Красива, синя и отровна: Усойницата става желан домашен любимец в Китай след премиерата на „Зоотрополис 2“
Новият герой във франчайза – Гари Змията – представя влечугите като симпатични, а не като странни създания. Това променя обществената представа за тези животни
,fit(1001:538)&format=webp)
Ци Уейхао наскоро е посрещнал нов член на семейството си – красива, синя и силно отровна змия.
21-годишният младеж от централната провинция Дзянси в Китай купил индонезийска ямкоглава усойница за 260 долара два дни след премиерата на анимационния хит на Disney „Зоотрополис 2“ на 26 ноември, разказва CNN.
Любимият персонаж на Ци е и най-новото попълнение във франчайза – Гари Змията. Смята се, че героят е вдъхновен от югоизточноазиатска змия.
Като любител на влечугите, Ци отдавна иска синя змия, но едва след като видял позитивното и симпатично представяне на героя, озвучен от Ки Хуей Куан, решил да си купи такава.
„Зоотрополис 2 дава по-добър образ на влечугите като домашни любимци – те не са странни изключения, а Гари е най-представителният герой сред тях“, казва Ци пред CNN. „Обичам ентусиазма му и чувството му за отговорност.“
Филмът, който излиза към края на Годината на Змията според китайския зодиак, се превърна в най-касовата чуждестранна анимация в историята на Китай, като до момента е събрал над 503 млн. долара. Предишният рекорд се държеше от първия „Зоотрополис“, излязъл през 2016 г.
В глобален план „Зоотрополис 2“ е надминал 1 млрд. долара в боксофиса, според Box Office Mojo.
Във филма Гари се заема да изчисти името на семейството си и на всички влечуги с помощта на главните герои от първия филм – зайката Джуди Хопс и лисицата Ник Уайлд.
Ци добавя, че собствениците на влечуги като него отдавна се сблъскват с предразсъдъци в Китай и често са възприемани като хора със „странен вкус към плашещи създания“. Той се надява, че Гари Змията може да помогне за подобряване на имиджа им.
Той не е единственият, очарован дотолкова от синьото влечуго в анимацията, че да поиска реална негова версия, въпреки опасната им отрова.
Откакто филмът излезе, големите китайски платформи за електронна търговия отчитат ръст в търсенията и поскъпване на индонезийската ямкоглава усойница. Цената ѝ варира от няколкостотин до няколко хиляди юана, съобщава държавното издание The Paper.
Влечугите все повече печелят сърцата на младите китайци през последните години. Над 17 милиона души в страната притежават екзотични домашни любимци до края на 2024 г., според данни на агенция Синхуа. Тя посочва, че пазарът се доближава до 1,4 млрд. долара. Над 60% от собствениците са от поколението Z.
Доклад за китайската индустрия за животни за 2025 г. отбелязва, че змиите представляват над 50% от всички отглеждани като домашни любимци влечуги.
Повечето от тези животни са отгледани и опитомени от хора, преди да бъдат продадени в магазини, а част се предлагат онлайн, откъдето се изпращат директно до купувача, според държавните медии.
Китайските закони забраняват изпращането на „различни живи животни“ или „опасни предмети като токсини“, но отглеждането на индонезийската ямкоглава усойница не е незаконно.
Растящият интерес към закупуването на силно отровна змия онлайн обаче буди тревога сред властите. Ци, който има богат опит с влечугите и е шофирал 40 минути, за да вземе своето влечуго лично, предупреждава, че това не е решение, което трябва да се взема лекомислено.
„Ако нямате сериозен опит и безопасно оборудване за отглеждане на змии, моля, не прибързвайте с купуването на отровни видове само заради моментен порив!“, предупреждава Ци.
Свързано с държавата издание Beijing News също коментира, че „във филма синята змия е представена като чаровна и смела, с човешки черти, но истинската усойница е далеч от безобиден „моден аксесоар“.“
„Ако отровна змия избяга или нападне, това застрашава не само собственика и семейството му, но може да се превърне в инцидент, свързан с обществената безопасност“, добавя вестникът.
Проверка на CNN в петък установява, че синята усойница вече не се предлага на основните платформи за електронна търговия в Китай, включително Douyin на ByteDance, Xiaohongshu (подобна на Instagram) или платформата за употребявани стоки Xianyu на Alibaba. Въпреки това в JD – най-големият онлайн търговец в Китай – все още има обяви, които включват и доставка.
След подаване на сигнал към JD, артикулите са незабавно премахнати. Говорител на компанията подчертава: „Строго забраняваме продажбата на отровни животни на нашата платформа и щом бъдат засечени, те се премахват незабавно.“
Други фенове на Гари в Китай предпочитат да харчат парите си за по-безопасни артикули с мотиви на змия.
В Taobao кутията-изненада с героя попадна в топ 10 най-продавани артикули за седмицата в петък, а плюшените играчки с образа на героя също са силно търсени офлайн.
„В момента нямаме наличности от плюшената играчка Гари и вероятно скоро няма да има“, признава служител на Дисниленд в Шанхай пред икономическото издание YiCai седмица след премиерата на „Зоотрополис 2“.
Според данни на YiCai франчайзът „Зоотрополис“ има съвместни брандове с над 70 китайски компании – особено в сферата на колекционерските продукти – включително Pop Mart, чиито кукли Labubu добиха световна популярност по-рано тази година.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)