Автентичността е златният стандарт при лукса втора употреба
Според прогнозите глобалният пазар на употребявани луксозни стоки ще достигне 360 милиарда долара до 2030 г.
&format=webp)
С нарастването на глобалния пазар за луксозни стоки втора употреба, удостоверяването на автентичността се превръща в определящ фактор, отличаващ надеждните платформи от останалите.
Пазарът за препродажба се разраства с 10% годишно, което е три пъти по-бързо от пазара на нови стоки, според доклад, публикуван на 9 октомври от Boston Consulting Group и платформата за препродажба на луксозни стоки Vestiaire Collective.
Докладът прогнозира, че глобалният пазар за препродажба може да достигне до 360 милиарда долара до 2030 г., от около 210 милиарда долара днес, съобщава CNBC.
С нарастващия брой клиенти на употребявани стоки от луксозни марки, доверието е от първостепенно значение.
„Тъй като производството на фалшиви стоки става все по-сложно, дори самите марки понякога не успяват да открият фалшификатите“, обяснява Джеуа Чой, главен изпълнителен директор на южнокорейския онлайн пазар Bunjang.
В интернет изобилстват истории за потребители, които плащат хиляди за фалшиви чанти Hermès или часовници Rolex Oyster Perpetual с подменени части.
Някои фалшификати са толкова убедителни, че са наречени „суперфалшификати“ и според информациите са произведени с материали от същите доставчици на кожа като оригиналните марки.
Купувачът да бъде внимателен
С разрастването на пазара обаче, удостоверяването на автентичността е все по-голям проблем. От дълго време индустрията за употребявани стоки работи по принципа „caveat emptor“ или „купувачът да бъде внимателен“.
За да се противопоставят на все по-реалистичните „суперфалшификати“, платформите за препродажба инвестират значителни ресурси в проверката.
Онлайн пазарът Carousell, базиран в Сингапур, отвори първия си физически магазин за луксозни стоки тази година, като позволява на продавачите да получат оценка на стоките от един от оценителите на компанията, преди да ги пуснат за препродажба.
Екипът за проверка инспектира не само материала, от който е изработена чантата, но и детайли като шевовете и щамповането, обяснява пред CNBC Трейзър Тан, директор по продажби, маркетинг и връзките с клиенти в Carousell.
„В крайна сметка, на карта е заложена и нашата репутация. И заради това доверие, ние предлагаме на клиентите си и гаранция за връщане на парите в случай на неавтентичност.“, допълва той.
Компанията е създала собствена база данни, обхващаща почти 500 продукта, като по-скъпите артикули преминават през множество проверки.
В случаите, когато автентичността е под съмнение, артикулите не се включват в списъка.
Южнокорейската компания Bunjang също е последвала този пример, като е разработила собствена система за удостоверяване на автентичността, която комбинира традиционните визуални проверки с научно оборудване и изкуствен интелект, „обучен на базата на стотици хиляди данни“, обяснява Чой пред CNBC.
Bunjang твърди, че има 99,9% точност при удостоверяване на автентичността, а системата за проверка може непрекъснато да се учи и адаптира към методите за фалшифициране, като използва изкуствен интелект.
Доверието стимулира продажбите
И Carousell, и Bunjang твърдят, че проверката за автентичност дава тласък на бизнеса.
Според Bunjang луксозните стоки вече съставляват повече от една четвърт от годишната брутна стойност на стоките на платформата, която възлиза на 1,1 милиарда долара. Транзакциите и общата стойност са се увеличили с 30% на годишна база през първата половина на 2025 г., заяви Чой.
Тан от Carousell не разкрива конкретни цифри, но заявява, че луксозният сегмент е отбелязал „много силен интерес“ и е регистрирал „голям растеж“.
Този растеж, започнал с пускането на Carousell като онлайн платформа през 2012 г., в крайна сметка води до откриването на първия физически магазин на компанията.
„Когато някой купува и продава часовник за 100 000 долара, това определено привлича вниманието ни“, признава Тан и добавя, че потребителите искат Carousell да контролира транзакциите с висока стойност.
Наред с процеса на проверка, магазинът предлага и гаранция за връщане на парите. Макар че цените не са винаги най-ниските на пазара, магазинът се стреми да предлага „справедлива стойност“.
„Може да сме, да речем, с 200 долара по-скъпи от това, което предлага някой друг, но клиентите все пак ще преценят различните опции за спестяване на 200 долара. Дали не е по-добре да имам малко повече сигурност?“, допълва Тан.
Следващата вълна от потребители на луксозни стоки
Достъпната цена е основната причина за предпочитането на луксозни стоки втора употреба, посочена от 80% от анкетираните, според доклада на BCG.
Но не става въпрос само за спестяване. Потребителите все повече са привлечени от редки или изчерпани колекции, които вече не се предлагат в магазините, показва опитът на Саманта Върк, главен маркетинг и изпълнителен директор на Vestiaire Collective за САЩ.
„Тези мотиви стават все по-силни в сравнение с проучванията от предишни години, което показва, че пазаруването на стоки втора употреба се превръща в дълбоко вкоренена част от начина, по който хората се интересуват от модата днес“, допълва експертът.
По-младите купувачи, с ограничената си покупателна способност, предпочитат да се наслаждават и бързо да препродават артикулите, според Чой от Bunjang.
„Този забележителен растеж отразява фундаментална промяна в начина, по който милениалите и поколението Z, следващата вълна от потребители, възприемат и се ангажират с луксозните стоки.“, допълва директорът на платформата.