Телефонният разговор между президента на САЩ Доналд Тръмп и китайския президент Си Дзинпин в четвъртък не успя да разреши задълбочаващия се глобален недостиг на редкоземни метали – стратегически ресурси, които според бизнеса могат да доведат до спиране на производството на автомобили и други индустриални компоненти още това лято.

Редкоземните метали, заедно с по-широка група от важни минерали, намират приложение в производството на оръжия, автомобили, както и редица високотехнологични продукти. Китай доминира глобалната верига за добив и преработка на ресурси от този тип и през последните две години постепенно ограничава международните доставки, предава CNBC.

През април Китай обяви нови ограничения върху износа на седем редкоземни елемента. За разлика от предходни мерки, Пекин не уточнява дали ограниченията са отговор на засиленото напрежение със САЩ.

Въпреки постигането на търговско споразумение между двете страни на 12 май, Министерството на търговията в Китай още същия ден обяви, че провежда среща с цел засилване на контрола върху износа на минерали.

Въпреки това не е въведено широкообхватно облекчаване на рестрикциите върху седемте редкоземни метала.

Решението идва като изненада за Вашингтон, тъй като споразумението предвижда двете страни да отложат голяма част от митата и контрамерките за срок от 90 дни.

Но, според Американската търговска камара в Китай, към момента само някои от китайските доставчици на американски компании са получили шестмесечен лиценз за износ на редкоземни метали. Данните са от проучване сред членове на камарата, проведено в периода между 23 и 28 май.

Според резултатите от проучването 75% от засегнатите компании заявяват, че наличните им запаси ще се изчерпят в рамките на три месеца.

Контролът засяга основни сектори, свързани с научноизследователска и развойна дейност, ресурси, индустриално производство и технологии, но не и компании в сферата на потребителски стоки или услуги.

Китай не споменава редкоземните метали в официалното съобщение, публикувано след телефонния разговор между Дзинпин и Тръмп.

Самият факт, че разговорът се е състоял, обаче, се разглежда като сигнал за готовност диалогът да продължи – на фона на взаимни обвинения от двете страни в нарушаване на търговското споразумение.

„Мисля, че сме в много добра позиция с Китай, както и с търговската сделка“, заяви Тръмп пред репортери след разговора.

„Вече имаме сделка с Китай, но въпреки това уточнихме някои точки, свързани основно с редкоземните метали и някои други неща.“

Президентът на САЩ не навлиза в подробности, но посочва, че министърът на финансите Скот Бесент, министърът на търговията Хауърд Лутник и търговският представител Джеймисън Гриър ще се срещнат с китайските си колеги във все още неуточнен момент.

Джиенуей Сю, старши икономист в Natixis, коментира, че предстоящите преговори вероятно ще върнат САЩ и Китай до позициите им от началото на годината – с ограничени мита.

По думите му Пекин би могъл да ускори одобряването за износ на редкоземни метали за търговски цели, в замяна на отслабване на американския контрол върху някои технологични доставки за Китай.

„Мисля, че и Китай, и САЩ вече са разбрали, че моментните им слабости не са толкова в митата, а в нетарифните бариери, особено когато става въпрос за технологиите и редкоземните добиви“, подчертава Сю.

Но проблемът не се ограничава само до САЩ. Китайските ограничения върху износа на редкоземни елементи оказват въздействие и върху някои европейски компании.

Европейската асоциация на производителите на автомобилни части CLEPA съобщава в сряда, че няколко европейски компании вече са принудени да спрат производството си. Организацията предупреждава, че в следващите седмици ефектът ще се задълбочи и разкрива, че Пекин е одобрил едва около 25% от стотиците заявления за експортни лицензи, които са подадени.

В изявление в петък Европейската търговска камара в Китай съобщава, че Пекин вече е започнал да облекчава част от контрола върху износа – макар и ограничено, както и само за някои европейски компании.

Организацията обаче казва, че тези действия няма да бъдат достатъчни, за да се предотвратят тежки нарушения във веригите за доставки.

„Нашите членове все още се затрудняват в процеса на одобрение на лицензите за износ – както поради времето, което отнема, така и заради липсата на прозрачност – и това вече оказва негативно влияние върху производствени линии както в Европа, така и в други държави“, заяви Йенс Ескелунд, председател на Европейската търговска камара.

Според източници на Reuters японският автомобилен производител Suzuki Motor временно е преустановил производството на своя модел Swift заради ограниченията на Китай. Очаква се производството частично да бъде възобновено на 13 юни.

По повод случая с японския автомобилен производител, представител на китайското външно министерство Лин Дзян заяви в четвъртък, че „мерките за контрол върху износа на Китай са в съответствие с универсалните практики. Тези мерки не са дискриминационни и не са насочени срещу конкретна страна“.

Сходна позиция относно ограничените продажби от страна на китайски компании на минерали, които се съхраняват извън Китай, изразява и Хъ Юнцян, говорител на Министерството на търговията.

По време на отделна пресконференция в четвъртък Хъ добавя, че Пекин ще одобрява заявления за износни лицензи съгласно действащите регулации, както и с цел „улесняване на удобната и съответстваща на правилата търговия“.

През последните месеци Китай значително засилва контрола си върху критичните минерали.

През август 2023 г. страната въвежда ограничения за износа на галиум и германий – метали, използвани при производството на чипове. Година по-късно са въведени ограничения и върху антимон – елемент, използван в куршуми, ядрени оръжия и оловно-киселинни батерии.

Няколко месеца след това Китай публикува още по-широката си политика, която затяга правилата за износ на продукти с възможно двойно – цивилно и военно – предназначение. Новите мерки обхващат и метали като волфрам, определени от САЩ като изключително важни.

„Волфрамът е почти толкова твърд, колкото и диамант, като се използва в оръжия, полупроводници и индустриални режещи машини. Средно в един автомобил има около 300 грама волфрам, като по-голямата част от него не се възстановява дори при рециклиране“, обяснява Мартин Хотвагнер, пазарен анализатор в австрийската компания Steel & Metal Market Research.

При сегашното темпо на изчерпване той прогнозира, че има вероятност западните компании да останат без волфрам до края на лятото.