Human Design превзема света и вече е част от уелнес индустрията в България
Сесии за стотици долари, десетки хиляди последователи и обещание за нов прочит на човешката ни същност – Human Design вече вдъхновява хора да прекратяват бракове или да преобръщат живота си след едно-единствено прочитане
&format=webp)
Human Design – перфектната смесица от астрология, И-дзин, кабала и системата на чакрите – набира все по-голяма популярност в глобалната уелнес индустрия.
Философията се появява с обещание за „разкодиране“ на социалните очаквания и предлага уникален модел за личностно развитие, който разделя хората в пет архетипни категории: manifestors, generators, manifesting generators, reflectors и projectors.
Системата може да бъде използвана за всичко – кариерни съвети, любовни отношения и дори финансови стратегии. Някои от коучовете вече имат над 100 хиляди последователи в социалните мрежи, а прочит на индивидуалната карта струва стотици долари, пише WIRED.
Инфлуенсърката в TikTok Кендра Хилти таксува по 3 000 долара за тримесечна програма с human design сесии, съобщава The Cut.
Успехът лесно може да бъде забелязан и на пазара – например коучът Ерин Клер Джоунс, която има над 172 хиляди последователи в Instagram, е продала 43 хиляди персонализирани ръководства, всяко от които е струвало около 95 долара. Паралелно с това тя е обучила и 1 500 души как да правят прочити на картите. „Видях как най-скептичните хора се влюбват в това, което правим, защото е практично, но и изключително специфично в същото време“, казва тя.
Днес около системата на human design вече се изгражда цяла индустрия. Освен индивидуални консултации могат да се открият обучителни програми и центрове, а програми за развитие вече се организират в популярни уелнес дестинации като Пуерто Ескондидо в Мексико и София, България.
Участието в подобни събития често струва скъпо, като индивидуалните прочити достигат цени от стотици долари. По данни на The Cut инфлуенсърката Кендра Хилти, която стана популярна в TikTok с видеата си за връзката със собствения си психиатър, е таксувала по 3 000 долара за тримесечна програма с ежеседмични human design сесии.
Популярността на практиката вече е видима и в по-широкия културен контекст: дори книжарници в Северна Америка – като тази във Ванкувър – предлагат издания по human design на витрините си редом до утвърдени заглавия за самопомощ и личностно развитие.
Философията се разпространява светкавично и чрез социалните мрежи. Някои потребители споделят, че human design ги е накарал да вземат радикални решения за живота си – да прекратят брака си или да се преместят в друга държава – след едно-единствено прочитане.
В Reddit обаче потребители предупреждават за страха от „де-кондциониране“, което често предполага резки промени в живота.
Системата е създадена през 1987 г. от канадеца Робърт Кракауер, който след „трансцендентално преживяване“ на остров Ибиса променя името си на Ра Уру Ху и публикува The Black Book (1992). В книгата той описва „кристалите на съзнанието“ и „rave cosmology“, включително пророчество за нова човешка раса след 2027 г.
„Ще дойде нов вид през февруари 2027 г.“, твърди Ричард Бомонт, директор на Human Design UK. Свързаната организация Jovian Archive продава курсове по темата за над 2 000 долара, като предупреждава за „черен пазар“ на фалшиви учители.
Въпреки че мнозина виждат практиката като инструмент за личностно развитие, критици предупреждават за „прекалено крайни практики“. В различни форуми потребители споделят, че някои учители налагат твърде строги правила – с кого могат да живеят, как да спят и дори каква храна да консумират.
Системата вече е намерила и пътя си към масовата култура. В новия сезон на Love is Blind: UK например един от участниците, който е учител по human design, използва в шоуто лозунга „trust your spleen“ (в буквален превод: „довери се на далака си“), който дори се превръща в маркетингов слоган на формата. Това показва колко бързо философията преминава от нишова практика към телевизионен и дигитален феномен.
Въпреки спорния си произход и ексцентрични вярвания human design вече се превръща в индустрия на стойност милиони долари, както и в културен феномен, който обещава на хората „да открият себе си“ чрез него.