Изглежда, че най-горещите партита в момента не се случват в Берлин, Ибиса или Ню Йорк, а в едно напълно дигитално измерение – метавселената.

Платформата VRChat, която съчетава социална мрежа с естетиката на видеоигрите и виртуалната реалност, отбелязва над 130 хиляди активни участници в новогодишната нощ на 2025 г., сочат данни от специализирани VR блогове.

Само преди пет години платформата рядко минава границата от 20 хиляди потребители, припомня WIRED.

Виртуалният нощен живот изглежда не е нова тенденция. Още в началото на 2000-те години се появяват първите дигитални танцови площадки в платформи като Second Life, AltspaceVR и ранната версия на VRChat.

Пандемията от COVID-19 обаче дава началото на следващо поколение виртуални рейв партита – в момент, когато истинските клубове са затворени, а социалните контакти сведени до минимум.

Днес всяка седмица се провеждат десетки напълно виртуални събития в различни времеви зони – от САЩ и Европа до Азия. Благодарение на напредъка в технологиите за движение, хаптична обратна връзка и персонализирани аватари, потребителите могат да танцуват на музика от реални диджеи, да комуникират, да изразяват себе си – и всичко това, без да напускат удобството на дома си, пише Fast Company.

Входът за повечето виртуални събития от този тип е безплатен, като основният разход за потребителите остава хардуерът – VR очила, контролери и евентуално хаптичен костюм.

Въпреки това най-желаните вечери често се сблъскват с логистични ограничения – софтуерният капацитет рядко позволява над 80 участници в сесия, което създава виртуални „опашки“ – със сигурност не по-малко досадни от тези, които се завъртат пред най-известните физически клубове.

Платформата обаче предоставя и някои неоспорими удобства: нямате нужда от такси в 3 часа сутринта, тълпите също отсъстват, а може би най-важното – няма ги физическите заплахи. А когато музиката ви се струва прекалено силна – просто можете да я намалите.

Един от потребителите, които WIRED интервюира, описва VRChat като „по-сигурно място от който и да е реален клуб в Охайо“. Според него платформата изглежда като алтернатива на социална изолация и липсата на културен живот извън големите градове – освен като начин за забавление.

Въпреки че звучи като идеалната парти утопия, клубният живот в метавселената все пак крие и тъмна страна. Психолози и медици вече алармират за т.нар. digital benders – случаи на екстремно продължително виртуално парти, съчетано с реална консумация на алкохол и пълна липса на сън.

Потребител признава, че купонясва 12 нощи подред, без да излезе от апартамента си. Друг споделя за свои приятели, които дори са хоспитализирани след прекомерна употреба на алкохол, докато влизат в ролите на своите VR-аватари.

Със сигурност виртуалните партита от този тип няма да заменят реалния нощен живот. Тук по-скоро става въпрос докъде може да стигне това преживяване и какви нови икономически, културни и здравни модели ще създаде.

Клубната култура винаги е била поле за идентичност, свобода, както и социални връзки, а сега тя намира нов живот в дигиталното пространство.