От постоянни намаления до „пазаруване под формата на игра“ - как Temu завладя Европа
Слоганът „Shop like a billionaire“ и геймифицираните механизми превърнаха Temu в символ на евтиното пазаруване, но пред компанията вече се изправят нови регулаторни бариери
&format=webp)
Ниските цени и агресивната маркетингова стратегия, включително и идеята да превърне пазаруването в игра, изведоха китайската шопинг платформа Temu сред най-изтегляните приложения на територията на Европа през 2024 г. За европейския потребител вече не са достатъчни моментни намаления, защото Temu продава цялостно изживяване, облечено в посланието: „правиш сделка“.
Въпреки че инфлацията на континента се е охладила, милиони клиенти трудно устояват на заливащата ги лавина от продукти на изключително ниски цени, достъпни през цялата година само на един клик разстояние. А „черешката на тортата“ е, че всеки се оказва победител в крайна сметка – било то чрез колелото на късмета, било чрез ежедневни бонуси, които носят още отстъпки, пише Euronews.
Бизнес моделът на Temu също влиза в главната роля, защото компанията свързва производители и марки директно с потребителите, като елиминира посредници и търговци на едро. Резултатът е драстично по-ниска крайна цена. Само година след стъпването си в Европа през април 2023 г., платформата отчита средно 93,7 млн. активни потребители месечно в ЕС за периода от 1 април до 31 октомври 2024 г. По данни за второто тримесечие на 2025 г. Европа вече формира над една трета от глобалната потребителска база на Temu.
Приложението бележи силен ръст на изтеглянията в Германия, Франция, Испания и Италия. По данни на SensorTower, през второто тримесечие на 2025 г. Temu е второто най-сваляно приложение на територията на Франция и третото в Германия.
Успехът на платформата не се дължи само на ниските цени и огромния асортимент. Персонализирани предложения, push нотификации, както и ежедневни оферти задържат вниманието на потребителите. Съобщения от вида „Остават ограничени бройки“ ги подтикват да се върнат в приложението.
„Това създаде лавинообразен ефект – познаваемостта събуди любопитство, рекламите са навсякъде, а самото приложение задържа вниманието. По този начин Temu се изкачи на върха на класациите за изтегляния на много европейски пазари през 2024 г.“, коментира Гонсало Брюхо, главен изпълнителен директор на консултантската компания Interbrand.
„Temu бързо се разраства в Европа, като първо печели популярност, а след това бързо я конвертира в клиенти“, добавя той. Според него слоганът „Shop like a billionaire“ синтезира ценностите, които брандът подкрепя – ниски цени, огромен избор и лесна доставка.
По данни от проучване на Ipsos, проведено в шест държави, сред които са Великобритания, Германия, Франция и Испания, средният потребител е спестил 24% от покупките си чрез Temu през 2024 г.
„Shopatainment“ изглежда е новата формула за успех
Пазаруването под формата на игра се оказва ключ към успеха. „Temu превръща пазаруването във форма на забавление, защото разглеждаш, играеш, спестяваш пари, споделяш и накрая купуваш“, казва Брюхо. По негови думи, прости игри от типа spin-to-win, ежедневно логване или групови покупки задържат интереса и стимулират нови поръчки без заплащане на допълнителни разходи за реклама.
За много европейци Temu се превръща в символ на достъпното пазаруване – с готовност да чакат малко повече за доставка в замяна на значително спестяване. „Temu нормализира малките трансгранични покупки и направи неизвестни марки приемливи, като се фокусира върху ниската цена и удобството“, отбелязва Брюхо.
Платформата вече съдейства и на европейски компании – например френският бранд за домашни стоки Casabel отчита 15% ръст на местните продажби, а OneGum успява бързо да разшири бизнеса си чрез Temu.
Но бурният ръст е съпътстван и от известни предизвикателства. През юли 2025 г. Европейската комисия обвини Temu, че не прави достатъчно, за да предотврати продажбата на нелегални продукти. „Доказателствата показват, че съществува висок риск потребителите в ЕС да срещнат незаконни стоки в платформата“, се казва в официално изявление.
Компанията отговаря, че прилага строг процес за селекция на продавачите и редовни физически проверки, като работи с международни сертификационни компании като TÜV SÜD, Eurofins, SGS и Bureau Veritas.
Над Temu висят и по-сериозни обвинения – разследване на САЩ през 2023 г. установява „изключително висок риск“ някои продукти да са произведени чрез принудителен труд.
В същото време Европейската комисия обмисля ново мито – фиксирана такса от 2 евро върху пратки на стойност под 150 евро, изпращани директно от страни извън ЕС. Това може да подкопае бизнес модела на Temu и Shein, които залагат на евтини артикули, внос от Китай.
„Много европейци продължават да изтеглят и използват Temu въпреки притесненията“, казва Брюхо. Но допълва: „Това може да се промени, ако ЕС затегне регулациите.“
Темата е ясна – маркетинговата формула на Temu, която превръща пазаруването в забавление, ще бъде подложена на реален тест, ако ниските цени вече не са достатъчни.