Луксозната модна къща Prada ще произведе лимитирана серия сандали в Индия, вдъхновени от традиционните обувки на страната, като цената за всеки чифт ще е около 800 евро (930 долара), съобщава пред Reuters старшият мениджър на компанията Лоренцо Бертели.

Новината идва след скандала, избухнал по повод културното присвояване, в което модният гигант беше обвинен от индийски занаятчии, изработващи въпросния модел сандали.

Групата планира да произведе 2000 чифта в регионите Махаращра и Карнатака по силата на споразумение с две държавни организации, съчетавайки местното индийско занаятчийство с италианската технология и ноу-хау.

„Ще съчетаем стандартните възможности на оригиналния производител с нашите производствени техники“, допълва Бертели, който е главен маркетинг директор и ръководител на корпоративната социална отговорност на групата.

Колекцията ще бъде пусната в продажба през февруари 2026 г. в 40 магазина на Prada по целия свят и онлайн.

Преди шест месеца модната къща беше разкритикувана, след като на ревю в Милано представи сандали, наподобяващи индийските от 12-ти век, известни като Kolhapuri chappals.

Снимките се разпространиха бързо, предизвиквайки възмущение сред индийските занаятчии и политици.

Prada по-късно призна, че дизайнът й е вдъхновен от древни индийски стилове, и започна преговори за сътрудничество с групи занаятчии.

Сега компанията е подписала споразумение със Sant Rohidas Leather Industries, Charmakar Development Corporation и Dr Babu Jagjivan Ram Leather Industries Development Corporation, които популяризират индийското кожарско наследство.

„Искаме да бъдем мултипликатори на осведомеността за тези сандали“, допълва Бертели, който е най-големият син на основателите Миуча Прада и Патрицио Бертели.

Ще бъде създадено тригодишно партньорство за обучение на местни занаятчии, чиито детайли се доуточняват. Инициативата ще включва програми за обучение в Индия и възможности за краткосрочно пребиваване в Академията на Prada в Италия.

Този модел сандали се изработват в Махаращра и Карнатака ръчно, предимно в маргинализирани общности. Занаятчиите се надяват, че сътрудничеството ще повиши доходите им, ще привлече по-младите поколения към занаята и ще съхрани наследството, заплашено от евтини имитации и намаляващо търсене.

„След като Prada одобри този занаят като луксозен продукт, със сигурност ще се получи ефект на доминото и това ще доведе до увеличаване на търсене“, надява се Пренра Дешбратар, управляващ директор на LIDCOM.

Бертели допълва, че проектът и програмата за обучение ще струват „няколко милиона евро“, като занаятчиите ще получат справедливо възнаграждение.

Той заявява, че Prada, която тази година откри първия си магазин за козметика в Делхи, няма планове за нови магазини за дрехи или фабрики в Индия през 2026 г.

„Все още не сме планирали откриването на магазини в Индия, но това е нещо, което сериозно обмисляме“, казва той и допълва, че това може да се случи в рамките на три до пет години.

Пазарът на луксозни стоки в Индия е оценен на около 7 милиарда долара през 2024 г. и се очаква да достигне около 30 милиарда долара до 2030 г., според Deloitte, тъй като икономическият растеж се ускорява до 7% през тази година, а разполагаемият доход на средната и висшата класа се увеличава.

Той обаче е засенчен от Китай, който според Bain е генерирал около 350 милиарда юана (49,56 милиарда долара) през 2024 г.

Повечето световни марки са навлезли в Индия чрез партньорства с големи конгломерати като Reliance group на Мукеш Амбани и Aditya Birla Group на Кумар Мангалам Бирла. Бертели заявява, че Prada би предпочела да навлезе самостоятелно, дори да отнеме повече време, описвайки Индия като „истински потенциално нов пазар“.