Apple обмисля повишение на цените на новата линия iPhone, като стъпката ще бъде придружена от промени в дизайна и нови функции, съобщава The Wall Street Journal. Компанията обаче се стреми да избегне впечатлението, че увеличението е свързано с американските мита върху китайските стоки, където се сглобява по-голямата част от нейните устройства.

САЩ и Китай се споразумяха в понеделник да паузират повечето от митата, които си наложиха взаимно в търговската война. Но 20% мито, което президентът Тръмп наложи в началото на втория си мандат върху китайски стоки, позовавайки се на ролята на Пекин в търговията с фентанил, остава в сила.

Тръмп освободи смартфоните и някои други електронни продукти от отделно „реципрочно“ мито върху китайски стоки, което временно ще бъде намалено от 125% на 10% съгласно търговското споразумение от понеделник.

Новите модели iPhone, които ще бъдат пуснати на пазара през есента, включват някои промени в дизайна и формата, включително ултратънък дизайн.

Изпълнителният директор Тим Кук е подложен на натиск заради търговския конфликт между САЩ и Китай, който заплашва веригата за доставки на Apple. В отговор на това той е натрупал запаси през март, преди да бъдат обявени митата, и премести производството за американския пазар в Индия.

По-рано този месец той заяви, че по-голямата част от iPhone-ите, изпратени в САЩ през тримесечието април-юни, ще бъдат произведени в Индия.

За най-печелившите и висок клас смартфони на Apple, като моделите Pro и Pro Max, китайските фабрики ще продължат да се занимават с по-голямата част от производството, казват източниците на WSJ.

Макар индийските фабрики да са в състояние да произвеждат модели Pro, инфраструктурата и техническите възможности на страната все още не са достатъчни, за да поддържат масово производство в мащабите, които Китай може да предложи в момента. Това се дължи най-вече на това, че новите модели идват с по-добри камери и по-големи батерии.

Apple ще има затруднения да компенсира разходите за митата в Китай само чрез търсене на допълнителни икономии от доставчиците си, което означава, че е вероятно да има спад в печалбата, освен ако не успее да повиши цените.

В същото време ръководителите на компанията се въздържат да обвиняват митата за увеличенията. Когато през април в новините се появи информация, че Amazon може да показва въздействието на тарифите на своите клиенти, Белият дом определи това като враждебен акт, а компанията бързо заяви, че идеята „никога не е била одобрена и няма да се реализира“.

Тези обстоятелства накараха Apple да обмисли това, което според WSJ с веригата за доставки е най-малко лошият вариант: да повиши цените на новите iPhone, за да запази печалбата си, и да намери други причини, освен митата, за да обясни тази стъпка.

Не може да се определи какви нови функции може да предложи Apple, за да оправдае увеличението на цените.

Apple традиционно пуска нови модели iPhone през есента. Ако се придържа към традицията, моделите от тази година ще бъдат известни като iPhone 17. Настоящите модели варират от базовия модел iPhone 16 до iPhone 16 Pro Max.

Очаква се серията от тази есен да включва по-тънък модел, който ще замени настоящия iPhone 16 Plus.

Кук заяви, че компанията очаква настоящата тарифна политика да доведе до допълнителни разходи в размер на 900 милиона долара през това тримесечие и още повече след това.

Apple проучва как би могла да премести част от производството на iPhone в САЩ, но това вероятно ще отнеме години.

Индия е отчела около 13% до 14% от глобалните доставки на iPhone през миналата година, а тази година се очаква този брой да се удвои. Това все пак няма да бъде достатъчно, за да задоволи търсенето в САЩ и Индия, според Абилаш Кумар, анализатор в изследователската компания TechInsights.

„До края на 2026 г. или началото на 2027 г. сме оптимисти, че Индия ще бъде в състояние да задоволи търсенето както в САЩ, така и в Индия, но Китай ще продължи да бъде важен за доставките на компоненти“, добавя той.

Други анализатори са по-предпазливи. Експертите от Jefferies смятат, че за Apple ще бъде „трудна задача“ да увеличи производството на висок клас модели iPhone в Индия до около 40 милиона броя в рамките на две години, включително тези, предназначени за продажба в самата страна.