Honda изненадващо влиза в космическата надпревара с първи успешен ракетен тест
Японският автомобилен производител тества прототип на ракета за многократна употреба и поставя основите за суборбитален полет до 2029 г.
&format=webp)
В неочакван технологичен завой, Honda сваля емблемата си от капака на колата и я насочва право към Космоса. Японският автомобилен производител обяви на 17 юни, че успешно е осъществил първи тестов старт и кацане на прототип на ракета за многократна употреба. Това е първият голям публичен пробив в амбициозния ѝ план да достигне суборбитален полет до 2029 г., предава Gizmodo.
Ракетата, която е с височина 6,3 метра, е достигнала 271 метра височина на полигона в Таики – град в северна Япония, известен с космическите си тестови съоръжения. Изпитанието има за цел да тества технологии за повторна употреба на ракети, включително стабилност при излитане и кацане, посочват от Honda R\&D – изследователското подразделение на компанията.
„Въпреки че ракетната ни програма все още е в ранна фаза на изследване и не са взети решения относно комерсиализацията на тези технологии, Honda ще продължи да работи по тях с цел постигане на суборбитален старт до 2029 г.“, гласи официалното изявление на компанията.
Плановете на компанията за разработване на ракета са обявени още през септември 2021 г., като част от по-широка стратегия за навлизане в сферата на космическите технологии.
В края на 2024 г. компанията създава специализирано звено – Space Development Division към American Honda, за да ускори работата си в САЩ и да засили партньорствата с американския космически сектор.
През април 2025 г. Honda разкрива, че планира да тества система за електролиза на борда на Международната космическа станция (ISS), както и да създаде регенеративна горивна клетка, която да поддържа живота както в Космоса, така и на Земята.
През май тя обяви партньорство с японската Astroscale за разработване на система за дозареждане на сателити в орбита.
Въпреки че през последните години компанията поддържа мълчание около напредъка си, успешният тест от 17 юни поставя Honda на картата на комерсиалната космическа надпревара.
„Щастлив съм, че Honda прави поредната крачка напред в изследванията си на ракети за многократна употреба с този успешен старт и кацане“, заяви глобалният изпълнителен директор Тошихиро Мибе.
„Смятаме, че ракетните изследвания са смислено начинание, което използва силните страни на Honda в технологиите.“
А компанията изобщо не е сама. Най-големият автомобилен производител в света – Toyota, също гледа нагоре. През 2025 г. нейното изследователско подразделение инвестира в Interstellar Technologies – базирана в Таики компания за изстрелване на ракети, за да ускори масовото производство на носители.
По-широкият контекст също поддържа тази вълна от иновации. Японското правителство цели да удвои размера на космическата индустрия до 8 трилиона йени (около 55,2 млрд. долара) до началото на 2030-те, предава Reuters.
Част от усилията включват многомилиарден инвестиционен фонд за субсидиране на частни ракети, сателити, както и някои други мисии.
„Изучаването на ракети за изстрелване има потенциала да допринесе много за ежедневния живот на хората – чрез сателитни услуги, които могат да бъдат съвместими и с други бизнеси на Honda“, добавя компанията в своето изявление.
Не само SpaceX играе с ракетите за повторна употреба
Въпреки че SpaceX продължава да диктува тенденциите в комерсиалната космонавтика с Falcon 9, съперници от САЩ, Китай и Европа също развиват свои платформи за многократна употреба.
Наскоро токийският стартъп Innovative Space Carrier обяви, че ще тества собствен прототип на ракета в САЩ през декември 2025 г., като използва американски двигател.
Но ходът на Honda е необичаен – не просто заради индустриалния ѝ профил, а и заради начина, по който съчетава автомобилна прецизност с космическо въображение.
С първия успешен старт зад гърба си и стратегическа подкрепа от публичния и частния сектор, компанията прави заявка не просто за място в индустрията, а за своя собствена траектория.