Основни хранителни стоки у нас са поскъпнали без ясни причини, установи държавната проверка
Увеличението не е само в големите хранителни вериги, а и в самостоятелни търговски обекти. То е различно за съответните областни центрове - най-голямо е във Велико Търново, най-малко в Пловдив
&format=webp)
Ръст в цените на хранителни стоки от първа необходимост е установен при проверки на държавните контролни органи в страната.
Това беше съобщено по време на пресконференция в Националната агенция за приходите (НАП), на която бяха представени резултатите от извършените проверки в търговски обекти в цялата страна, предава БТА.
"На база на анализа и информацията, която получихме от НАП в петък, бе установено за определени видове хранителни стоки от първа необходимост завишение, което е без ясна причина и обективни икономически фактори", заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова на съвместния брифинг с изпълнителния директор на НАП Румен Спецов и с председателя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Росен Карадимов.
На 6 юни трите институции подписаха споразумение за сътрудничество, което регламентира засилен съвместен контрол и координация в процеса на преминаване към еврото.
В рамките на споразумението НАП и КЗП предоставиха на КЗК резултатите за съвместните контролни действия, извършени между 3 и 17 юни в търговските обекти. Проверките обхванаха над 150 търговски вериги и локални магазини в повече от 30 града в страната.
Като примери по видове стоки за установено завишение в цените Филипова посочи минерална вода, яйца, краве кисело мляко, краве прясно мляко, краве сирене, слънчогледово олио, кайма смес, брашно, ориз, картофи, различни видове смес кайми. Тя обясни, че увеличението, което се наблюдава, не е само в големите хранителни вериги, а и в самостоятелни търговски обекти. Процентното увеличение е различно за съответните областни центрове в страната - най-голямо е то във Велико Търново, най-малко - в област Пловдив, посочи Филипова.
Председателят на КЗП обясни, че във връзка с тези данни са направили задълбочен анализ и в понеделник е издала 43 заповеди за нелоялни търговски практики за покачване на цените по неясни и необективни икономически критерии.
На търговците са дадени пет календарни дни, считано от вчера, когато са им връчени тези заповеди, да дадат своето становище и доказателства за обективни причини, които са повлияли в крайната цена на стоките и продуктите, за които е открито завишение. Филипова допълни, че ако не се предоставят такива доказателства или ако те не са обективни, се налага акт за 50 000 лева за всяко нарушение.
"Това са 43 обекта, на база на обектите съм издала и заповедите, но продуктите вътре в обектите са доста повече, което предполага и по-високи санкции за всеки един продукт", посочи тя.
Бих искала да излезем с ясното послание, че тези спекулативни първи опити на места на търговците няма да ги допуснем и занапред.
Филипова заяви още, че предстои създаването на единен портал, който ще включва не само стоки, но и услуги от първа необходимост като тези в телекомуникационния сектор, в който ще се показва на ежеседмична база движенето на стоки и услуги от първа необходимост.
По този начин ще има проследимост за цялото общество и за регулаторните органи какво се случва във всеки един момент в търговските обекти, като порталът ще позволява да се филтрира както период, така и област.
Филипова съобщи, че ще започне и обща информационна кампания по места, заедно с представители на БНБ, НАП, КЗК, КРС, министерствата на икономиката и на финансите, на работодателски и синдикални организации, за да може да се дава по места на хората и на бизнеса цялостна информация.
Председателят на КЗК Росен Карадимов обясни, че в тази връзка на 19 юни КЗК в рамките на своите законодателни правомощия се самосезира и образува производства по два секторни анализа, припомняйки, че секторните анализи са ключово производство на КЗК по Закона за защита на конкуренцията.
Това са секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на бързооборотни хранителни стоки от първа необходимост и секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на търговия на едно и дребно с лекарствени продукти и хранителни добавки. Карадимов припомни също, че предоставените на Комисията на 26 юни данни от НАП са присъединени към образуваните секторни производства в анализа на сектора на хранителните стоки от първа необходимост.
В рамките на своята компетентност и във основа на анализите в рамките на секторния анализ и данните, получени от НАП, тази седмица КЗК изисква информация от 50 търговски вериги и търговци на дребно на хранителни стоки, допълни Карадимов.
Той обясни, че една голяма верига фигурира като един обект, така че мултиплицираният ефект на информацията, която се изисква, касае множество конкретни обекти - една голяма верига ще трябва да даде информация за всичките свои магазини на територията на страната. Посочи, че тази информация е всеобхватна и е по-различна от информацията, която събират НАП и КЗП и ще позволи да се идентифицират всички участници на този пазар.
Изисканата информация е свързана с данни за доставчици, доставни и крайни продажни цени, доставено и продадено количество, реализирани обороти, разходи и генерирани печалби или загуби от продажбата на конкретни хранителни продукти, обект на мониторинга на комисията.
Изисква се информация и за позиционирането на търговеца на пазара в страната и по населени места, разполагаеми търговски площи, условия и първоначални разходи, необходими за стартиране на дейността.
Росен Карадимов обясни, че функциите на контролните органи са строго регламентирани в закона и са ясно определени в споразумението - НАП и КЗП осъществяват контролните си правомощия за проверка на наличието на обективни икономически фактори за измереното повишение на цените, а КЗК ще установи доколко в отчетеното повишение на цените на хранителните стоки са налице съмнения за извършени нарушения на конкурентното право под формата на нелоялни търговски практики, злоупотреба с господстващо положение, забранени споразумения или нелоялна конкуренция. Специфичният подход, който ръководството на КЗК избира, е да изясни и открои състоянието на конкурентната среда изобщо както в големите градове, така и в по-малките населени места, посочи Карадимов.
КЗК ще проучи в детайли структурата на отделните пазари на локално и национално ниво - търсене и предлагане, ще установи участниците на тези пазари, кои от тях се явяват близки конкуренти и ще оцени тяхното пазарно положение и нивото на концентрация.
Ще бъдат анализирани причините за наблюдаваното изменение на цените на съответните продукти, обект на проучването, в това число ще бъдат анализирани договорните отношения по вертикалата производител - доставчик, дистрибутор - търговски обект. При наличието на съмнение за нарушение на конкурентното право, КЗК ще образува отделни самостоятелни производства, посочи Карадимов. Той каза още, че днес на сайта на КЗК ще бъде качен въпросник на Комисията, в който може да се види целият обхват на информацията, която изследват.
"Това, което НАП направи и ще продължава да прави в следващи проверки, е да обследва движението на цените на наблюдаваните хранителни стоки, да се изискват обяснения от съответните търговци и да се правят допълнителни проверки там, където счетем за нужно, че самото увеличение на хранителните стоки се дължи на друг тип фактори, като основно промяна в доставната цена, за да може да се отиде едно ниво надолу във веригата и да се обследва движението и ценообразуването на съответната хранителна група", каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.