Технологичната индустрия харчи около 151 милиона евро годишно за лобистка дейност в Брюксел, увеличение с повече от 50% в сравнение с преди четири години.

Това показва проучване на неправителствените организации Corporate Europe Observatory (CEO) и Lobby Control.

Сред най-големите разходи са тези на Meta – 10 млн. евро, Microsoft и Apple – по 7 млн. евро, съобщава Euronews.

В същото време законодателството на ЕС в технологиите – включително правилникът за изкуствения интелект и правилата за платформите, е подложено на натиск от американската администрация, водена от президента на САЩ Доналд Тръмп, както и от самите технологични компании, които твърдят, че правилата са прекалено рестриктивни и задушават иновациите.

През февруари вицепрезидентът на САЩ Джей Ди Ванс заяви, че „в Европа свободата на словото е в упадък“, а през август държавният секретар Марко Рубио призова дипломатите да смекчат Закона за дигиталните услуги.

„През изминалата година лобистките групи от технологичния сектор използваха щедрите си бюджети, за да настояват агресивно за дерегулиране на правилата на ЕС в областта на цифровите технологии. Интензивността на тази политическа битка се отразява и във факта, че големите технологични компании провеждат средно по повече от една лобистка среща на ден с представители на ЕК“, пише в доклада на неправителствените организации.

Натискът доведе до дебат за спиране на Закона за изкуствения интелект, имащ за цел да регулира системите според рисковете, които представляват за обществото.

Европейската комисия заяви, че не обмисля „спиране на часовника“ или преустановяване на фазата на прилагане на правилата за изкуствен интелект.

Въпреки това, предстоящият пакет за дигитално опростяване, който трябва да излезе в средата на ноември, включва облекчаване на тежестта за компаниите, които са обект на Закона за AI, отбелязва Euronews.

Проучването, което се основава на публични данни от Регистъра за прозрачност на ЕС, показва, че 10 компании – Meta, Microsoft, Apple, Amazon, Qualcomm, Google, Digital Europe, Telefonica, Intel и Samsung, са отговорни за разходи в размер на 49 милиона евро, в сравнение с 40 милиона евро преди две години.

Сред тези, които значително са увеличили бюджетите си, са Amazon – с 4,2 млн. евро, Microsoft и Meta – и двете с 2 млн. евро, и бизнес лобистката група Digital Europe (с 1,2 млн. евро), в която членуват много от същите гиганти в областта на технологиите.

Брам Вранкен, изследовател и активист в Corporate Europe Observatory, определи увеличението на лобистката мощ на технологичната индустрия като „силно тревожно“. „ЕК трябва да удвои усилията за прилагане на правилата за дигиталната среда, а не да се подчинява на мощните корпоративни интереси“, заяви той.

През лятото законодателите призоваха ЕК и по-специално еврокомисаря по технологиите Хена Виркунен да дадат категоричен отговор на заплахите на Тръмп да наложи мита на страните, чиито технологични регулации нанасят вреда на американските компании.

Някои законодатели заявиха пред Euronews, че са недоволни от липсата на отговор след изказването на Тръмп, в което той предупреди: „Покажете уважение към Америка и нашите невероятни технологични компании или се пригответе за последствията“. Говорител на ЕК защити Виркунен, като заяви, че „тя ще се бори срещу всички неоснователни твърдения, както е правила досега, и ще продължи да го прави“.

Meta, Microsoft и Apple към момента не са отговорили на запитването на за коментар от Euronews.