Тръмп и странната му „любов“ към TikTok: от враг №1 до нова стратегия за Белия дом
Администрацията на Тръмп официално стартира акаунт в TikTok въпреки закона, който изисква платформата да бъде продадена или забранена на територията на САЩ
&format=webp)
Белият дом официално се присъедини към TikTok, въпреки че приложението продължава да съществува на косъм в САЩ. Във вторник администрацията на президента Доналд Тръмп стартира собствен профил в платформата – ход, който подчертава парадокса между закона за забрана и личната привързаност на президента към китайската компания.
„Америка, ние се ВРЪЩАМЕ! Какво става, TikTok?“ – гласи първият пост на акаунта, придружен от 27-секундно видео. Само час по-късно профилът вече имаше около 4 500 последователи. За сравнение, личният профил на Тръмп в TikTok разполага с 15,1 милиона, макар последната публикация да е от 5 ноември 2024 г. – деня на изборите.
@whitehouse America we are BACK! What’s up TikTok?
♬ original sound - The White House
Тръмп отдавна има „слабост“ към TikTok, тъй като му приписва важна роля за победата над Камала Харис на изборите през 2024 г. По време на кампанията той не само активно се включи в платформата, но и посрещна изпълнителния директор на TikTok Шоу Зи Чъу в имението си Мар-а-Лаго. Чъу присъства и на инаугурацията на американския президент през януари тази година.
Иронията идва от факта, че именно Тръмп беше първият, който още през 2020 г. настоя за забрана на TikTok поради „риск за националната сигурност“. През 2023 г. Конгресът прие закон, който задължава платформата да бъде продадена или забранена на територията на САЩ, а решението беше потвърдено и от Върховния съд. Първоначалният краен срок за излизането на TikTok от САЩ беше 19 януари 2025 г.
Вместо да приложи закона, Тръмп многократно удължаваше срока за намиране на инвеститори, които не са от Китай. Последното му удължаване от юни даде на ByteDance още 90 дни – до средата на септември – за да намери решение.
„Администрацията на Тръмп е ангажирана да комуникира историческите успехи на президента до възможно най-широка аудитория и през всички платформи,“ заяви говорителката на Белия дом Каролайн Левит по повод старта на акаунта.
TikTok остава изключително популярно приложение на територията на САЩ – с около 170 милиона потребители. По данни на компанията-майка ByteDance, преговорите с американското правителство продължават, но всяка сделка ще трябва да бъде одобрена и от китайските власти.
Докато съдбата на TikTok остава неясна, Белият дом и Тръмп залагат на платформата като инструмент за достигане до младите избиратели. В социалните мрежи президентът държи солидно присъствие – 108,5 милиона последователи в X, 10,6 милиона в собствената му платформа Truth Social и още милиони в Instagram.
Официалните профили на Белия дом също разширяват присъствието си: 2,4 милиона последователи в X и 9,3 милиона в Instagram – но TikTok очевидно е новата територия, където Тръмп и администрацията му се стремят да говорят на езика на младите.