Френските производители се готвят за поредни загуби, след като Китай обяви, че ще наложи нови мита върху износа на бренди от ЕС, което вероятно ще намали продажбите през следващите години.

Тарифите могат да нараснат до 34,9% в следащите пет години и влизат в сила от 5 юли, събота, пише Euronews.

Те бяха обявени след като Министерството на търговията на Китай приключи разследване на вноса на европейско бренди, като установи, че този вид напитки застрашават националната индустрия.

Разследването постанови, че ЕС участва в „дъмпинг“ – практика, при която чуждестранни стоки се продават значително под нормалната им цена. Коригиращата тарифа ще се начислява в допълнение към нормалните мита.

Базираната в Белгия търговска група spiritsEUROPE, представляваща производителите на спиртни напитки от ЕС, заяви, че „съжалява за днешното решение на китайското министерство на търговията да наложи окончателни антидъмпингови мита от средно 32,2 % върху спиртните напитки на винена основа и брендито от ЕС, считано от 5 юли“, като добави, че „мерките все още ще представляват значителна пречка за законната търговия“.

Търговската група заяви, че секторът на спиртните напитки в ЕС е предоставил „съществени доказателства през последните 18 месеца, които ясно показват липсата на каквито и да е дъмпингови практики на китайския пазар“.

„Решението е резултат от спорове за нелоялна конкуренция и протекционизъм и е лоша новина за европейските компании, които се радват на големи продажби в Азия“, заяви Дан Коутсуърт, инвестиционен анализатор в AJ Bell. „Това обяснява защо акциите на Rémy Cointreau и Pernod Ricard бяха слаби при новината, тъй като клиентите Китай може да се замислят дали да купуват техни продукти, ако цената е много по-висока.“

Новината понижи цените на акциите на френските производители на спиртни напитки, като Pernod Ricard се понижи с 1%, Remy Cointreau - с 1,75%, а гигантът в луксозните стоки LVMH, компанията майка на Hennessy и Rémy Martin, загуби 2,1% в търговията до обяд.

Загубите намаляха след информацията, че основните производители Pernod Ricard и Remy Cointreau ще бъдат освободени от новите мита, при условие че продават на минимална цена.

Търговската група spiritsEUROPE приветства частичното облекчение, като заяви, че „за да запазят дейността си и да поддържат стабилно присъствие на китайския пазар, няколко засегнати дружества са поели ценови гаранции с MOFCOM (китайското министерство на търговията)“, като добави, че те ще заменят антидъмпинговите мита за тези дружества.

Групата настоява Пекин да разшири тази възможност, така че да обхване всички засегнати европейски дружества.

Генералният директор на SpiritsEUROPE Ерве Дюмесни заяви: „Освен прякото въздействие върху нашия сектор, това решение рискува да засили търговското напрежение в момент, когато взаимното сътрудничество е по-важно от всякога.“, допълва Euronews.