Той е автор на няколко култови поредици от романи, посветени на българската история, между които „Ятаган и меч“ и „Тангра“. Обича да пише в усамотение в сърцето на Родопите и е старши инструктор по българското бойно изкуство Да Дао.

„Днес има много пясък, но в него се намират много малко златни и сребърни зрънца. Така че хората трябва да се научат да отсяват. Едно време, когато търсехме информация, ровехме в библиотеките в продължение на години. Днес информацията ни залива лавинообразно и най-важното е да можем да отблъскваме ненужното“, смята той.

За него 24 Май е празник, наред с всичко друго, на българските разказвачи, „на хората, които са стояли до огнища и камини и са разказвали приказки, държали са живи българските знания, кодирани в митове и легенди“.

Смята, че истинските писатели не трябва да изтъкват егото си, а да не присъстват в текстовете си. Да дават послание и мисия, но тях да ги няма.

Това е писателят Стоян Цветкашки, известен с творческия си псевдоним Токораз Исто (Този, Който Разказва Истории), а това е неговата гледна точка към живота. Защото неговият живот са думите и словото.

През последния половин век България е терен на много политически промени, а културата и историята често са първите пропагандни инструменти. В резултат на това – познавали всъщност българинът своята култура и история?

След Освобождението, заради конюнктурни причини, ние се лашкаме в различни тези на историята. Дали произходът ни е тюркски, славянски, сарматски или някакъв друг. Всяка политическо конюнктура използва контекста, който и е удобен и обслужва нейните интереси. За съжаление, всичко това отделя българина от истинската му история и го правят лесно манипулируем от хора, които иначе нямат много голям капацитет.

Най-тъжното е, че всички тези наслоявания водят до едно преповтаряне. В момента виждаме поредната реминисценция, отново се завърта колелото, вкарват се някакви спорове. Това се използва винаги, когато хората трябва да бъдат залъгани по някакъв начин.

А защо е важно да познаваме историята и културата в този глобален свят?

В глобалния свят дори повече трябва да познаваме корените си. Някога народите са били разделени и всичко е било ясно териториално. Днес няма граници и ние започваме да се идентифицираме по някакви нови белези. В този свят ние трябва да се борим за нашата идентичност.

Глобалният свят е един океан, в който плават големи акули, и всяка нация трябва да има някакъв инстикт за самосъхранение. Историята е точно този начин да се съхраним. Историята е нашата идентичност, нашето минало. С нея ние можем да обясним защо днес сме такива - както добрите, така и лошите ни черти. Всичко това е дълбоко закодирано в нашата история, а оттам и в нашата култура. Нищо не е случайно, нищо не появило се просто така.

Ние сме такива, каквито сме се ковали през хилядолетия. Така че изучаването на историята е един вид себепознание. Всяка държава и всеки народ са нещо като една личност. Историята и културата ни помагат да преценим кои сме, докъде се простират границите ни, какви са възможностите ни.

В глобалният свят, в който ние нямаме много сила, тъй като не сме голяма държава, единственият начин да се съхраним е да познаваме себе си, да запазим идентичността си.

Ние сме една от малкото държави, в които денят на културата и писмеността е един от най-обичаните празници. Но държим ли се наистина като хора, които толкова обичат този ден, в останалата част от годината?

Ние сме единственият народ, който е воювал с книгите в ръка, а държавата ни е създадена около буквата, около азбуката. Трябва да сме хора на словото, каквито винаги сме били. Винаги сме създавали изкуство, винаги сме имали познание към света. А изкуството означава чрез субективното възприятие да възприемем обективните неща и да ги пречупим през себе си. Да се превърнем в интерпретативна матрица и да можем да видим красивото в света, да извлечем общочовешките стойности.

Ние сме започнали да изграждаме своята идентичност чрез писмеността. Тя е една от основополагащите колони на нашата държава. Но днес отстъпваме в много отношения – навсякъде цари неграмотност, хората не могат да се изразяват, използването на езика е изключително ограничено. В училищата много се набляга на чуждите езици. Но когато нямаш грамотност в собствения си език, ти няма как да изучиш чужд. Когато работиш с речников запас от 2 000 думи на майчиния си език, нямам как да разполагаш с 50 000 думи на английски.

В днешно време, особено младите хора, много повече пишат, отколкото четат – социални мрежи, комуникационни приложения и т.н. Какви рискове крие това?

Някога издаването на книги е било изключително трудоемък процес. Да представят мислите си по този начин са можели единици и това обикновено са били най-умните хора, които имат виждане за бъдещето.

Днес, колкото по-достъпно става писането, толкова повече хора пишат. За съжаление, качеството пада много. Повечето са графомани, които задоволяват егото си чрез писане или пишат просто за да пишат. За мен писателят е човек, който има какво да каже, интелигентен и с голям опит. Ако нямаш какво да кажеш на хората, ако не си сигурен, че нещата, които искаш да напишеш, са общовалидни и могат да подтикнат човека да се развие, няма как да си писател. Писаното слово трябва да провокира, да променя личността.

Каква е ролята на писателя днес?

Истинските писатели никога не са губили функцията си да движат хората напред и нагоре. Да им разкриват нови светове, да ги накарат да се замислят, да ги накарат да се променят. Хората възприемат промяната като смърт и е много трудно да ги накараш да достигнат до границите на възможностите си. Истинският писател трябва да е човек, който води хората в непознати дебри, който е готов да изтръгне сърцето си, за да освети техния път.

В този ред на мисли, това, че се издават много книги днес, не означава, че те ще останат в историята.

Как виждате бъдещето на българския език в дигиталната ера?

Езикът е идентификационния код на всеки един народ. Начинът, по който говориш, се отразява на мисленето ти, на възприятията ти, на света и парадигмата, която изграждаш. Ако ние, българите, не говорим на български, няма да сме съвсем българи. Ние сме българи, защото сме говорили този език, защото сме на това място и защото сме отстоявали да сме тук и сега.

Всяко посегателство върху нашия език ще бъде посегателство срещу корените ни. Грамотността ни трябва да се увеличава, а не да намалява. Затова всякакви диспути за премахването на пълния член и идеите за дублетни и диалектни форми са начин да се узакони неграмотността. Диалектите са нещо много красиво, но само докато са диалекти. Когато започнем да смесваме класическото образование с импровизацията, нещата не са добре. Трябва да има еталон за писане, от който да не отстъпва.