Електрическите самолети все още са зависими от едно различно поколение батерии
Електрическият самолет Alia, произведен от Beta Technologies, показа възможностите на новата авиация, но ограниченият енергиен ресурс на батериите остава най-голямото предизвикателство
&format=webp)
По-рано през този месец в Берген, Норвегия, жители и туристи станаха свидетели на рядка гледка – кацането на Alia, електрически самолет, построен от американската компания Beta Technologies. Машината прелетя разстояние от 160 км за 55 минути, като използва единствено батерии.
Полетът симулира бъдещ маршрут между Ставангер и Берген и е част от националния план на Норвегия за авиация с ниски емисии, пише BBC.
„Ако пътувате с кола, ще са ви нужни четири часа и половина. Ние направихме полета за 52 минути“, обяснява пилотът Джереми Дегаан. „Това е един изключителен етап за Норвегия като международна арена за тестове“, допълва Карианне Хеланд Странд, директор в Avinor – оператора на норвежките летища.
Alia може да прелита до 400 км с едно зареждане и да се „презарежда“ за под 40 минути – напълно сравнимо с електромобилите. Моделът е проектиран основно за карго операции с полезен товар до половин тон, но може да бъде конфигуриран и за медицински мисии или пътнически полети с до пет места. През юни самолетът дори извърши първия си електрически демонстрационен полет с пътници до летище JFK в Ню Йорк.
Компанията Beta Technologies вече има солидна история – сред инвеститорите ѝ е Amazon, а сред клиентите – UPS. Целта е сертификация от американските власти още през тази година. „Сигурен съм, че следващият голям пробив в авиацията ще дойде благодарение на електрическото задвижване“, казва Шон Хол, главен търговски директор на Beta и бивш военен пилот.
„Сега можем значително да намалим оперативните разходи и да осигурим ползи за климата от гледна точка на въглеродните емисии.“
Alia е сред най-напредналите електрически проекти в света, но конкуренцията е остра. Единственият самолет с пълна европейска сертификация остава словенският Pipistrel Velis Electro – с капацитет за обучение и обхват от 185 км. Сериозните ограничения в пробега и товароносимостта са причина дори гиганти като Airbus да забавят темпото – през януари компанията „замрази“ разработката на своя CityAirbus.
„Дори най-добрите литиево-йонни батерии са тежки и с много по-ниска енергийна плътност от керосина. Те почти не са се подобрили за последните две десетилетия“, обяснява проф. Гай Гратън от университета Кранфийлд. „За реален пробив е нужна революция в химията на батериите.“
Подобно на автомобилната индустрия, и тук хибридите се разглеждат като „преходна технология“. Шведският стартъп Heart Aerospace, който наскоро премести централата си в САЩ, разработва 30-местен прототип X1. Самолетът съдържа около два тона батерии и ако тестовете минат успешно, ще се превърне в най-големия самолет на батерии, издигал се досега.
„За нормален маршрут ще лети изцяло електрически, но за по-дълги разстояния и отклонения ще преминава на турбини“, обяснява техническият директор Бенджамин Стейблър. Хибридният вариант ще може да измине 400 км с 30 пътници, а при редуциран капацитет – до 800 км.
„Пътническият транспорт изисква огромен енергиен резерв и точно поради тази причина използването на конвенционално гориво като застраховка е разумно“, коментира проф. Гратън.
Подобни решения разработва и американската компания Electra с деветместен модел, планиран за 2029 г., както и самата Beta, която вече тества автономни хибридни машини за граждански и военни цели. „Хибридът е начин да получим по-дълги пробези още днес“, казва Шон Хол. „Започва се с електрическа основа, върху която се надгражда хибридната технология.“
Въпреки ентусиазма никой не знае как точно ще изглежда бъдещето на авиацията. Заедно с електрическите и хибридни проекти индустрията инвестира и в устойчиви авиационни горива (SAF), както и във водород.
„Това е изключително сложна задача – да се електрифицира авиацията и да се елиминира въглеродът“, признава Стейблър. Но за първи път технологиите изглеждат достатъчно близо до реалността, за да поставят под въпрос статуквото в една от най-консервативните индустрии в света.