Мелания Тръмп ви кани в „бъдещето на издаването“ с AI аудиокнига
Изборът на първата дама да постави технологията на по-голяма сцена подсказва важната роля, която AI може скоро да играе в медиите - от новинарските статии до видеоклиповете и предаванията. И това повдига въпроси дали работните места ще се запазят
&format=webp)
Първата дама на САЩ Мелания Тръмп представи аудиокнига с нейния глас – но не тя е разказвачът в нея.
„За мен е чест да ви представя Melania - The AI Audiobook – разказана изцяло с помощта на изкуствен интелект, но със собствения ми глас. Нека бъдещето на издаването започне сега“, написа тя в X.
A NEW ERA IN PUBLISHING
— MELANIA TRUMP (@MELANIATRUMP) May 22, 2025
I am honored to bring you Melania – The AI Audiobook – narrated entirely using artificial intelligence in my own voice.
Let the future of publishing begin.
Exclusively: https://t.co/xIfkkmL4YC pic.twitter.com/ab4Qb43AOC
Мелания далеч не е първата, използваща изкуствения интелект по този начин.
Но нейният избор да постави технологията на по-голяма сцена подсказва важната роля, която AI може скоро да играе в създаването на всичко, касаещо медиите - от новинарските статии до видеоклиповете и предаванията, това повдига въпроси дали работните места ще оцелеят, отбелязва CNN.
(Не) скоро, но близо
Копието на гласа на Мелания, генерирано от изкуствен интелект, е „създадено под ръководството и надзора на г-жа Тръмп“, гласи описанието на продукта.
Експертите твърдят, че използването на AI за озвучаване става често срещано явление, особено след като технологиите на компании като Google и ElevenLabs, която първата дама използва за създаването на аудиокнигата, улесняват превръщането на текстови материали в аудио, което звучи като подкаст.
„Не мисля, че ще има надпревара за незабавна замяна на озвучаването“, заяви пред CNN Клей Шърки, заместник-ректор по AI и технологии в образованието в Нюйоркския университет. „Много от тези неща се случват постепенно, но това със сигурност е крайъгълен камък.“, допълва тя.
Аудиокнигата на Мелания се появява в момент, когато технологичните гиганти пускат на пазара инструменти, с които всеки може все по-лесно да създава реалистично видео и аудио с малко усилия. В рамките на същата седмица, в която тя обяви своята аудиокнига, Google дебютира с по-усъвършенствана версия на своя модел за генериране на видео, който може да създава звук - дори диалог между героите, в съответствие със сцената.
В края на миналата година OpenAI пусна инструмента си за видео Sora, който стана толкова популярен, че компанията трябваше временно да спре записванията поради голямото търсене. Създателят на ChatGPT се сблъска с подобен проблем по-рано тази година, когато неговият инструмент за генериране на изображения стана популярен заради способността му да създава картини, наподобяващи стила на японската анимационна компания Studio Ghibli.
Но това не означава, че в скоро време ще се появят игрални филми, генерирани от изкуствен интелект. Според Шърки настоящата версия на технологията е идеална за създаване на кратки видеоклипове, които можете да намерите в социалните медии.
По-вероятно е телевизионните мрежи и продуцентските компании да търсят нови начини за включване на AI в съществуващите програми.
Алекс Конък, старши научен сътрудник по управленска практика в бизнес училището „Сейд“ към Оксфордския университет, признава пред CNN, че миналата седмица е имал няколко срещи с представители на телевизионната индустрия, които искат да научат повече за AI, което според него е голяма промяна в сравнение с преди година.
Продуцентите са любопитни към създаването на реплики на телевизионни личности с изкуствен интелект, с които зрителите могат да взаимодействат, докато гледат предаването им, допълва той и обяснява повишения интерес с желанието да бъдат в крак със създателите на социални медии.
„Старата школа, традиционната телевизионна индустрия осъзна, че за да се конкурира изобщо със създателите, трябва поне да се сравнява с тях по отношение на способността да използват тези инструменти“, добавя той.
Според Орен Етциони, бивш главен изпълнителен директор на Института за изкуствен интелект „Алън“ и почетен професор във Вашингтонския университет, изкуственият интелект може да позволи преминаването от медии, които са предназначени за гледане или четене, към цифрово съдържание, с което зрителят да взаимодейства.
„Какво би станало, ако можехте действително да говорите с Мелания Тръмп за книгата? Това ще се случи скоро, може би не точно с нея, но скоро ще бъде близо до вас“.
AI и бъдещето на работните места в медиите
Пускането на аудиокнигата на Мелания се случва в момент, когато съдържанието, генерирано от AI, повдига въпроса дали технологията ще отнеме работните места на хората, тъй като става все по-добър в задачи като създаване на подкастове, писане на книги и писане на код.
Докладът „Бъдещето на работните места“ на Световния икономически форум, публикуван по-рано тази година, установи, че 41% от работодателите планират да съкращават служители, тъй като генериращият AI играе по-голяма роля в задачите, свързани с работата.
Аниш Раман, главен директор по икономическите възможности в LinkedIn, наскоро изрази тревога, че AI ще замени някои работни места.
Тези страхове са особено разпространени в медийната индустрия; филмовите и телевизионните сценаристи от Гилдията на американските писатели WGA стачкува през 2023 г., отчасти за да предотвратят заместването на някои аспекти от работата им с изкуствен интелект.
След 146 дни се постигна споразумение, според което технологията не може да се използва за „писане или пренаписване на литературни материали“.
WGA не отговори на молбата на CNN за коментар.
Но отговорът на въпроса дали AI ще замени работните места в медиите е сложен; експертите виждат някои области, като озвучаването, които биха могли да бъдат засегнати бързо. И все пак други роли, които включват нюансирана работа с чувствителни данни, ще бъдат по-трудни за заместване.
Възможно е също така решението да попадне някъде по средата; компаниите може да променят практиките си за наемане на служители, за да включат специалисти с опит в областта на изкуствения интелект, което може да не означава съкращаване на работни места.