10 години след мегасливането Kraft Heinz обяви разделяне на бизнеса си
Това отменя обединението от 2015 г., организирано от Уорън Бъфет и инвестиционната група 3G Capital
&format=webp)
Гигантът в пакетираните храни Kraft Heinz обяви разделяне на бизнеса си в опит да преодолее трайното изоставане в резултатите - десет години след създаването на групата чрез мегасливане, организирано от Уорън Бъфет и 3G Capital.
Компанията, чиито марки включват Heinz Ketchup и Kraft Macaroni & Cheese, съобщи във вторник, че бордът ѝ единодушно е одобрил план за разделянето ѝ на две независими, публично търгувани дружества.
Едното от тях ще обедини по-бавнoрастящите продукти за масовия пазар - като Oscar Mayer, Kraft Singles и Lunchables - и ще бъде отделено, докато останалата компания ще се фокусира върху сосове, масла и подправки, включително марките Heinz, Philadelphia и Kraft Mac & Cheese.
Раздялата идва на фона на спад в продажбите на гиганта, тъй като повишените цени отблъскват част от клиентите, а вкусовете на потребителите се насочват далеч от преработените продукти, отблезва Financial Times.
Компанията заяви, че разделянето е „създадено, за да максимизира възможностите и марките на Kraft Heinz, като същевременно намали сложността“, залагайки, че този ход ще накара инвеститорите да оценят по-високо двете отделни дружества.
През май компанията започна преглед на стратегически алтернативи и потенциални сделки, след като двама представители на Berkshire Hathaway напуснаха борда. Голямото разделяне беше за първи път обсъдено през юли като най-вероятен път за обръщане на спада в резултатите на компанията, чиято пазарна стойност е 31 млрд. долара. Цената на акциите ѝ е паднала с една пета през последните 12 месеца.
Решението идва в момент, когато големите хранителни корпорации са под натиск да преструктурират портфолиата си в отговор на променящите се вкусове на потребителите. То ще разтрогне сливането между Kraft и Heinz от 2015 г., подкрепено от Бъфет и инвестиционната група 3G Capital.
Berkshire Hathaway и 3G купуват Heinz през 2013 г. за 28 млрд. долара. През 2015 г. двете компании придобиват Kraft в сделка за 63 млрд. долара. По-късно Бъфет признава, че е платил твърде висока цена за Kraft, заявявайки, че е „сбъркал по няколко начина с Kraft Heinz“.
Това сливане беше залог, че агресивният контрол на разходите от бразилската инвестиционна фирма ще доведе до силна печалба за Kraft Heinz, но вместо това някои от ключовите марки на компанията бяха пренебрегнати и загубиха пазарен дял за сметка на собствените марки на търговските вериги.
„Вярваме твърдо, че по-големият фокус ще се превърне в по-добри резултати и създаване на стойност за акционерите“, казва Джак Поуп, водещ директор на борда на Kraft Heinz, като добавя, че решението за разделянето е било единодушно.
През последните години няколко други хранителни компании преразпределиха продуктови линии в отговор на инфлационен натиск и промяна в потребителските навици. През 2023 г. Kellogg’s раздели бизнеса си със закуски (Kellanova) и бизнеса със зърнени храни (който запази името) в две отделни дружества. И двете впоследствие бяха придобити от конкуренти в индустрията.
Миналия месец Keurig Dr Pepper купи европейската верига кафенета JDE Peet’s за 15,7 млрд. евро в сделка, целяща да засили бизнеса ѝ с кафе преди евентуалното му отделяне от производството на безалкохолни напитки. Този ход на практика развали подобно мегасливане, организирано по-рано от европейската инвестиционна фирма JAB Holdings.