Стив Мадън: Митата на Тръмп „разрушават икономиката, която марки като моята създадоха“
Основателят на известната марка обувки критикува и аргументите, че САЩ губят работни места в полза на Китай
&format=webp)
В скорошен епизод на подкаста The Cutting Room Floor, основателят на модната марка Steve Madden остро критикува митата, наложени от Доналд Тръмп върху китайския внос, обвинявайки ги в повишаването на цените на обувките и в „унищожаването на американската икономика“.
В откъс от подкаста, който набра популярност в TikTok, водещата Речо Оманди пита Стив Мадън: „Каква е драмата при вас в момента?“
„Митата! Цените на обувките се покачват. Може да благодарите на правителството си за това“, казва той.
Nike, която произвежда половината от обувките си във Виетнам и 18% в Китай, също обяви, че планира увеличение на цените с до 7%.
Мадън казва още, че Тръмп и поддръжниците на тарифната му политика „не разбират какво правят“. Според него, митата - особено върху китайски стоки – имат за цел да предотвратят загубата на работни места в САЩ, нещо, което той признава, че действително се е случило.
Въпреки това, според него изнасянето на производството към Китай – за продукти като обувките му или iPhone устройствата на Apple – е допринесло за американската икономика, тъй като е освободило работната ръка за по-добри позиции извън фабриките. Мадън допълва, че агресивната имиграционна политика на администрацията на Тръмп „депортира хората, които иначе биха работили във фабриките“.
„Да, изгубихме работни места заради Китай – но създадохме други, по-добри работни места. Много повече, отколкото бихме имали, ако хората още шиеха чорапи във фабрики.“
Според Министерството на труда на САЩ в страната има близо половин милион незаети работни места в производствения сектор. Почти половината от производствените компании посочват, че най-голямото им предизвикателство е намирането и задържането на работници, сочи проучване на Националната асоциация на производителите.
Марката Steve Madden, оценена на 1.79 милиарда долара, разчита силно на Китай за производството си – 71% от продуктите ѝ са произведени там през миналата година. След преизбирането на Тръмп през ноември, компанията бяви, че ще започне да мести производството в други страни.
По-рано този месец компанията оттегли финансовата си прогноза за 2025 г., цитирайки „макроикономическа несигурност, свързана с въздействието на новите мита върху вносните стоки в САЩ“.
Главният изпълнителен директор на компанията, Едуард Розенфелд, сподели в рамките на представянето на финансовите резултати, че преговорите с доставчиците са довели до „значителни отстъпки“ за продукти от Китай. Освен това компанията е ускорила усилията си за намаляване на зависимостта си от китайско производство.
„През 2024 г. 71% от вноса ни в САЩ идваше от Китай. До пролетта на 2026 г. очакваме този дял да падне до единични числа.“
По повод коментарите на Мадън, говорителят на Белия дом Куш Десай защитава търговската политика на администрацията на Тръмп:
„Администрацията прилага многостранен подход: мита, дерегулация, вътрешно производство на енергия и данъчни облекчения, за да върне производството у дома и да възстанови американското величие. Исторически инвестиции и 22% ръст на вътрешните капиталовложения през първото тримесечие на 2025 г. доказват, че стратегията работи.“
Той допълва:
„Стив Мадън по-добре да се съсредоточи върху размисли за измамни схеми тип 'pump-and-dump', вместо върху международната търговия.“
Последният коментар е припомняме, че през 2001 г. Мадън излежа 2 години и половина в затвор след като се призна за виновен в измами с ценни книжа и пране на пари – във връзка със скандала около фирмата Stratton Oakmont, изобразен във филма „Вълкът от Уолстрийт“. В автобиографията си от 2020 г., The Cobbler, той пише:
„Сгреших, платих си цената и явно трябваше да мина по този път, за да стигна до мястото, където съм днес.“
В подкаста Мадън изразява и възмущение, че някои богати американци, печелещи от митата чрез инвестиции, са напълно откъснати от реалността на предприемачите и потребителите.
„Разбирам ги донякъде – има много хора, които са забогатели, без да създадат нищо. Те просто търгуват с акции, облигации и сгради. Но никога не са направили нещо с ръцете си. Не знаят как се прави обучка. Това е проблемът.“
Той завършва със следното: „Ние сме тези, които създаваме търговията – Apple, Steve Madden, Ugg, Ralph Lauren. Ние създаваме икономиката, а те я разрушават.“
„Това е най-добрият PR, който Стив Мадън е правил за марката си“, гласи един от коментарите относно подкаста.
Друг слушател добавя (иронично, или не): „Веднага отивам в магазин на Steve Madden.“