Брюксел призовава за въвеждането още в началото на 2026 г. на такса за обработка на малки пакети, поръчвани онлайн от платформи като Shein, Temu и Alibaba - повече от две години по-рано от насрочения срок. Целта е да бъдат ограничени милиардите евтини китайски пратки, които навлизат в ЕС всяка година.

Европейската комисия настоява финансовите министри на ЕС, които се срещат в четвъртък, да договорят по-бързото прилагане на мярката, за да защитят местните търговци от нелоялна конкуренция.

„Това е решаваща стъпка за укрепване на позицията на Европейския съюз на фона на бързо променящата се търговска среда“, пише еврокомисарят по търговията Марош Шефчович в писмо до министрите, цитирано от Financial Times.

Този ход „ще изпрати силен сигнал, че Европа е сериозна в стремежа си да повиши своята конкурентоспособност и да осигури честни условия за своя бизнес“, допълва той.

Искането мярката да влезе в сила още през първото тримесечие на 2026 г. бележи затягане на позицията на Комисията спрямо Китай и възприеманите от нея нелоялни търговски практики от страна на Пекин. То идва само 10 дни преди срещата на върха на Г-20, където европейските лидери се очаква да повдигнат търговските въпроси пред китайския президент Си Дзинпин.

През май Комисията предложи премахване на прага от 150 евро, под който стоките са освободени от мита - мярка, предвидена да влезе в сила през средата на 2028 г. - както и въвеждане на такса от 2 евро на пакет. Китайските търговци са отговорни за над 80% от 4,6 млрд. пратки, купени от европейските потребители през миналата година.

„Този график е несъвместим със спешността на ситуацията“, пише Шефчович в писмото.

„Европейските индустрии, особено търговците на дребно, многократно подчертават, че тази форма на изкривяване на конкуренцията трябва да бъде премахната без забавяне. Ще бъде изключително трудно да обясним на нашите бизнеси и граждани защо ЕС не може да действа по-бързо.“

Страните членки трябва да се договорят за новия срок и за размера на единната митническа такса. Някои държави, включително Румъния, вече въведоха национални такси до 5 евро, което допълнително е притиснало Комисията да ускори процеса.

„Това не е технически въпрос, а въпрос за способността на Европа да защити своите икономически интереси“, добавя Шефчович. „Модерна и конкурентоспособна Европа трябва да може да защитава по-добре границите си за стоки и да поддържа честна конкуренция.“