Модната империя на Армани е изправена пред най-голямото си изпитание
След смъртта на легендарния дизайнер управлението преминава към фондацията Giorgio Armani, която трябва да съхрани независимостта и наследството на марката
&format=webp)
Смъртта на Джорджо Армани на 91-годишна възраст бележи края на една епоха – не само заради загубата на велик дизайнер, а и поради изчезването на един от последните големи „собственици-владетели“ в модната индустрия.
Докато най-големите му конкуренти вече предадоха управлението на брандовете си на конгломерати като LVMH и Kering, Армани остана изцяло независим. Дизайнерът държеше компанията си частна, като я управляваше едновременно с окото на дизайнер и прецизността на бизнесмен, пише The Wall Street Journal.
Миналата година групата генерира приходи в размер на около 2,7 млрд. долара, а дизайнерът изгради сложна система от защити, за да предотврати контрол от страна на външни фактори. В момента обаче модната къща е изправена пред най-голямото си изпитание – как да продължи отвъд ерата на своя основател, като все пак запази неговото наследство.
Тъй като Армани няма деца или съпруга, контролът върху компанията ще бъде поет от Giorgio Armani Foundation – структура, създадена през 2016 г., за да гарантира независимост и приемственост.
Още приживе дизайнерът заяви, че е подготвил трима наследници, които да поемат управлението, въпреки че подробностите за тяхната роля не са напълно публични. „Винаги съм подготвял колегите си за следващата глава“, каза дизайнерът пред Wall Street Journal миналата година.
Тесният вътрешен кръг на Армани включва дългогодишния му сътрудник Панталео „Лео“ Дел’Орко, който отговаря за мъжките линии, племенницата му Силвана Армани, която ръководи дамската мода, и Роберта Армани, занимаваща се със звездните и медийните отношения. Племенникът на дизайнера Андреа Камерана е директор по устойчиво развитие, а сестра му Росана Армани е член на борда.
Армани прие и нов устав, който влиза в сила след смъртта му и въвежда различни категории акции с различни права на глас, ограничаване на дълговото финансиране и ясни бариери пред евентуални промени в собствеността на бранда. Излизане на фондовата борса не е забранено, но може да бъде разгледано само при одобрение на мнозинството директори.
Въпреки всички тези предпазни мерки, интересът на купувачи е неизбежен. „Брандове като този рядко излизат на пазара“, коментира Лука Солка, анализатор в Bernstein. По негово мнение марката има нужда от „по-строг контрол върху дистрибуцията и нова перспектива“.
Продажбите на Армани спаднаха с 5% през 2024 г., а оперативната печалба се сви с близо една четвърт. Компанията отговори с рекордни инвестиции – обновяване на магазини и вътрешно поемане на електронната търговия.
Armani Privé, Emporio Armani и Armani Exchange оформят основните линии на групата – от висша мода до по-достъпна street стилистика. Брандът се разпростря и в лайфстайл посоки: Armani Casa за интериор, Armani Dolci за сладкарски изделия, верига ресторанти и кафенета, както и хотели в Милано и Дубай. Всичко това носи минималистичната естетика на дизайнера в различни сфери на живота.
Смъртта на Армани затвърждава края на един модел, в който дизайнерите са не само творци, но и собственици, които задават стратегия и ритъм на глобалната експанзия. Днес индустрията е доминирана от конгломерати с огромен финансов ресурс, а креативните директори са наемни фигури, които се сменят при спад в продажбите.
През 90-те години дори Бернар Арно от LVMH обмисляше придобиване на 20% дял в бизнеса на Армани. Сделката обаче не се случи. „Щяха да ме управляват“, каза дизайнерът през 2012 г. „И си помислих – ако желаят, могат да решават вместо мен.“ Арно беше сред първите, които отдадоха почит след кончината му, казвайки, че Армани е „разпространил италианската елегантност в глобален мащаб“.
За хората, с които работеше, Армани остави прост, но фундаментален съвет: „Бъдете скромни.“ Както сам каза пред Wall Street Journal: „Понякога в този бизнес егото е прекалено силно. Важно е да бъдеш скромен.“