Писателката Амелия Муларз се настанява в самолет за нощен полет от Чикаго до Лос Анджелис, когато един много пиян пътник се свлича на седалката до нея.

Когато машината се отдалечава от гейта с готовност да започне рулиране за излитане, мъжът се затичва към тоалетната и, според нея, повръща толкова много, че се налага намесата на екип за спешно почистване, извикан наземно от летището.

Пътникът е свален, а самолетът излита с час закъснение.

Но писателката далеч не е единственият пряк свидетел на подобно поведение на борда.

Когато професорът по криминология от Университета на Тексас в Далас Лин М. Виерайтис анализира докладите за инциденти с пътници в самолети за последните години, тя открива една обща тема.

„Алкохол. Алкохол. Алкохол.“

Заедно с Шерил Скагс преглеждат 1600 жалби, подадени в Системата за докладване на авиационна безопасност, като разделят докладите за неадекватно поведение на пътници в категории като вербална агресия, физическо насилие и сексуален тормоз.

„Хора, които се карат, хора, които спорят помежду си, не прибират багажа си, не слушат указанията – алкохол. Сексуално насилие и тормоз – алкохол. Преобладаващото, което се споменава във всички истории, е алкохолът.“

Това може би не е шокиращо за никого, който е бил свидетел на лошото поведение на пътник отблизо.

Според доклад на Института за изследване на алкохола, 60% от възрастните във Великобритания казват, че са се сблъсквали с пияни пътници в самолета, а 51% от смятат, че има „сериозен проблем“ с такива хора по време на полети, отбелязва CNN.

Историите за пияни на борда са безброй.

Да припомним мъжа, който опита да отвори аварийната врата на самолета по време на полет и беше вързан с тиксо към седалката, а миналата година пилот, който не беше на служба, предизвика хаос в самолет на Alaska Airlines. Това са само два сюжета в океана от подобни случаи.

Изрядните пътници са съгласни, че пияните създават проблеми на борда, включително нападения над други пасажери и членове на екипажа.

Никой обаче не знае чия е задачата за решение на този проблем.

Игри на обвинения

Докладите за инциденти в ASRS са подадени от служители на авиокомпании – пилоти, агенти на гишето или стюарди.

А уникалните условия в работата на стюарда могат да влошат проблема, тъй като на практика действието се развива на 30 000 фута височина. „Не можете да изгоните някого от бара“, казва Виерайтис.

Макар че някои стюарди получават специално обучение за работа с пияни или агресивни пътници, това не винаги е достатъчно, когато се очаква да се справят с подобно поведение, докато същевременно сервират храна на останалите и извършват проверки за безопасност.

„Стюардите са висококвалифицирани професионалисти в безопасността, оборудвани с техники за деескалация, за да се справят с нарушаващите реда и да защитят всички на борда“, коментира пред CNN говорител на профсъюза на Асоциацията на професионалните стюарди, и допълва:

„Нарушенията на реда от пътници по време на полет никога не са били и никога няма да бъдат толерирани.“

Има много причини, поради които пътниците пият.

Някои споделят, че алкохолът им помага да успокоят нервите, ако се страхуват от летене, докато други казват, че една-две чаши им помагат да заспят. Трети признават, че преди полето пият повече, отколкото са планирали, поради закъснение и не осъзнават, че вече са се напили, докато не се качат на борда, където дехидратацията и налягането могат да засилят ефекта на алкохола.

Фрустрираните пътници и алкохолът също могат да бъдат опасна комбинация.

Писателката Муларз все пак признава, че членовете на екипажа са се справили отлично с нейната ситуацията по време на полета с повръщащия пътник. Въпреки това, според нея, е имало вътрешни разногласия.

„Стюардесите казаха, че са били раздразнени от факта, че служителят на гишето не е сигнализирал за пияния. За миг дори се зачудих дали не трябваше да сигнализирам самата аз, но после осъзнах колко странно би било да доноснича за друг възрастен човек.“, допълва тя.

Историята подчертава как разногласията за юрисдикцията могат да затруднят справянето с агресивни пътници. Членовете на екипажа могат да прехвърлят вината на наземния персонал, както в нейната история. Но самите авиокомпании могат да кажат, че баровете и ресторантите на летището са отговорни за това, че позволяват на хората да се напиват преди полет.

Нискотарифната Ryanair, която е най-натоварената авиокомпания в Европа, многократно е призовавала баровете и ресторантите на летищата да наложат ограничения за консумацията на алкохол предвид повтарящите се инциденти с пияни пътници.

„Напълно несправедливо е летищата да печелят от неограничената продажба на алкохол на пътниците и да оставят авиокомпаниите да се справят с последствията“, заявява още през 2017 г. Кени Джейкъбс, който по това време е главен маркетинг директор на Ryanair. „Тъй като всички наши полети са на къси разстояния, на борда се продава много малко алкохол, затова летищата трябва да въведат превантивни мерки, за да ограничат прекомерното пиене и проблемите, които създава.“, допълва експертът.

Оттогава насам позицията на Ryanair не се е променила. Изпълнителният директор Майкъл О'Лиъри е убеден, че съществува пряка връзка между употребата на алкохол и наркотици и проявите на насилие в самолетите.

„В миналото хората, които пиеха прекалено много, в крайна сметка падаха или заспиваха“, казва той в интервю миналата година. „Но сега тези пътници употребяват и хапчета и прахове. Това е комбинацията. Получава се много по-агресивно поведение, трудно за контролиране.“

О'Лиъри призова за ограничение от максимум две питиета на летищата и казва, че членовете на кабинния екипаж на Ryanair до „парти дестинации“ като Ибиса са се оплакали на ръководството за хронични проблеми с пияни пътници.

CNN се е свързала с United, Delta и American Airlines, които отказват коментар за политиките относно алкохола на борда или как обучават персонала да се справя с пияни.

Наказания и санкции

За полети в рамките на САЩ, FAA има юрисдикция за справяне с неправомерно поведение на борда.

През 2022 г. FAA налага най-голямата глоба в историята на индивидуален пътник: 81 950 долара на жена, която „плюла, удряла с глава, хапала и се опитала да ритне екипажа и други пътници“ и била задържана с белезници, след като опитала да отвори вратата на самолета по време на полет.

Авиокомпаниите също имат право да забранят на определени пътници да летят с тях, като например мъж, на когото е забранено да лети с Spirit Airlines, след като е хванат да пуши електронна цигара в тоалетната на борда.

Все пак има една основна причина, поради която индустрията е толкова неохотна да ограничава алкохола: парите.

Според анализатори, алкохолът е един от най-големите източници на приходи за авиокомпаниите и летищата. По-скъпите места в първа и бизнес класа често включват неограничени напитки. Повече от дузина летища по света, от Сидни до Лондон, отказват да посочат пред CNN колко печелят от продажбата на алкохол.

Но броят на хората, които подкрепят забраните или ограниченията за алкохола, изглежда нараства.

Докладът на Института за изследване на причините за лошо поведение по време на полет показва, че 67% от анкетираните подкрепят ограничение на алкохола, 64% са съгласни с използването на тестери, преди да се позволи на пътниците да се качат в самолета.