Когато в края на септември главният изпълнителен директор на Novo Nordisk Майк Дустдар научава, че Metsera е приела конкурентна оферта на стойност 7,3 милиарда долара от Pfizer, той все още не е готов да се откаже от сделката за тази компания и нейното портфолио от експериментални лекарства срещу затлъстяване.

Изправен пред натиск да покаже резултати след като поема ръководството на датския фармацевтичен гигант през август, той вече е направил пет все по-скъпи оферти за Metsera, според документи, подадени в американската Комисия по ценни книжа.

Въпреки това, решава да продължи с неконвенционална структура по офертата на стойност около 10 милиарда долара, около пет пъти повече от това, което предшественикът му е бил готов да плати през януари, според трима източници на Reuters.

Офертата изисква Novo Nordisk да плати милиарди долари авансово за дял в Metsera и може да я остави без пълен контрол над новата линия лекарства срещу затлъстяване, ако антимонополните регулатори се противопоставят.

В крайна сметка, този ход подтиква Pfizer да предложи повече пари, за да финализира собствената си сделка.

Нов вид толерантност към риска

Според анализатора от Berenberg Кери Холфорд, за датския производител на лекарства тази сделка винаги е била на ръба на невъзможното.

Дустдар обаче демонстрира готовност да поеме нови рискове, за да направи Novo по-конкурентоспособна спрямо своя американски съперник Eli Lilly, като бъде по-бърза и по-агресивна, заявяват двама от източниците на Reuters. Lilly вече е изместила Novo от някогашната доминираща позиция на изключително доходния пазар за отслабване в САЩ.

Някои инвеститори и анализатори приветстват промяната в тона. Ерик Берг-Йонсен, портфолио мениджър в Storebrand Asset Management, акционер в Novo, обяснява пред Reuters, че компанията показва „по-ясно чувство за спешност“ с цел да подобри финансовото си състояние.

Анализаторът от Jyske Bank Хенрик Халенгрин Лаустсен, който е дал оценка „купувай“ на Novo, смята, че ходът на Дустдар за Metsera е „важен сигнал“, че компанията няма да бъде пасивна и допълва: „Те атакуват пазара, вместо да се защитават“.

Други се питат дали Дустдар не е отишъл твърде далеч. Войната за наддаване съвпадна с нарастващи опасения относно управлението, наред с промени в състава на борда на директорите, които ще дадат безпрецедентен контрол на най-големия акционер на компанията.

„Имам чувството, че това е много импулсивно решение“, коментира анализаторът от BMO Capital Markets Еван Сейгерман, който е дал оценка „задръж“ на Novo, добавяйки, че компанията има и други проблеми. „Очаквайте неблагоприятни ценови тенденции. Lilly наистина грабва пазарен дял и имам чувството, че Novo е на кораб, който се е отклонил толкова много от курса, че е трудно да се върне в правилната посока.“, допълва той.

Според Холфорд от Berenberg, Novo трябва да търси сделки, за да подсили продуктовата си линия, като се има предвид предишната относителна пасивност на сливания и придобивания, както и предстоящото изтичане на патентите за семаглутид, активната съставка в хитовите лекарства за отслабване Wegovy и Ozempic.

Novo не е отговорила на запитването за коментар от Reuters. Metsera отказва да коментира.

Агресивна стратегия за придобивания

Дустдар защитава продуктовата линия на Novo за експериментални лекарства за отслабване, но заявява, че агресивната стратегия за придобивания е от решаващо значение, за да се поддържа темпото на пазара, който според някои анализатори ще достигне 150 млрд. долара в началото на следващото десетилетие.

Окончателната структура на офертата на Novo предвиждаше по-високи плащания в замяна на 50% дял, но отлагаше момента на придобиване на оперативен контрол, според документите, подадени в Комисията по ценните книжа. Главният изпълнителен директор е убеден, че сделката ще издържи проверката от Федералната търговска комисия на САЩ.

Нещата обаче не се развиват по план.

FTC се свързва с Metsera, за да я предупреди, че сделката с Novo може да представлява антитръстови рискове, съобщава Metsera на 7 ноември, в което обявява и че е приела подобрена оферта от Pfizer. След което Novo се оттегля от надпреварата.

„Всяка сделка има своя цена“, заявява Маркъс Морис-Ейтън, портфолио мениджър за европейски и глобални акции с растеж в Alliance Bernstein, акционер в Novo. „Ние сме доволни, че мениджмънтът проявява финансова дисциплина, ако смята, че цената е прекалено висока“, допълва той.