Напливът от международни посетители спира достъпа на испанците до собствените им плажове заради постоянно растящите цени на хотелите и ваканционните наеми.

Според неоповестени досега официални данни, прегледани от компанията за анализи inAtlas, в 25-те най-популярни дестинации по средиземноморското и атлантическото крайбрежие на страната местните туристи са намалели с 800 000 миналата година, докато тези от чужбина са се увеличили с 1,94 милиона, пише Reuters.

Тенденцията със сигурност ще продължи, тъй като втората най-посещавана страна в света след Франция очаква рекордните 100 милиона чуждестранни туристи за 2025 г.

„Цените се повишиха безобразно. Цялото испанско крайбрежие е много скъпо“, казва 26-годишната Уенди Давила.

Тя е отменила „скъпото“ пътуване с приятеля си в Кадис на южното крайбрежие, за по-евтина ваканция в град Бургос във вътрешността на страната, известен с готическата си катедрала и гробницата на пълководеца от XI век Ел Сид. „Сега не ходиш на почивка, където искаш, а където можеш“, допълва Давила с носталгия по детските плажни ваканции в Аликанте на Средиземно море.

С население от 48 милиона души – половината от броя на чуждестранните туристи всяка година, Испания разчита в голяма степен на сектора, допринасящ за над 13% от БВП.

Протестите на местните жители обаче се засилват заради недостига на жилища, високите цени, а сега и заради невъзможността да почиват на любимите си дестинации.

Според компанията за данни Mabrian цените на хотелите са се повишили с 23% през последните три години до средно 136 евро (159 долара) за нощувка. Наемите на плажната ивица също са се повишили с 20,3% от средата на 2023 г. според компанията Tecnitasa, като повечето от тях са резервирани за лятото до първото тримесечие на годината.

„За испанските туристи става все по-трудно да си позволят туристически наеми на плажната ивица“, казва президентът на Tecnitasa Group Хосе Мария Басанес.

Миналата година чуждестранните туристи са оставали средно по осем нощувки на най-добрите плажове, а местните жители са си позволявали само половината от това време и са харчили една четвърт от бюджетите им, посочва inAtlas.

Освен това през 2024 г. испанците са направили близо 400 000 по-малко пътувания до големите градове в сравнение с миналата година, докато посещенията на чуждестранни туристи там са се увеличили с почти 3 милиона.

Осъзнавайки назряващото недоволство и неравенство, социалистическото правителство на Испания насърчава международните туристи да проучват забележителностите във вътрешността, за да се справи с пренаселеността и да разнообрази.

„Ако искаме да продължим да бъдем лидери в международния туризъм, трябва да децентрализираме нашите дестинации“, заяви министърът на туризма Жорди Хереу при старта на първата кампания за популяризиране на по-малко известните очарования на Испания през юни.

„Искаме европейците и хората от други континенти да преосмислят представата си за Испания, която толкова много обичат и посещават.“, допълва министърът.

Испанците имат силна традиция за семейни почивки през горещите летни месеци, но сега се насочват повече към Airbnb, отколкото хотели, и заменят Каталуния или Балеарските острови с по-малко известни дестинации в Андалусия или Кастилия и Леон, където цените са по-ниски, а масовият туризъм все още не е навлязъл.

Миналата година 1,7 млн. испанци са почивали в по-достъпните вътрешни райони, според inAtlas.

В планинския град Ел Боске например, на 100 км от плажовете на Кадис на брега на Атлантическия океан, броят на испанските туристи се е увеличил с 22% през миналата година.

„Възможно е да има известен ефект на изместване“, казва Хуан Педро Аснар, професор и изследовател в мадридското бизнес училище Esade, като отбелязва по-ниската покупателна способност на испанците в сравнение с британските и германските туристи.

Някои предпочитата да избегнат изцяло летните тълпи. Медицинската сестра Мария де ла Хара ще остане в Мадрид през лятото и ще посети семейството си в град Кадис на юг едва когато активният сезон приключи. „В Кадис има все повече чуждестранни туристи, а когато пристигне круизен кораб, населението се удвоява“, казва 51-годишната цена и допълва: „Това е непосилно.“