Да възкресиш Yahoo: Мисия възможна с таланти от Силициевата долина и изненада от Gen Z
Стратегията на Джим Ланзон се основа на подход към генерална трансформация - от разработване на нови възможности до културно обновяване, и едно просто убеждение: всяка марка за дигитални медии е толкова добра, колкото продуктите ѝ
&format=webp)
Когато през 2021 г. Джим Ланзон поема ръководството на Yahoo като главен изпълнителен директор, вижда нещо повече от наследена интернет марка, с потъпкан престиж от корпоративни грешки през годините. Той вижда в нея възможност.
Сериозен специалист в преобразуванията, който има опит в Ask Jeeves, CBS Interactive и Tinder, той разглежда Yahoo като „белия кит на преобразуванията“ – компания с дълбоки корени, богата база лоялни потребители и продуктова система, нуждаеща се от сериозна промяна.
„Това е третото ми трансформиране на интернет компания от Топ 10“, казва той в ексклузивен разговор с Fortune по време на Cannes Lions.
Трябваше да възстановим екипа и компанията от нулата.
Вече три години и половина Ланзон изпълнява стратегия за трансформация, която обхваща всичко - от разработване на продукти до културно обновяване, и която се основава на едно просто убеждение: една марка за дигитални медии е толкова добра, колкото продуктите, които предлага.
Продуктът на първо място, винаги
В основата на философията на Ланзон е лазерният фокус върху качеството на продукта.
Всичко за една голяма потребителска интернет компания трябва да започва с продукта.
Yahoo, която все още се гордее с лидерството в категории като Yahoo Finance и Yahoo Fantasy, е обновила всеки основен продукт, който предлага.
„През последните девет месеца всеки пиксел в Yahoo е нов. Всеки един продукт, с който работим, е съвсем нов.“, допълва Ланзон. Според него само след като се подобри потребителското изживяване, компанията може да възвърне привързаността си към марката. „Не можете да направите това, докато първо не поправите продуктите. Особено в потребителска интернет компания, където това са живи, дишащи продукти, които хората използват всеки ден.“
Как се привличат таланти
Трансформацията не се ограничава само до потребителските интерфейси.
Ланзоун преработва структурата на Yahoo, набирайки таланти от най-високо ниво от Силициевата долина - много от които, подобно на него, не са имали недостиг на възможности другаде.
Привлякохме страхотен екип и мисля, че доста бързо спечелихме доверие.
Сред тези, които правят скок ккъм търсачката, са главният маркетинг директор Джош Лайн, който се присъединява от Paramount Global, и Роб Уилк, главният директор по приходите на Yahoo, който напуска Snap.
Това доверие е от съществено значение за Yahoo под ръководството на частната инвестиционна компания Apollo Global Management, която я купува от Verizon за по-малко от 5 млрд. долара през 2021 г. – страхотно намаление с 96% от пиковата оценка от 125 млрд. долара.
Далеч от това да бъде залязваща, Yahoo става една от най-бързо възвръщащите се сделки на Apollo.
Ние изграждаме тук – не просто се опитваме да извлечем стойност, а изграждаме Yahoo в устойчива, голяма компания за следващите 30 години.
Трансформацията
Като ветеран в областта на продуктите, той поставя данните в центъра на всяко решение.
Първото нещо, което разглеждате, са данните. Кой го използва, колко често, какво харесват в него? Какво не харесват в него?
Въпреки многото обрати в корпоративната история на Yahoo – включително престой под ръководството на Verizon и опит да се превърне в медиен и развлекателен конгломерат, лоялната потребителска база никога не се е разклащала.
„Това, което осъзнахме доста бързо, беше, че
на местата, където бяхме най-силни, това се дължеше на факта, че потребителите използват Yahoo по същата причина, по която го правеха и преди 30 години
Ние сме надеждният пътеводител в интернет, който им помага да се ориентират в дигиталната пустиня.“
Първоначалният девиз на Yahoo - „Винаги в процес на изграждане“ - придобива нов смисъл. „Винаги трябва да се развиваме, но в интерес на нашите потребители, а не по някаква корпоративна причина.“
Изненада от Gen Z
Може би най-изненадващото е привличането на по-младите потребители на Yahoo.
Хората са изненадани, че сме в Tоп 5 при поколението Z. Половината от аудиторията ни са техни представители и милениали.
В основата на трансформацията стои културното пренастройване, което се корени в основополагащия етос на Yahoo, но е адаптирано за съвременната епоха.
Символично съоснователят на Yahoo Джери Янг се завърна наскоро, за да говори на среща с всички служители на компанията, като затвърди първоначалната мисия: да насочва хората в интернет и да им помага да постигат целите си онлайн.
Това беше мисията през 1995 г. Това е мисията и сега.
За да се постигне това, Ланзон вярва, че ръководството трябва да бъде съгласувано и вдъхновено.
„Трябва да привлечете страхотни хора, които споделят страстта ви към проекта. Хора, които искат да направят Yahoo отново велик.“, допълва той.