Как електромобилите ускоряват края на петролната ера
По време на конференцията за климата COP28 в Дубай се чуват много критики за бавния темп на намаляване на потреблението на изкопаеми горива в борбата с изменението на климата. Но един положителен факт, който делегатите могат да посочат, е нарастващият парк от електромобили в световен мащаб, пише в свой анализ Reuters.
Според експерти от бранша нарастващите продажби на електромобили през последните години са накарали анализаторите да ускорят прогнозите си за това кога световното потребление на петрол ще достигне своя връх, тъй като публичните субсидии и подобрените технологии помагат на потребителите да преодолеят понякога непосилните цени на автомобилите, захранвани с батерии.
Базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ), обединяваща 29 индустриализирани държави, очаква световното потребление на петрол да достигне зенита си в края на това десетилетие на ниво от 103 млн. барела дневно. През 2017 г. организацията прогнозира пик от близо 105 млн. барела дневно през 2040 г.
"Промяната в играта е политическата подкрепа за преминаването към електрификация, която доста съществено намалява търсенето на петрол от транспортния сектор, а той е основният двигател на растежа на световното търсене на петрол", казва Апостолос Петропулос, дизайнер на енергийни модели в МАЕ.
Петролният гигант BP придвижва напред прогнозите си за глобалния пик на търсенето на петрол, докато правителствата на САЩ и Китай - двата най-големи потребители на петрол в света - намаляват прогнозите си за вътрешното потребление.
По данни на МАЕ около 60% от световното търсене на петрол се дължи на транспорта, като само на САЩ се падат около 10%. Този дял би трябвало да намалее, тъй като организацията очаква, че до 2030 г. електрическите превозни средства ще намалят с около 5 млн. барела дневно световното търсене на петрол.
Понастоящем продажбите на електрически превозни средства в световен мащаб представляват около 13% от всички продажби на превозни средства и според МАЕ вероятно ще нараснат до 40-45% до края на десетилетието. Това се дължи на комбинацията от все по-строги стандарти за ефективност и субсидии, въведени от различни правителства по света след Парижкото споразумение от 2015 г. за задържане на глобалното затопляне в рамките на 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните температури.
Последните мерки за субсидиране включват данъчния кредит от 7500 долара за закупуване на нов електрически автомобил, приет миналата година, съгласно Закона за намаляване на инфлацията в САЩ.
Въпреки че тези числа изглеждат обнадеждаващи, МАЕ заявява, че продажбите на електрически превозни средства трябва да бъдат още по-големи - от порядъка на 70% от целия пазар до 2030 г., за да се спази целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето, а към днешна дата не е сигурно дали продажбите ще могат да достигнат тези нива.
Производителите на електромобили, сред които General Motors, Ford и Stellantis, през последните седмици отложиха или се отказаха от плановете си за ускоряване на производството на фона на нарастващите разходи за труд и признаците, че по-високите лихвени проценти забавят растежа в САЩ. В по-дългосрочен план обаче намаляващите разходи за батерии за електрически превозни средства карат някои изследователи изразяват оптимизъм.
По-евтини модели в Китай
Според експертите от бранша степента на бъдещото разпространение на електромобилите ще зависи в голяма степен от цените на електромобилите и наличието на станции за зареждане. Китай има предимство и в двете отношения.
Според британската изследователска компания JATO Dynamics в средата на 2023 г. средният електрически автомобил в Китай струва 31 165 евро (33 964 долара). Най-евтиният електромобил в Китай е бил с 8% по-евтин от най-евтиния еквивалентен автомобил с бензинов двигател, установява JATO. Това се дължи на огромните държавни субсидии и голямата наличност на редкоземни метали, които са от решаващо значение за производството на електромобили.
Електрическите превозни средства заемат около 1/4 от пазара в Китай и се очаква страната да бъде водеща в глобалния растеж.
В същото време в САЩ средната цена на електромобил е над 53 000 долара, според компанията за автомобилни проучвания Kelley Blue Book, което е с около 5000 долара повече от цената на автомобил с бензинов двигател. Страната изостава значително от Китай и по отношение на общия брой обществени станции за зареждане. Във финансирана от индустрията бяла книга, публикувана през октомври от Института за електрификация, се посочва, че в САЩ има около 52 000 обществени зарядни станции, в Европа - около 400 000, а в Китай - около 1,2 милиона.
Въпреки това, според МАЕ, до 2030 г. се очаква електромобилите да достигнат до 50% от новите регистрации на автомобили в САЩ, тъй като водачите са привлечени от усъвършенстващата се технология, падащите цени и перспективата да избегнат нестабилните цени на бензиностанциите.
"Промени в политическата сфера могат да забавят прехода", казва Петропулос от МАЕ, като има предвид опасенията на някои производители на електромобили, че изборите в САЩ през следващата година могат да доведат до нов набор от политики в сферата. "Но в крайна сметка преходът се случва."