Загреб иска короната на най-добър коледен пазар в Европа
Икономическият ефект миналата година е бил около 100 млн. евро, но остава далеч от фаворитите с дълбоки традиции като Кьолн, Виена и Страсбург
,fit(1001:538)&format=webp)
В днешно време коледните пазари не са само традиция, а и солиден бизнес, който дава огромен икономически тласък на градовете всеки декември.
За Загреб, столицата на Хърватия, това е ефективен начин да привлече туристи извън основния летен сезон.
Думите „туризъм“ и „Хърватия“ вероятно предизвикват асоциации с блестящите гледки на Адриатическо море през най-горещите месеци на годината. Туризмът има дял от една пета в икономиката на тази балканска страна и тя се стреми да го насърчи и извън летния пик.
Коледните празненства са ключова част от тази стратегия, пише BBC.
„Ние преминаваме през трансформация“, казва министърът на туризма Тончи Главина. „Развиваме се като целогодишна туристическа дестинация – вече не сме само лятна дестинация. Хърватия постига значително развитие. Някога беше само слънце и море, но сега предлага много туристически продукти в цялата страна.“, допълва той.
Загреб Адвент, както са известни коледните събития в столицата, е пример за този подход, с билбордове в съседните страни, които приканват хората да посетят града. Всъщност, тази година кампанията стига чак до метростанциите в Лондон и автобусите в Милано.
Има дори специални влакове, които превозват посетители от Словения и Унгария. Всичко е част от усилията на Загреб да се превърне в един от най-популярните коледни пазари в Европа в една силно конкурентна среда.
Докато някои градове ограничават коледните си атракции до една локация, Загреб Адвент е грандиозно събитие, което се провежда на няколко места и заема голяма част от центъра на хърватската столица.
„Градът се превръща в празнично място за отбелязване на Коледа през целия декември“, казва Славица Олуич Клапчич, която управлява една от коледните пазари.
„Особеното е, че всяко място има своя тема и се различава малко по декорацията и по съдържанието, което предлага. За посетителите това е много добра сделка, защото разхождайки се из Загреб, могат виждат различни места.“
И тук не липсват обичайните сезонни продукти, като колбаси и греяно вино. Но има и множество музикални сцени, сергии с изделия на занаятчии, традиционна хърватска храна, арт инсталации и ледена пързалка.
„Това внася живот в Загреб“, смята Зринка Фарина, която участва в организирането на коледни пазари пред историческия хотел „Еспланада“, както и на специализиран за храни и музика. Според нея хърватите са изключително сериозни в опитите си да предложат най-добрия коледен пазар в Европа. „Ние сме много спортна нация, обичаме да се състезаваме – и когато правим нещо, наистина искаме да сме най-добрите в света в това.“
Доказателство за думите ѝ е, че откакто започва да се провежда през 2014 г., Загреб Адвент е избран за най-добрия коледен пазар в Европа три години поред, от 2015 до 2017 г. Конкурсът се организира от туристическия уебсайт European Best Destinations, а успехът допринася за увеличаване на посетителите в града през всеки декември.
През 2014 г. са отседнали 100 198 души за поне една нощ. До 2024 г. този брой се е удвоил до 245 352, което според туристическата служба е донесло икономически тласък от 100 млн. евро.
Въпреки това, Загреб има да извърви дълъг път, ако иска да настигне европейските гиганти в коледните пазари.
Този в Кьолн е най-популярният. Очаква се тази година да привлече четири милиона посетители, с икономически ефект от 229 милиона евро. Междувременно Виена привлича около 2,8 милиона посетители на коледния си пазар, а Страсбург– два милиона души.
Събитието в Загреб също има ограничена история – то се провежда едва за 11-та година. За сравнение, коледният пазар в Дрезден, широко считан за най-старият в света, е проведен за първи път през 1434 г. Този в Страсбург започва през 1570 г., във Виена – през 1764 г., а в Кьолн – през 1820 г.
Въпреки че е в начален етап, Адвентът в Загреб привлича посетители от цяла Европа. „Те идват от Италия, Испания, Босна, Словения и дори от Обединеното кралство“, казва Луция Врклян, която работи като стюард на ледената пързалка.
„Това е чудесно място“, допълва Дарио Козул, основател на BioMania, бистро с щанд за веганска и безглутенова храна. „Хората идват на това събитие и пробват храната ни – те са наистина много доволни. После им разказваме за ресторанта ни и в рамките на следващите дни ги виждаме там.“
Марко Перич, декан на Факултета по туризъм в Хърватския университет в Риека, е съгласен, че Адвентът в Загреб носи „необичайно висок“ брой посещения и нощувки през декември. Но предупреждава, че силната зависимост на останалата част от Хърватия от летния сезон е слабост, която все още трябва да бъде преодоляна.
„Трябва да работим и да развиваме туризма си и през останалата част от годината, включително през зимата. Нямаме сняг, но можем да предложим много други неща. Трябва да заложим на нашата гастрономия, която е добре известна и привлича много туристи. Можем да използваме и други събития, като карнавала през февруари или спортни събития.“
Министърът на туризма Тончи Главина настоява, че Хърватия върви в правилната посока. Той посочва, че броят на посетителите през юли и август всъщност е бил малко по-нисък в сравнение със същия период през 2024 г.
Но страната все още е на път да постигне рекордна година благодарение на значителния ръст от двете страни на летния пик, с около 5% повече пристигания през юни и септември. Това, според министъра, е „просто перфектно“, както и 10-процентното годишно увеличение през първата седмица на декември.
„Превръщаме Хърватия в устойчива туристическа дестинация, което означава приблизително същия брой гости през пиковия сезон, развитие на междинните сезони и, разбира се, развитие на други региони от страната като основни туристически дестинации.“
Адвентът в Загреб вече показа ползите. Въпреки че може би те не са първото, което идва на ум на посетителите, предвид всички традиционни хърватски лакомства, които се предлагат. В края на краищата, какво може да е по-хубаво от фритуле след каране на кънки, освен може би фритуле с шоколадов топинг, завършва BBC.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)