Веригата частни клубове Soho House беше придобита за сумата от 2,7 млрд. долара от консорциум, в който участва актьорът и настоящ инвеститор Аштън Къчър, съобщава BBC.

Soho House открива първия си клуб в Лондон през далечната вечер 1995 г., а днес вече притежава 46 в Европа, Северна Америка и Азия, както и редица други луксозни хотелиерски бизнеси.

Веригата е широко известна като популярно място за срещи на знаменитости от А-листата, а според някои информации едно от лондонските ѝ заведения е мястото, където принц Хари и Меган Маркъл са се запознали.

Откакто се регистрира на Нюйоркската фондова борса през 2021 г., стойността на акциите обаче започна да спада рязко, тъй като веригата се бори да реализира печалба на фона на усещането, че е загубила ексклузивността, която някога имаше.

Договорената цена от 9 долара за акция в сделката е с 18% по-висока от тази при затварянето на борсата в петък. Въпреки това, все още е под пиковата стойност от 14,21 долара за акция, достигната през август 2021 г., допълва BBC.

Консорциумът се ръководи от MCR Hotels, третата по големина хотелска група в САЩ, чиито известни имоти включват TWA Hotel на летище JFK в Ню Йорк и BT Tower в Лондон.

Сделката беше сключена от частната инвестиционна компания Apollo.

Настоящите акционери на Soho House ще запазят дяловете си. Сред тях са основателят Ник Джоунс, съпруг на телевизионната водеща Кирсти Янг, както и шефът на веригата ресторанти Ivy Collection Ричард Керинг.

Аштън Къчър ще стане член на борда, както и шефът на MCR Тайлър Морс.

„Отдавна се възхищаваме на Soho House за това, че обединява култури от цял свят в глобална мрежа от 46 клуба и очакваме с нетърпение разрастването на тази структура, като се започне с четири нови къщи, които ще отворят врати скоро.“, заяви Морс.

Първият Soho House беше отворен като клуб за членове, в който „съмишленици с творческо мислене могат да се срещат, да се отпускат, да се забавляват и да се развиват“.

Сред членовете му са Кейт Мос, Кендъл Дженър и Ели Гулдинг, както и принц Хари и Меган Маркъл.

Сред останалите клубове са Shoreditch House, Soho Farmhouse, Soho House Bangkok и Miami Poolhouse. В допълнение към Soho House, другите бизнеси на групата включват осем офис сгради Soho Works и Scorpios Beach Clubs в Миконос и Бодрум.

Въпреки това, експанзията на групата доведе до обвинения, че Soho House вече не е толкова ексклузивен, колкото членовете му биха очаквали, имайки предвид вноса, който може да достигне няколко хиляди долара.

Според Сюзанна Стрийтър, управител на отдела за пазари в Hargreaves Lansdown, макар Soho House „да може да се похвали с холивудска звезда като директор“, веригата ще се нуждае от „нещо повече от блясъка на знаменитостите, за да затвърди своето дългосрочно бъдеще“.

„MCR Hotels, Аштън Къчър и другите инвеститори ще имат много работа, за да върнат Soho House на стабилна основа, предвид опасенията за жизнеспособността на бизнес модела. Бързото разрастване в последните години породи опасения, че етикетът „ексклузивен“ започва да губи значението си.“, допълва тя.

Според нея това е „трудно време“ за ресторантьорския бизнес, като „амбициозните купувачи затягат стилните си колани“.

Саксън Мозли, ръководител на отдела за хотелиерство в RMS UK, смята, че Soho House може да е бил затруднен на фондовата борса, тъй като бизнес моделът му „просто не е съвместим с начина, по който публичните компании трябва да отчитат резултатите си всяко тримесечие“.

„Soho House е инвестиция в дългосрочен план. Отнема време и много капиталови разходи, за да се оборудват помещенията, а освен това трябва да се набират членове, да се привличат и да се накарат да харчат пари“, обяснява той.

Според него промяната в правилата за членство може да е разгневила членовете. „Имаше критики, че бизнесът е основан за творци, но с времето те промениха тази дефиниция на „творчески настроени“. По думите му, някои са останали с усещането, че марката е „разводнена“ и „по-малко ексклузивна“.

Изпълнителният директор на Soho House Андрю Карни заяви, че връщането към частна собственост „отразява силната увереност, която нашите настоящи и бъдещи акционери имат в бъдещето на Soho House“. Откакто компанията се котира на Нюйоркската фондова борса, според него, се е фокусирала върху „по-силен и устойчив бизнес“.

„Невероятно се гордея с това, което нашите екипи са постигнали, и съм развълнуван за нашето бъдеще, тъй като продължаваме да се ръководим от нашите членове и да се основаваме на духа, който прави Soho House толкова специален.“, допълва той.