Изборите за кмет в Ню Йорк със сигурност ще бъдат запомнени с впечатляващата победа на младия демократичен социалист Зохран Мамдани. Друг отличителен белег обаче е навлизането на AI-генерираните видеа в политическите кампании.

Андрю Куомо, който загуби от Зохран Мамдани по време на вота миналата седмица, активно разпространява дийпфейк видеа за своя опонент – включително и видео, което породи обвинения в расизъм – знак колко бързо технологията се превръща в част от изборите.

Но изкуственият интелект не е новост в политиката – кампаниите от години използват алгоритми за таргетиране на избиратели, а понякога и за писане на политики. С напредъка на софтуера обаче се появява нова тенденция: генерирани снимки и видеа, които могат да бъдат заблуждаващи за зрителя.

„Това, което наистина проби през този изборен цикъл, е използването на генеративен изкуствен интелект за съдържание, което директно достига до избирателите“, казва Алекс Борес – щатски представител на Ню Йорк и водещ глас в регулирането на AI, пред The Guardian.

„Било то планът за жилищата на Куомо, написан от ChatGPT, или неговите и други AI-видеореклами – всичко това вече е достигнало едно ново ниво, което досега не сме виждали“, допълва той.

Бившият кмет на Ню Йорк Ерик Адамс, който се оттегли от надпреварата през септември, използва AI за автоматизирани обаждания с глас, който звучи точно като неговия, но говори на езици като мандарин, урду и идиш. Кампанията му публикува и видео, което представя Ню Йорк като военна дистопия, с цел да атакува Мамдани.

Куомо пък е обвинен в расизъм и ислямофобия, след като публикува видео, в което генерирана версия на Мамдани яде ориз с ръце, докато чернокож мъж краде от магазин. В рекламата имаше и друг чернокож персонаж – с лилава риза, кожено палто и сребърна пръчка – който „одобрява“ трафика на хора. Кампанията на Куомо изтри видеото и заяви, че то е публикувано „по погрешка“.

Според Борес голяма част от AI-рекламите са „по-склонни“ да навлизат в расистки или дискриминационни внушения.

Той подчертава: „Трябва да следим дали това идва от стереотипите в данните, върху които се тренират алгоритмите, или просто защото е прекалено лесно да манипулираш съдържанието. Не трябва да казваш на актьор от определена раса да прави нещо – просто го създаваш с компютър.“

В щата Ню Йорк кампаниите трябва да обозначават AI-генерираните реклами, но някои – включително изтритото видео на Куомо – не го правят.

Бордът на изборите може да наложи санкции, но Борес отбелязва, че много кампании са готови да поемат риска.

„Ако спечелят и платят глоба след това, няма да им пука. Ако загубят – пак няма значение. Затова трябва да има механизъм за бързо сваляне на подобни материали преди изборите, а не само наказания след това“, казва той.

Робърт Уайсман, съпредседател на Public Citizen – организация, която участва в прокарването на AI-регулации из САЩ – отбелязва, че в повече от половината щати вече е незаконно да заблуждаваш избиратели чрез изкуствен интелект, който не е обозначен като такъв.

Но според него предизвикателството все пак е огромно:

„Лъжите винаги са били част от политиката. Това обаче е различно. Когато видиш на екрана автентично изглеждащо видео с човек, който „казва“ нещо, после е почти невъзможно да повярваш, че това не е истина.“

Не всички кампании обаче се справят с използването на AI-генерирани видеа – защото някои от тях просто не са достатъчно убедителни. Видеото „Zohran Halloween Special“, публикувано от Куомо (и този път с обозначение, че е AI-генерирано), показва толкова зле направена версия на Мамдани, че звукът не е в синхрон, а текстът е напълно безсмислен.

С наближаването на междинните избори и президентските през 2028 г. AI-видеата очевидно остават в играта.

Те вече навлязоха и на национално ниво: Илон Мъск споделя AI-видео за Камала Харис през юли 2024 г., в което тя нарича себе си „ultimate diversity hire“ и твърди, че „няма представа как се управлява държавата“.

Въпреки че отделни щати напредват с регулациите, на федерално ниво почти няма движение.

По време на протестите „No Kings“ през октомври Доналд Тръмп публикува AI-видео, в което прелита с изтребител и залива американци с кафеникава течност – което е просто поредното AI-генерирано съдържание.

С оглед на това, че очевидно формата се харесва на Тръмп, не се очаква Републиканската партия скоро да поиска затягане на правилата.