ЕС ще предложи субсидии в размер на 3 млрд. евро на европейските производители на батерии в стремежа си да настигне Китай, давайки тласък на местното производство на електромобили.

Европейската комисия предложи сумата в сряда като част от бъдеща сделка с Обединеното кралство за отлагане на въвеждането на мита, които трябва да засегнат електрическите превозни средства, търгувани между двете страни от 1 януари, пише Financial Times и цитира Марош Шефчович, заместник-председател на ЕК, който посочва:

"Като гарантираме правна сигурност относно приложимите правила и безпрецедентна финансова подкрепа за европейските производители на устойчиви батерии, ще засилим конкурентното предимство на нашата промишленост със силна верига за създаване на стойност за батериите и електрическите превозни средства."

Липса на суровини за батерии заплашва автомобилната индустрия в ЕвропаЛидерите на пазара Tesla и BYD са значително по-напред от много от европейските си съперници


Сумата от 3 млрд. евро ще дойде от Фонда за иновации на ЕС, който получава средства от продажбата на разрешителни за въглеродни емисии, и ще бъде на разположение до края на 2026 г. Плащанията ще бъдат насочени към най-ефективните и устойчиви батерии.

ЕС иска също така Обединеното кралство да се ангажира с клауза, изключваща ново удължаване след три години.

"Проблемът, с който се сблъскваме в момента, е, че нямаме достатъчно батерии или нямаме достатъчно химикали. Искаме тези батерии да се произвеждат в Европа или в Обединеното кралство. Но все още не сме стигнали дотам", посочва служител на ЕС пред изданието.

Целта е европейската индустрия да може да задоволява 70% от своите нужди на вътрешния пазар, а производители на автомобили като Renault и Mercedes-Benz приветстват този ход.

"Просто се нуждаем от още малко време", заявява Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault и президент на групата на европейските автомобилопроизводители Acea. "Но това не означава, че един ден това нещо няма да бъде факт, защото то е част от споразуменията, които бяха подписани между ЕС и Обединеното кралство".

Бюрокрация и енергийни проблеми спъват прехода на ЕС към електромобилиТова заплашва и по-широките цели на блока в областта на климата


Съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество (СТС) между ЕС и Обединеното кралство след Брекзит 10-те процента мито трябваше да влязат в сила от 1 януари. Сложните правила за произход сочат, че стойността на частите, за които се изисква да бъдат произведени в Обединеното кралство или ЕС, за да се избегнат митата, трябва да нарасне до 45% от тази дата. Тъй като батериите представляват 30-40% от стойността на един електромобил, това на практика изключва възможността за използване на захранващи блокове, произведени извън региона.

Шведският производител на батерии Northvolt приветства новината:

"Ако се използва правилно, този механизъм би могъл допълнително да подхрани надпреварата за създаване на по-устойчиви батерии, давайки на Европа конкурентно предимство, като същевременно се движим към реализиране на целите на Парижкото споразумение."

Двама европейски дипломати заявяват, че субсидията за батериите е била необходима, за да се получи съгласието на Франция за отлагане на налагането на митата, което изисква промяна на договора.

Без редки метали: Автомобилната индустрия къса зависимостта си от Китай Компаниите се надпреварват в търсене на алтернативи на редкоземните метали в двигателите за електромобили


Париж е предупредил, че предоставянето на отсрочка рискува да създаде прецедент, който може да бъде използван от Лондон, за да настоява за други промени в споразумението. Франция има няколко завода за батерии в процес на изграждане, включително един от китайската Envision AESC и тайванската ProLogium. Проектът на стойност 5,2 млрд. евро ще получи държавна субсидия в размер на 1,5 млрд. евро.

Сега е необходимо квалифицирано мнозинство от 27-те държави членки да одобри предложението, но тъй като Германия и още около 20 правителства го подкрепят, официалните лица смятат, че това ще стане бързо.

Правителството на Обединеното кралство на свой ред заявява: "Това предложение е положителна стъпка към осигуряване на дългосрочна сигурност за индустрията, като същевременно се гарантира, че тя ще остане конкурентоспособна в световен мащаб“.

Лондон също предложи 500 млн. паунда на Tata за изграждане на завод за батерии, но миналата седмица депутати предупреждават, че въпреки това страната продължава да изпитва критичен недостиг на капацитет за производство на батерии. Затова и правителството подготвя милиарди лири подкрепа за производствените сектори, включително за производството на електрически автомобили.