Флоренция оглави класацията World’s Best Awards за най-предпочитан европейски град от туристите, изготвяна от списание Travel+Leisure въз основа на читателски гласове.

Столицата на италианския регион Тоскана се класира на 11-то място в общата класация за тази година, което я прави най-високо класирания европейски град.

Първото място в световната класация зае Сан Мигел де Аленде в Мексико, следван от Оахака и Токио.

Макар че в общата класация на Топ 10 доминират градове от Латинска Америка и Азия, няколко европейски допълват списъка на читателите, търсещи богата култура, вкусна храна и исторически чар, пише Euronews.

Класацията се базира на близо 180 000 отговора на читатели. Градовете са оценени в шест категории:

• Забележителности и паметници

• Култура

• Храна

• Гостоприемство

• Пазаруване

• Преживявания

Италия блести в класацията

Италия е единствената европейска страна с три града в Топ 25: Флоренция (11), Рим (18) и Сиена (23).

Всички те получават оценки за своята непреходна красота, култура и отлична кухня, както и неповторима атмосфера с вековни катедрали, тратории и калдъръмени улици, изпълнени с местен живот.

Резултатите съответстват на данните за туризма: Италия е четвъртата най-посещавана страна в света през 2024 г., привличайки над 71 милиона международни посетители.

Флоренция продължава да очарова пътешествениците с интимния си мащаб, световноизвестното изкуство и слънчевите си площади.

От шедьоврите на Ботичели в галерията Уфици до купола на катедралата, столицата на Тоскана предлага културно пиршество за посетителите си. Пасторалните ресторанти, много от които се управляват от поколения едно и също семейство, допринасят за атмосферата.

Рим, от друга страна, предлага нещо, с което малко градове могат да се мерят: пластове жива история. Смесицата от древни руини и спонтанност на улично ниво във Вечния град печели високи оценки от читателите. Тазгодишният Юбилей, събитие, което събира католици от цял свят на всеки 25 години, съвпадна с кончината на папа Франциск през април.

Още една тосканска перла – Сиена, включен в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство от 1995 г., намира място в класацията. Градът от 12-ти век се издига над хълмовете, а средновековните му сгради и готически кули веднага привличат вниманието. Оживените ресторанти и прочутия Piazza del Campo, където през лятото се провежда конното надбягване Palio, задават ритъма на града, даващ усещане за завръщане в една отминала епоха.

Силно представяне за Испания и Турция

Два града в Андалусия, Испания, се нареждат веднага след Флоренция: Севиля на 12-то място и Гранада на 13-то в световната класация. Истанбул, свързващ Европа и Азия, следва на 14-то място.

Севиля притежава чист южен испански чар, допълнен от фламенко, което ехти по криволичещите калдъръмени улици, в комбинация с оживен нощен живот и величествени исторически забележителности.

Гранада, в подножието на планината Сиера Невада, излъчва по-спокойна атмосфера, но не по-малко магична. Аламбра – крепостта на хълма, изпълнена с фонтани, градини и сложна ислямска архитектура, остава едно от най-впечатляващите места в Европа. Привлекателността на града се крие и в тесните му улички и тапас барове, които съществуват от векове.

Междувременно, Истанбул с неговата ароматна кухня, невероятна история и местоположение на границата между два континента продължава да бъде един от най-вълнуващите градове в света.

Франция е големият отсъстващ

Една страна има забележително отсъствие от списъка.

Въпреки че е най-посещаваната в света – привличаща над 100 милиона туристи годишно, Франция няма нито един град в тазгодишната класация на 25-те най-популярни дестинации.

Отсъствието може да отразява променящите се предпочитания на предимно американските читатели на списанието.

По-малките, по-спокойни градове, и може би с по-малко проблеми с прекомерния туризъм – изглежда са спечелили предимство пред по-големите дестинации като Париж.

Последната европейска дестинация в списъка – Порто в Португалия, е на 24-то място и също отразява промяната в тенденциите, въпреки че туристическият й сектор започва да бележи ръст.

Изводът е, че в постпандемичната ера, оформена от преживяване, автентичност и лекота, дори вечните фаворити в туристическите предпочитания вече нямат гарантирано място на върха на класацията.