимпийските игри в Бризбейн през 2032 г. Австралия стартира амбициозната си кампания „Десетилетие на зеленото и златното“, наречена на официалните цветове на страната и целяща да утвърди дестинацията като задължителна за посещение от спортните фенове.
„През последните три години показвахме на пътуващите защо Австралия е една от най-добрите дестинации за спортен туризъм, изпълнена с дух, забележителности и невероятни хора“, казва Андрю Боксъл, регионален генерален мениджър на Tourism Australia.
„Само през този месец наблюдаваме 40 000 британски фенове, които пристигат под тепетата за тазгодишното турне на британските и ирландските лъвове.“
Сред основните събития са сериите по крикет Ashes, на които Австралия се изправя срещу Англия, и Световните купи по ръгби за мъже и жени (2027 и 2029 г.). Щатът Виктория е домакин на Откритото първенство на Австралия и на Гран при на Формула 1, а столицата му Мелбърн е домакин на първия официален австралийски мач на НФЛ през 2025 г. на Мелбърн Крикет Граунд.
„С отбора на Лос Анджелис Рамс, определен за домакин, предстоящият мач от НФЛ е на път да постави нов рекорд за най-висока посещаемост на мач от международна серия“, заяви Брендън МакКлемънс, главен изпълнителен директор на Visit Victoria. „Спортът е част от ДНК-то на Мелбърн и Виктория, той обединява нашите общности, дава енергия на градовете ни и играе жизненоважна роля за развитието на икономиката на посетителите.“
В Нов Южен Уелс ежегодният маратон в Сидни наскоро получи статут на Abbott World Marathon Major, като се присъедини към редиците на Ню Йорк, Лондон и Токио. През август тази година градът очаква над 35 000 бегачи. „Изображенията на атлетите от световна класа, бягащи по моста Сидни Харбър Бридж, и пресичащи финалната линия при Операта в Сидни, ще бъдат излъчвани по целия свят“, допълва Стив Кампър, министър на туризма.
Южна Африка
Мекият климат, крайбрежието и спортното наследство на Южна Африка я превръщат в изгряваща звезда на световния спортен туризъм. Секторът генерира близо 4 млрд. долара през 2024 г. и може да нарасне до 10 млрд. долара до 2034 г., според Future Market Insights.
Южноафриканският отбор по крикет наскоро спечели Световния шампионат по тестове, а вълнението нараства, тъй като страната се готви за домакин на Световната купа по крикет през 2027 г. Тя остава и популярна дестинация за голф с 400 игрища и големи събития като Nedbank Golf Challenge, известно като Africa's Major.
„Спортната култура на Южна Африка не е свързана само с цифрите или игрите, а с нашите хора“, казва Номасонто Ндлову, изпълняващ длъжността главен изпълнителен директор на южноафриканския туризъм. „Виждам спортния туризъм като проводник на социална трансформация, икономически растеж и международно единство. Той има силата да преодолява границите и да намира отклик сред хора от всички сфери на живота“, допълва той.